BasBQ
Beef en Steak

Char Siu

P

panthers64

Gast
Hier een verslag van mijn Char Siu die een tijdje geleden heb gedaan op de BBQ.
Moest even wat improviseren met de Weber om mijn stukken vlees op te hangen, maar uiteindelijk helemaal gelukt.

Begonnen met een stuk procureur in lappen te snijden.
1cs_zps2470859e.jpg


Daarna de marinade, gelukkig is Amazing Oriential hier in de buurt en kon ik daar alles halen wat ik nodig had.
3cs_zpsd4a0e7d0.jpg


Daarna het vlees in de marinade en een nacht lang in de koelkast.
Volgende dag alles op een spies geregen.
6cs_zps979c90cf.jpg


BBQ in 2 zones ingedeeld. Eerst een kwartier in de koude zone en daarna nog een kwartier in de hete zone.
7cs_zpsa31179c5.jpg


Eindresultaat mag er zijn. Wat rijst en kroepoek erbij en het was smullen.
8cs_zpsbde65b8f.jpg

9cs_zpscc9a77a8.jpg
 
@Bidle, het was zeker mals.
Denk ook dat het komt doordat het zeker zo'n 12 uur in de marinade heeft gelegen
 
Ziet er goed uit , maar wat was de temperatuur in de 2 zones?
 
Ziet er goed uit, maak het zelf ook graag. Zou je nog een beschrijving kunnen geven hoe je het gemaakt hebt, temp, ingredienten? Ben altijd wel benieuwd hoe anderen het maken.
 
Ziet er iig lekker uit!!
 
Jup dat ziet er uit alsof ik dat lust, ik maak zelf regelmatig Marco's variant zie hier. Je laat dan de procureur in 1 stuk (weliswaar veel dunner gesneden).
Ik hoop dat je nog een receptje post, ik vind het leuk om die dan eens te vergelijken. Wat was btw jouw idee om de procureur in stukken te snijden, meer buiten oppervlak?
 
Ziet er erg smakelijk uit.
Alleen zou ik de volgende keer geen Shaoxing rijstwijn gebruiken maar gewoon droge Sherry (pale dry)
Volgens mijn Koreaanse tante Miho is een goede Shaoxing in Nederland bijna niet te krijgen en als hij wel is te krijgen betaal je de hoofdprijs.
Een Droge sherry is volgens haar het beste alternatief, en probeer een kritisch Aziatisch vrouwtje van 1 meter 50 maar eens tegen te spreken  ;)
Gekheid, maar ze heeft wel gelijk, heb een aantal keren de chinese rijstwijn geprobeerd maar met sherry waren de gerechten gewoon smakelijker.
 
Temperatuur in de hete zone was zeker 220 Celsius, koele zone niet gemeten.

Hierbij het recept voor de marinade en de rest  :) op basis van 500 gram procureur

BBQ Char Siu

Ingredi?nten:
- 500 gram procureur
- 5 geraspte knoflook tenen
- 5 cm geraspte gember
- 4 eetlepels honing?
- 2 eetlepels hoisin sauce?
- 2 eetlepels light soy sauce
- ?1 eetlepel dark soy sauce?
- 1 eetlepel rijste wijn Shoaxing
- ?2 eetlepels rode gefermenteerde tofu
- 1 theelepel five-spice poeder
- 1 eetlepel sesam olie?1 eetlepel rode kleurstof (optioneel)[/list]



- Mix de ingredienten
- Gebruik 3/4 van de marinade en laat het vlees minimaal 6 uur in de koelkast?BBQ gedeelte:
- Hang het vlees 15 minuten in de koude zone?Na 15 minuten, 15 minuten in de hete zone
- Na 10 minuten in de hete zone, wat van de overgebleven marinade gebruiken om het vlees met een kwast in te smeren[/list]

Al deze ingredi?nten zijn bij de betere toko te verkrijgen, zeker bij Oriental, maar die heb je helaas niet overal.

Voor degene die dit recept gaan uitproberen, veel succes en natuurlijk geniet ervan en eet smakelijk

Patrick
 
@Ewald, bedankt voor tip.
Gelukkig hoef je niet al te veel te gebruiken en de smaak is uiteindelijk best authentiek.
Scheelt weer als jezelf half Chinees bent en andere helft Indisch  ;)

Maar ik ga het zeker met Sherry proberen, eerst die Shoaxing opmaken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan