BasBQ
Beef en Steak

Char Siu

 
 
 

Dennis H

Stoker
Berichten
346
Morgen eten we char siu van een mooi stuk Livar (Limburgs kloostervarken) buikspek, vanavond in de marinade gezet.
Morgen op 150 indirect garen en dan nog heel even boven de kolen voor wat zwarte randjes.

De marinade voor 1 kilo vlees bestaat uit:
1 tl zout
1 el suiker
2 tl melasse
1 el agavesiroop (als vervanging voor honing die op is)
1 blokje rode gefermenteerde tofu met een eetlepel nat uit de pot
1 tl (gerookt) paprikapoeder
½ tl 5-spice
1 el oestersaus
1 tl sesamolie
1 el shaohsing rijstwijn
2 tl gehakte knoflook
1 el donkere sojasaus

2 eetlepels marinade bewaren voor de eindsaus; de marinade die overblijft in de zak als het vlees op de grill ligt wordt gebruikt als glaze.

De marinade is behoorlijk dun dus de zak met vlees ligt in een ovenschaal in de koelkast.
019870fd0636a02f59e7785411cd1558.jpg
23953b13f2db9ae0859e742df0b00ae0.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Ik ben benieuwd, en ook naar de rest van de reportage.
Je riskeert met deze aanpak dat je draadje naar de asbak gaat (waar is de foto van het vlees op de BBQ), het is de bedoeling dat je gewoon je hele reportage in 1 keer plaatst.
Dat geeft meer rust en overzicht op het forum.
Ik laat hem nu nog even staan, veel success.
 
Das alvast een goed begin, veel plezier!
 
Nou dat was lekker!
Uiteindelijk alles indirect op 250 graden gedaan naar een Chinees recept wat ik had gevonden.
Na 20 minuten gebaste, omdraaien, nog een kwartier, toen de eindsaus eroverheen gelakt, nog een paar minuutjes om in te dikken.
Dan van de grill af, inpakken en rusten.
In de tussentijd paksoi gesneden en gewokt met sojasaus, knoflook, gember en zwartebonensaus.
Noodles gekookt, alles bij elkaar in bakjes, het vlees er in dunne plakjes overheen.
Sesamolie, chiliolie en sojasaus op tafel en genieten! Heerlijk mals, had ik niet verwacht op zo'n hoge temp

Met excuses aan de forumleiding voor de versnipperde post, gaat niet meer gebeuren ;)
5f09a7817659adfd61704bf43a04634d.jpg
a81c80fa2c96ccad338a91dba7707de1.jpg
93992ed018a20f4928fe522eecf11f6c.jpg
df31f27b68b10fce1ac0154643a72c96.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Met excuses aan de forumleiding voor de versnipperde post, gaat niet meer gebeuren ;)

U Zijt vergeven, met deze heerlijke en uitgebreide reportage, wat een plaatjes.....Prachtig(y)
 
Ik had graag een paar stokjes mee willen eten.
Zie er mooi en smakelijk uit.
 
Heerlijk. Ik zou graag het verschil proeven tussen de procureur die ik vorige week gebruikt heb en het buikspek....
Mmm zo te horen moet ik het nogmaals gaan maken
 
Heerlijk. Ik zou graag het verschil proeven tussen de procureur die ik vorige week gebruikt heb en het buikspek....
Mmm zo te horen moet ik het nogmaals gaan maken
Een voordeel van buikspek vind ik dat je er mooie vierkant(achtig)e repen van kan snijden, als ik het in de oven maak hang ik het aan haken. Ik heb nog maar 1 keer met procureur gewerkt, voor pulled pork. Wel mooi zacht vlees, dus dat ga ik een keer proberen.
Weet alleen niet of het die 250 graden aan zou kunnen.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Hey man, mooie foto's en mooie resultaten.
Ik heb een stuk Butt in de vriezer, die klaar staat om ook te worden omgetoverd tot jouw masterpiece.

Vraagjes :
1. 250 graden indirect, hoe lang duurde dat ongeveer? 20 minuten, dat is retekort.
2. Hoe groot waren jouw blokjes Livar?
3. Wat was de temperatuur van het vlees ongeveer?

Bedankt alvast.
 
1. 250 graden indirect, hoe lang duurde dat ongeveer? 20 minuten, dat is retekort.
2. Hoe groot waren jouw blokjes Livar?
3. Wat was de temperatuur van het vlees ongeveer?
1. Bij roostertemp 250 gingen ze vanuit de koelkast het rooster op, intern 6 graden. 20 minuten, basten, kwartier, eindsaus, 5 minuten, eraf, 10 min strak ingepakt rusten, trancheren.
2. Heb een ongeveer vierkant stuk van 2,2 kilo door de helft gesneden. Van de ene helft heb ik zeeuws spek naar Noskos recept gemaakt, de andere helft heb ik in 4 repen gesneden van ongeveer 6 cm breed voor de char siu.
3. Kerntemp zat bij inpakken tussen de 72 en 75 graden.
Roostertemp was inmiddels gezakt naar ong 210.
Heb voor ik ze er af haalde wel ff priktestje gedaan, probe ging er makkelijk in, maar niet zoals bij pulled pork. Maar dat hoeft ook niet als je het in plakjes snijdt.
 
dit is zoooo lekker. moet wel gesmaakt hebben.
mooi verslag.
 
Ziet er zeer smakelijk uit. 👌
 
Heerlijk. Ik zou graag het verschil proeven tussen de procureur die ik vorige week gebruikt heb en het buikspek....
Mmm zo te horen moet ik het nogmaals gaan maken

Ik meld me aan voor het test panel

Dit ziet er geweldig lekker uit. Had graag een stokje mee geprikt. Top.
 
1. Bij roostertemp 250 gingen ze vanuit de koelkast het rooster op, intern 6 graden. 20 minuten, basten, kwartier, eindsaus, 5 minuten, eraf, 10 min strak ingepakt rusten, trancheren.
2. Heb een ongeveer vierkant stuk van 2,2 kilo door de helft gesneden. Van de ene helft heb ik zeeuws spek naar Noskos recept gemaakt, de andere helft heb ik in 4 repen gesneden van ongeveer 6 cm breed voor de char siu.
3. Kerntemp zat bij inpakken tussen de 72 en 75 graden.
Roostertemp was inmiddels gezakt naar ong 210.
Heb voor ik ze er af haalde wel ff priktestje gedaan, probe ging er makkelijk in, maar niet zoals bij pulled pork. Maar dat hoeft ook niet als je het in plakjes snijdt.
Thanks man, we gaan ervoor dit weekend.
 
Let op dat je uiteindelijke plakjes dwars op de draad wil snijden, anders kan het wel taaiig worden.

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
WAUW die laatste foto :love: schitterend, dat moet smullen zijn geweest.
 
Prima verhaal maar die laatste foto is wel icing on the cake. Super smakelijk
 
Terug
Bovenaan Onderaan