BasBQ
Beef en Steak

Charcuterie... een nieuwe wereld!

Wat een prachtige plaatjes weer Sander van je twee smakelijke projecten! Het water loopt me weer in de mond 🤤
 
Aangezien ik verzot ben op Pastarami en Coppa en ik wel van een leuk experiment houd heb ik een aantal maanden geleden de stoute schoenen aan getrokken en een procureur na gewicht gepekeld met witten wijn,nitrietzout en als kruiderij de Pastarami kruiden uit het recept van Jet.
763C5596-796C-4A61-95FC-465382D092E3.jpeg

Vervolgens heb ik hem niet 8 maar 6 weken laten pekelen in de vacuümzak. Toen ik hem in september uit de zak haalde was ik al helemaal om hoe die rook. De heerlijke Pastarami geur die de kruiden hadden, hadden ook zijn werk gedaan op het vlees.
B82B2C72-1603-4BE5-8A86-B9D0B5FF3BB6.jpeg

Ik heb er vervolgens een runderzakeind en rolladenet omgedaan

C8CED911-00D8-4EDE-931B-CF81DDEEA57C.jpeg

en toen kon die mooi rijpen in de kast voor de komende weken ( had geen idee of dit een succes werd of dat het na al die weken een mislukking werd )

Na 6 weken had die meer als 35% vaan zijn vocht verloren en heb ik hem uit de kast gehaald om te kijken of het een succes was.
1A128DA6-5AC6-449E-AB4A-2A674FDD7163.jpeg


B03A4BCC-C49F-474B-A4BC-497F5BFC31BD.jpeg
3B09E34C-E60D-4ECF-A95C-3475997D5FDB.jpeg

Ik trok het runderzakeind erom uit en dat rook me een partij lekker 😋 vervolgens heb ik hem door midden gesneden en een stukje geproefd en toen was ik helemaal om. Wat een smakelijk stukje vlees is dit geworden wat ik tot Copiami heb gedoopt. De twee stukjes heb ik in vacuüm getrokken waar ze de komende maanden mooi verder kunnen rijpen.
Ik weet het is geen echte coppa, maar dit maakt het voor mij leuk om te experimenteren met dit soort gekkigheid. Op na het volgende project 😋

 
Goed idee, mooie uitvoeringen.

Dat is het leuke aan charcuterie, je kan met de kruiden gewoon alle kanten uit.
 
Goed idee, mooie uitvoeringen.

Dat is het leuke aan charcuterie, je kan met de kruiden gewoon alle kanten uit.
Das het zeker stijn!

Ik houd wel van dit soort experimenten😀😋
 
Dat was een mooi vet varkentje.
Hoeveel zout heb je gebruikt? Zie namelijk wat oxidatie ( bruine plek) in het midden.
Het stuk vlees waarvan ik hem heb gemaakt was 1080 gr Bert, voor de pekel heb ik 26gr Nitrietzout toegevoegd bij het pekelen, De oxidatie komt door te veel of te weinig Nitrietzout? Kwa smaak vind ik hem heerlijk.

Ik zelf denk dat het vet of eiwit oxidatie is, ik heb dat namelijk niet door het gehele stukje vlees maar op een aantal plekjes.
 
Laatst bewerkt:
Het stuk vlees waarvan ik hem heb gemaakt was 1080 gr Bert, voor de pekel heb ik 26gr Nitrietzout toegevoegd bij het pekelen, De oxidatie komt door te veel of te weinig Nitrietzout? Kwa smaak vind ik hem heerlijk.

26 gram is redelijk aan de lage kant voor coppa, zelf ga ik tot 3,5% (meneer Wateetons praat tot 5,5% in over-charcuterie, maar dat is me te zout)
Hij ziet er ook zeer mooi uit, zie geen droogrand maar dat plekje viel me op. Is inderdaad vaak doordat het zout niet tot de plek is doorgedrongen. Dit is vaak de oorzaak als er te kort is gepekeld. Nu is deze behoorlijk vet en zout gaat wat lastiger door vet, dus kan het zijn dat dit net een stukje is wat je in een paar plakjes ziet.
Voor de rest ziet hij er top uit, zou ik zeker lusten!
 
26 gram is redelijk aan de lage kant voor coppa, zelf ga ik tot 3,5% (meneer Wateetons praat tot 5,5% in over-charcuterie, maar dat is me te zout)
Hij ziet er ook zeer mooi uit, zie geen droogrand maar dat plekje viel me op. Is inderdaad vaak doordat het zout niet tot de plek is doorgedrongen. Dit is vaak de oorzaak als er te kort is gepekeld. Nu is deze behoorlijk vet en zout gaat wat lastiger door vet, dus kan het zijn dat dit net een stukje is wat je in een paar plakjes ziet.
Voor de rest ziet hij er top uit, zou ik zeker lusten!
Dankje voor de feedback Bert, ik ben tot de hoeveel Nitrietzout gekomen omdat het maar een klein stukje van 1080 gr Ibericonek was.

02F8C224-5035-438A-869F-5C49C9D2DF41.jpeg

Het vetje in het vlees is echt dun gesneden subliem😋
 
Wow, wow, wow wat een fijne beelden!
 
Terug
Bovenaan Onderaan