BasBQ
Beef en Steak

Chicaronnes

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Ik had nog wat zwoerd in de vriezer liggen en aangezien ik binnenkort weer spek moet klaar maken en ik dus weer zwoerd overhoud is het dus tijd om chicaronnes te maken.
Voor de mensen die het niet kennen, chicaronnes is de mexicaanse benaming voor onze spekknabbels oftewel gepofte zwoerd.

Je begint met het verwijderen van het overtollige vet. Dit moet je niet weggooien maar even in een pannetje smelten. Dit hebben we straks nodig voor het frituren.
87F969B9-FA26-4F34-AA91-44C562FC97B7.jpeg

hoe meer je verwijderd hoe beter.

Dan de BBQ opstoken tot 125 graden en de zwoerd 2-3 uur roken op de BBQ. Voor het roken gebruik ik vandaag appel. Leg wel de vetkant naar beneden.
Belangrijk is om deze stap vooral niet te kort te doen. Doel is om al het overgebleven vet te smelten en de huid goed te drogen. Als het niet goed gedroogd is zal de zwoerd niet poffen en krijg je enorm harde stukken waar je letterlijk je tanden op stuk zal bijten.

27952641-58E2-4A75-8267-DFB32A164368.jpeg
 
Interessant, ben benieuwd naar de rest. Hier kan ik mijn vrouw ook wel blij mee maken.
 
696338DD-199E-46B8-B5D2-6A8B62FCFB1F.jpeg

Na 2 uur even testen. Ze poffen nog niet voldoende en hebben harde taaie stukken dus ze moeten nog iets langer
 
Ik ben benieuwd hoe ze worden, ik maak ze altijd in de oven, dan laat ik ze uren drogen op 40 graden maar jouw methode vind ik veel leuker zo op de BBQ :love:
 
1F81160D-E540-412E-BFF5-1C0F2C8A32F3.jpeg

235F6ED1-DCD3-45C0-8D8C-C3027A09E94D.jpeg

Na 3 uur op de bbq was dit het resultaat. Ik heb ze bestrooid met zout en chili poeder (kruidenmix). Die geeft een paprikachips achtige smaak. Het resultaat was nog steeds wisselend, sommige stukken perfect terwijl andere nog hard waren. Kwam misschien omdat de bbq even een overshoot had tot 140 graden. Het roken voegt weinig toe als je het mij vraagt. Volgende keer maak ik ze toch weer in de oven
 
Zien er mooi uit
Zou je dat wisselende niet in de oven gehad hebben dan? Kunnen net de stukken geweest zijn die buiten de bakken uit kwamen en meer hitte gehad hebben.
 
Zien er mooi uit
Zou je dat wisselende niet in de oven gehad hebben dan? Kunnen net de stukken geweest zijn die buiten de bakken uit kwamen en meer hitte gehad hebben.
Ja, in principe wel. Had terug moeten zoeken hoe ik ze de vorige keer had gemaakt. Had ze toen 4 uur op 100 graden. Nu zijn ze dus tot 140 gegaan. Hierdoor waren dus krokanter, wat bij de minder harde stukken juist weer lekker was. De vorige keer waren ze als nibbits qua structuur, nu waren de goeie stukken dus knapperiger en ook wat gebrand wat ook lekker was. Enige nadeel waren dus de harde stukken waar je je tanden op stuk bijt.

Maar reden voor de oven is puur gemak, het roken voegde naar mijn idee niks toe. Dan kan je afvragen waarom je een bbq aansteekt terwijl ik een goeie nauwkeurige oven heb. In het best geval geeft de bbq net zo’n goed resultaat als de oven.
Maar ik ga binnenkort weer spek maken dus de volgende lading komt snel genoeg
 
ik kan maar 1 ding bedenken: veeeeel te weinig gemaakt
man, wat lijkt me dit lekker.
 
Dit zijn altijd van die dingen waar je niet van af kan blijven. Miss Ewald zijn methode eens proberen. Eerst een nachtje in een zout/backingsoda mix voordat je ze gaat maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan