BasBQ
Beef en Steak

Cedar salmon with bacon crust and maple glaze

 
 

LeonQ

Vuurmaker
Berichten
64
Eerste paasdag. Normaal gesproken gourmetten of iets dergelijks maar dit jaar moest de Q aan! Na overleg met de wederhelft besloten dat we ??n dag vis en ??n dag vlees wilden maken. Vandaag stond er dus zalm van de cederhouten plank op de planning.

Gisteren maar even naar de markt geweest voor een paar stukken zalmfilet. Bij elkaar heb ik een halve kilo meegenomen. Nu nog een recept. Uiteindelijk sprak het recept van Noskos (link) me erg aan. Besloten deze te gaan maken.

Allereerst de zalmfilets:

20160327-zalm01.jpg


Dan is het tijd om de marinade te maken.

5 el sojasaus
5 el zonnebloem olie
1,4 el rijst azijn
1 el sesamolie
1 el vers geraspte gember
1 grote teen knoflook, fijn gehakt

Houd een beetje marinade apart voor de glaze (ik heb een klein shotglaasje apart gehouden) De rest van de marinade gaat samen met de vis in een afsluitbare zak (ik heb een zak van de Ikea gebruikt) en kan de zalm met de vleeskant naar beneden in de koelkast voor een half uurtje.

20160327-zalm02.jpg


Dan is het tijd om de ingredienten voor de korst te maken. Deze bestaat uit een aantal plakken streaky bacon (uitgebakken ontbijtspek) en wat paneermeel. Deze vermaal je in de blender.

20160327-zalm03.jpg


Uiteindelijk leg je dit op een vlakke ondergrond (snijplank bijvoorbeeld).

20160327-zalm07.jpg


Vervolgens kan daar de zalm (huid omhoog) in gedrukt worden.

20160327-zalm08.jpg


Vervolgens kon de cederhouten plank uit het water gehaald worden. Deze heeft een paar uur in water gelegen. De pan met water is bedoeld om de plank onder water te houden (hout drijft!)

20160327-zalm04.jpg


Ceder plank uit het water en droog vegen. Dan de zalm met de huid naar beneden erop:

20160327-zalm09.jpg


Past maar net (toch groter plankje kopen).

In de tussentijd de Q klaargemaakt voor direct grillen op een graad of 175.

20160327-zalm05.jpg


20160327-zalm06.jpg


Rooster erop, vis erop, kerntemperatuurmeter van Ikea door een aardappel gestoken en naast de vis gezet om de temperatuur in de gaten te kunnen houden.

20160327-zalm10.jpg


Dan het deksel erop. We kunnen dan beginnen met het maken van de glaze. Pak de overgebleven marinade erbij en giet hier 4-5 el maple syrup bij. Roer dit goed.

20160327-zalm11.jpg


Als de zalm 8 minuten op de Q ligt kan het deksel eraf en dan kan de zalm ingesmeerd worden met de glaze.

20160327-zalm12.jpg


Het deksel mag er nu weer op en het zal nu een minuut of 8 duren totdat de kerntemperatuur op 50 graden zit. Toen kon het plankje van de Q afgehaald worden en was het smullen!

20160327-zalm13.jpg


Samen met een broodje, wortelsalade en een heerlijk oer-biertje!

20160327-zalm14.jpg


Hij viel goed in de smaak (bewijs)!

20160327-zalm15.jpg
 
mooie zalm hoor
 
Komt die ceder-rook-smaak eigenlijk wel door die huid heen?
Ik haal de huid er eigenlijk altijd van te voren af. Toch eens testen om die te laten zitten.
 
dennis zei:
Komt die ceder-rook-smaak eigenlijk wel door die huid heen?
Ik haal de huid er eigenlijk altijd van te voren af. Toch eens testen om die te laten zitten.

Volgens mij wel want de geur en smaak zat er duidelijk in.
 
Ziet er heerlijk uit! Goede variant om eens te proberen. Zelf leg ik het plankje altijd even te voren alvast op de Q (5-10 minuutjes, totdat je het hout goed ruikt). Dan plankje omdraaien en op de 'hete' kant je vlees/vis leggen. Je proeft het hout dan beter in je gerecht.
 
Heerlijk,mzo'n visje en helemaal met bacon! Yum!
 
Lekker zalm! Mooi verslag zal top gesmaakt hebben.
 
Mace zei:
Ziet er heerlijk uit! Goede variant om eens te proberen. Zelf leg ik het plankje altijd even te voren alvast op de Q (5-10 minuutjes, totdat je het hout goed ruikt). Dan plankje omdraaien en op de 'hete' kant je vlees/vis leggen. Je proeft het hout dan beter in je gerecht.
+1
 
LeonQ zei:
dennis zei:
Komt die ceder-rook-smaak eigenlijk wel door die huid heen?
Ik haal de huid er eigenlijk altijd van te voren af. Toch eens testen om die te laten zitten.

Volgens mij wel want de geur en smaak zat er duidelijk in.
Hmm, ok, dan ga ik dat ook eens proberen!
 
Ziet er lekker uit,mooi verslag!
 
Ziet er heerlijk uit!
 
Lijkt me heerlijk, mooie foto's en verslag
 
Twee weken geleden deze ook gemaakt, heerlijk! En van wat ik zo zie, moet deze ook lekker zijn geweest! Lekker hoor
 
Mooie foto's! Heerlijk!
 
Terug
Bovenaan Onderaan