BasBQ
Beef en Steak

Chateaubriand van de BGE!

 
 

JasperB

Vuurmaker
Berichten
80
Goedendag beste mede-forumleden,

Voor een etentje met vrienden hadden we de afspraak gemaakt dat zij het vlees zouden verzorgen en ik de bereiding en bijgerechten (en drankjes uiteraard🍷🍷🍹🍹). De dag van te voren kreeg ik te horen dat de keuze op chateaubriand en ribeye was gevallen. Ik was nog niet echt bekend met chateaubriand, dus ben ik vol goede moed het internet af gaan speuren naar bereidingswijzen en recepten. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om het simpel te houden door het vlees te bereiden met rozemarijn en wat zeezout, hier had ik een leuke post op youtube voor gevonden.

De BGE heb ik gereed gemaakt voor indirect bbq-en op een temperatuur van circa 140-150°C. Toen het vlees na circa 50min een temperatuur van 50°C had bereikt, heb ik het vlees eraf gehaald voor een medium-rare garing. Het resultaat was echt overweldigend lekker (vonden onze vrienden en wij zelf :love:). Bij het recept dat ik gevonden had hoorde nog een jus. Die smaakte ook heerlijk over de chateaubriand, maar het vlees had dit zeker niet nodig en de jus is dan ook redelijk ongeroerd gebleven 😁. Hieronder nog enkele foto's van de bereiding en het resultaat. V.w.b. de ribeye; deze heb ik erna gemaakt en was ook top maar gezien de "low&slow" topic, zal ik het daar verder niet over hebben 🤗.

Goede jaarwisseling alvast allemaal!

4.jpeg



5.jpeg



6.jpeg



7.jpeg



2.jpeg
 
Heerlijke foto's van en schitterend stuk vlees maar ik lees dat jullie chateaubriand hadden en een ribeye, hebben jullie dan alleen maar vlees gegeten of had je ook nog bijgerechten🤔
 
Heel mooi stuk runderhaas. Dit is denk ik niet de chateaubriand, wat aan de kop van de runderhaas zit, maar het tussenstuk waar de tournedos van gesneden wordt. Het mooiste stuk wat in het rund zit.
de garing is prachtig.
 
Wauw. Hele mooie garing.
Geloof graag dat jullie ervan genoten hebben.

Wat een geweldige hobby Is het toch
 
Ziet er heerlijk uit! Dit is er ook eentje die op mijn lijstje staat. Denk alleen dat ik hem op het eind een mooie sear zal geven. Heb toevallig gister het filmpje op YouTube gezien van die 2 gasten. Ik denk dat je hetzelfde recept (en filmpje) vond. Raakte alleen een beetje in de war over de benaming: het lijkt mij de centre cut van de ossenhaas. Desalniettemin prachtig gedaan!
 
Heerlijke foto's van en schitterend stuk vlees maar ik lees dat jullie chateaubriand hadden en een ribeye, hebben jullie dan alleen maar vlees gegeten of had je ook nog bijgerechten🤔
Nee uiteraard ook wat bijgerechten, echter kwamen die niet van de bbq en heb er daarom ook geen foto van gemaakt. Ga ik bij de volgende post op letten! 😁 👍
 
  • Leuk
Waarderingen: Jet
Nee uiteraard ook wat bijgerechten, echter kwamen die niet van de bbq en heb er daarom ook geen foto van gemaakt. Ga ik bij de volgende post op letten! 😁 👍

Bijgerechten al dan niet van de bbq mogen gewoon op de foto hoor dat maakt het hele plaatje compleet😜 en ik ben gewoon nieuwsgierig wat mensen bij hun stukje vlees eten🤫 En ik kan dan ook weer ideeën op doen😉
 
Het ziet er zalig uit en de garing is prachtig, maar ik mis een korstje... je kunt bijvoorbeeld bij 45°C kern het vlees er even af halen, de platesetter er tussen uit en dan het rooster direct boven de kooltjes, even de schuiven verder open en het vlees nog een beetje kort afgrillen de volgende keer. Dan heb je een reverse-sear en proef je de combi van zacht gegaard vlees mèt een lekker rooster smaakje van de korst!
 
Terug
Bovenaan Onderaan