BasBQ
Beef en Steak

Char Siu 2.0

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
1642936103090.png

Veel beter dan dit gaat Char Siu niet worden, dit recept is geïnspireerd op het recept van Aziatische ingredienten.nl (via Noskos, thanx)
en andere internetbronnen.
Dit is niet de eenvoudigste Marinade om te maken omdat sommige ingrediënten lastig te verkrijgen zijn.
Kun je niet alle ingrediënten vinden gebruik dan een ander recept.
Ik heb alles in een Aziatische winkel kunnen kopen, behalve de rozenlikeur Mei Kuei Lu Chiew die kun je kopen op internet bij Drankdozijn.
KLIK Rozenlikeur Mei Kuei Lu Chiew Kopen

Bij gebrek aan donkere sojasaus, die was op, heb ik alleen lichte sojasaus gebruikt, ik zou het verschil niet kunnen proeven denk ik, donkere sojasaus is donkerder dan lichte sojasaus, heeft een dikkere textuur dan lichte sojasaus, is meer zout, en heeft een licht zoetje in zich.

Ingrediënten:

1 kg varkensvlees, bij voorkeur procureur

2 el. honing
2 el. stroop of maltose
2 tl. Gemberwortel geraspt (10 gram)
2 el. hoisinsaus (bij voorkeur van het merk Lee Kum Kee)
1 el. gele bonensaus (taotjo)
1 blokje (stuk 2 x 3 cm) sufu = Nam Yu (rode gefermenteerde tofu, Red soybean curd)
4 el. lichte sojasaus (of 2 el. lichte Chinese Sojasaus en 2el. Donkere Chinese Sojasaus)
2 el. meiguilu jiu / Chinese rozenlikeur = Mei Kuei Lu Chiew *)
1 tl. 5-spice (Jonnie Boer, blikje van Euroma!!)
1 el. sesamolie
1 teen knoflook
1 tl rode voedselkleurstof (optioneel)

*) Chinese rozenlikeur eventueel vervangen door droge sherry of shoaxhing rijstwijn.
De smaak wordt dan wel iets anders. De rozenlikeur is namelijk heel zoet

Vlees 1 nacht marineren.
BBQ 200 graden
Ik had een Iberico secreto, die is natuurlijk vrij dun.
Vlees indirect 8 min. daarna lakken met overgebleven marinade
Vlees indirect 8 min verder
en daarna direct kort grillen +/- 4 min totaal. Let op dat door de suikers in de marinade het vlees snel kan aanbranden
Gebruik je dikkere stukken vlees, en wil je op kerntemperatuur garen ga dan voor een kerntemperatuur van 75-80 graden.



1642936139256.png

1642936788957.png

1642936810573.png

1642936829960.png

1642936846842.png

1642936867707.png

1642936886183.png

1642936895947.png

1642936920897.png

1642936937472.png
 
Laatst bewerkt:
Ewald, de tranen springen in mn ogen.
Wat ziet dit er fantastisch uit zeg, vooral die laatste plaatjes.
Mijn ontbijt net op maar moest weer ff een paar keer slikken zeg.

Ik zou hem graag in mijn to do zetten, maar het zijn te veel ingredienten die ik niet heb en verder ook niet weet te gebruiken ben ik bang.
Misschien als ik weer eens naar Hekelingen ga dat ik ff langs kom voor de afgewogen ingredienten :p
 
@Ewald : heb jij een toko in Rotterdam ( of in de buurt) waar we de ingrediënten kunnen kopen?
Zin om het recept echt te maken en daarbij zijn dit de gerechten die bij ons het hele gezin weet te waarderen.
 
In Spijkenisse Noord zit een toko, in Ypenburg vlakbij de Hanos (Delft/den Haag) zit een mega grote Amazing Oriental. En anders online bestellen. Er zijn legio online toko webshops. Ook Amazing Oriental heeft een online shop.
 
@Ewald Thx! Die naast de Hanos is voor mij goed aan te rijden. Woon in Berkel en Rodenrijs.
 
Wat een heerlijk recept Ewald. Bedankt voor het delen.
 
Ziet er wel erg lekker uit ,
Maar het zal wel bij plaatjes kwijlen blijven 😅
 
Ewald dat is toch schandalig lekker.....
Is de rozenlikeur echt een meerwaarde?
 
Ga mij binnenkort toch maar eens in de toko melden.,.....
Aardig lijstje maar leuk om te maken.
Nogmaals dank @Ewald

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dit ziet er zo fantastisch lekker uit. Ik ben ook wel benieuwd of de rozenlikeur veel verschil maakt. Ik heb wel een hoop van de ingrediënten thuis staan maar rozenlikeur zou ik ook niet elke dag gebruiken 😂
 
Ewald, Ewald, Ewald. Ik kijk naar je foto's en ik ruik Hong Kong bijna. Mooi gemaakt, ziet er lekker uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan