BasBQ
Beef en Steak

catering

 
 
 

maroc

Gemarineerd
Berichten
1.546
i.v.m. een verjaardagsfeest van erg goede vrienden van ons is aan mij gevraagd of ik de BBQ wil verzorgen aangezien ik de hele tijd er enthousiast over de Q praat.
uiteraard zeg ik hier geen nee tegen! onder die voorwaarde dat we niet gaan grillen maar gaan Q-en (en hopelijk zo meer mensen naar de 'echte' BBQ verslaving helpen)

hieronder staat e.e.a. zoals ik denk dat het te doen is en niet meteen heel erg over the top voor de non-believers
ik zou het fijn vinden als jullie even met mij meedenken en kijken waar eventuele knelpunten en aandachtspunten liggen.
de ribbels zullen een dag van te voren voorbereid worden

alvast bedankt voor de moeite.

ik heb mijn weber 57 cm en een buitenkeuken op gas tot mijn beschikking

Catering verjaardag Esther
Aantal personen op zaterdag 22 juni  20 volwassenen en 14 kinderen

Enkele suggestie?s om te serveren:
? MOINK-bals 3kg gehakt/ 60 plak ontbijtspek
? Home made maroc?s ribs   8 strengen
? Garlic shrimp   60 stuks
? Danbras sat?                 3 kg kippendij
? Bobby flay?s planked salmon   2 zijdes
? Picanha  (biefstuk)     2 stuks
? Mini pizza?s                   30 stuks

Bij behorende items zoals salades, stokbrood en sausjes regel hugo en esther zelf

aandachtspunten:
?Kolen
?Rookplanken
?Sweet baby rays raspberry/chipottle
 
Mooi menu, al vraag ik me af of je zowel de MOINKS als de ribben er door gaat krijgen, moeten beide toch wat langer en past dat dan op 1 57cm?
Tenzij je de ribs de dag er voor maakt en 'slechts' hoeft op te warmen...
Dat zou je met de MOINKs ook kunnen doen natuurlijk, en dan ga je wel snelheid halen om de hele bups snel eten te geven...
Zelfde geldt ook een beetje voor de pizza, je moet je vuur er voor aanpassen, je steen opwarmen....
Niet iemand in de regio om een extra Q te lenen? ;)

Verder wel een mooi menu denk ik!

Succes!
 
Ribben gaan een dag ervoor en idd alleen opwarmen. Heb ook een redelijk grote gas bbq tot mijn beschikking op locatie

De bedoeling is ook meer het fingerfood concept. Hapje, drankje lekker kletsen ipv massaal aan het diner
 
Kijk, dan is het een kwestie van 'blijven doorgeven'...

En inderdaad, met de gas-Q erbij, kun je mooi opwarmen van de dag ervoor, heb je toch de smaak er in van de echte Q ;)

En waarschijnlijk geheel ten overvloede: Zorg voor een goede thermometer, zodat je zeker weet dat je alles goed gaar hebt...
Je wilt niet bekend komen te staan als 'Die bbq-er waar ik nog 2 dagen "plezier" van heb gehad' ;)
 
Maroc, mijn persoonlijk mening is, dat ik denk dat je te veel wilt maken. (te veel in hoeveelheid eten p/p, maar misschien ook te veel om te kunnen maken)
Zo haalde ik b.v. uit 2 kg gehakt zo?n 84 balletjes (ongeveer 30 gr/ MOINK), en ik kreeg te horen, dat men deze zelfs liever iets kleiner zou willen.

Het menu klinkt iig leuk.
Ben benieuwd naar het resultaat.
Suc6

Mac
 
Mac heeft wel een puntje.
Ik tel in je lijst grofweg 20kg eten, zonder bijgerechten dus, voor, omgerekend zo'n 27 mensen (#kids/2). Ribs valt natuurlijk veel af, maar het wordt toch overdosis denk ik.
Als het echter een biker-club met hun tienerkinderen is, zit je geramd.
Ik reken bij dit soort gelegenheden 4 gerechtjes p.p.
Sommigen zitten na 2 moinks en een stukje zalm al te puffen, anderen lusten wel 6 stukjes, maar met 4 ons puur 'vlees/vis' p.p kom je meestal goed weg, samen met je bijgerechten.
Per persoon een redelijke moink, een stukje zalm, twee sate en twee ribjes is dus zat. En fat dan maal 27. Hoe dan ook...je hebt bij dit soort dingen altijd over. En ik vind dat eigenlijk fijner dan dat mensen met hun vinger de schalen gaan uitlikken :)
Succes man! Bake away!
 
Mac+ 1
Als je praat over fingerfood heb je erg veel zeker met nog brood en salade erbij. Met deze hoeveelheden heeft iedereen een vol menu voor een hele vond. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn maar meestal neem ik de helft. Dus 20 + 7  = 27 volwassenen.
Je kan het wel doen op de voorwaarde dat je bijv van 17:00 tot 23:00 voor het eten zorgt en er verder niet is. Anders zou ik gewoon wat weglaten.

Edit: zie dat Jeroen ongeveer hetzelfde net voor me aangeeft  ;D
 
De hoeveelheden heb ik niet eens op gelet eigenlijk.
Maar ik reken met 3 personen = 1kg vlees/vis.
Daar komen de salades dan nog bij, zo'n 150 a 200gr. p.p.
Doe daar nog 1/3 stokbrood bij, dan zit iedereen echt wel vol.
De dames zullen iets minder eten, de heren iets meer, maar gemiddeld kom je hier wel mee weg.

En de regel die hierboven genoemd wordt, kinderen de helft, is een beetje leeftijdsafhankelijk, maar boven een jaar of 6 zou dat wel eens goed kunnen kloppen.
Onder de 6 zou je denk ik zelfs op 1/3e kunnen gaan zitten....

Maar eerlijk is eerlijk, ik koop ook altijd te veel, omdat ik nooit zou willen dat gasten 'te weinig' krijgen :p
 
Kijk dat is feedback waar ik iets aan heb ;D

Wat betreft de hoeveelheden zijn we het  er over eens, ik denk ook dat het te veel is maar mn kameraad is bang dat er te weinig is. En we doen het zo dat wat over blijft kan In de vriezer bij hem thuis. Maar nogmaal ik denk ook dat het te veel is.

Wat betreft de MOINKS  dat gaat normaal erg hard ik had de vorige keer ook te weinig. :mad:

Blijf maar door schieten mensen :D
 
Wat hierboven al staat...

Ik maak mijn MOINKs +/- 20gr. per stuk en snij een reepje ontbijtspek in twee zodat je twee balletjes kan omwikkelen met ??n reepje. Hou er ook rekening mee dat het volume van je gehakt nog toeneemt door de melk, eieren en kaas die je toevoegt. 118ml melk, 40gr. ei en 40gr. kaas per 750gr is toch zo ruwweg 200gr extra volume, oftewel 10 balletjes extra van 20gr...

Afhankelijk van het type eters reken ik op een 250 gram vlees per persoon. Maar ik koop ook altijd te veel. Ik zou door de grond zakken als er echt eten te kort blijkt en als er overschot is, is die lekker voor thuis achteraf ;).

Je grootste uitdaging zit volgens mij in de timing om alles goed klaar te krijgen. Maar met die gas-buiten-keuken heb je daar een enorm voordeel... Veel succes !
 
maroc zei:
Wat betreft de hoeveelheden zijn we het  er over eens, ik denk ook dat het te veel is maar mn kameraad is bang dat er te weinig is. En we doen het zo dat wat over blijft kan In de vriezer bij hem thuis. Maar nogmaal ik denk ook dat het te veel is.

Teveel is ook helemaal niet zo erg hoor. Te weinig is vervelender. Ik ben wel eens op een BBQ geweest waar dermate slecht was ingeslagen dat veel mensen helemaal geen BBQ gezien hebben, alleen een restje stokbrood met kruidenboter. Als er op een gegeven moment brood uit de vriezer moet worden gehaald om daar de laatste restanten kruidenboter op te smeren en de saladebakken mee uit te likken, dan wordt het wel een trieste toestand. Daar heb je naderhand meer praatjes van dan andersom.

Kurre hierboven heeft ook een punt: het grootste probleem is vaak de timing. Je werkt toch vaak sequentieel, waardoor het gewoon nogal uit kan lopen, zeker als je veel moet maken. En als mensen zich dan beginnen te vergrijpen aan de salades en het brood ben je het bokkie.
Veel duurt ook altijd langer. Q moet langer werken om goed warm te worden als er veel koud spul ingaat. Dus als je voor jezelf wel eens 10 moinks maakt, reken dan maar dat je veel meer tijd kwijt bent als je batches moet maken van 40 stuks ofzo. Dat kan flink langer duren per batch.
 
Warm houden of opnieuw verwarmen zijn dan ook erg handig...
En beter te vroeg de Q aan die je later in temperatuur omlaag moet brengen, dan te laat aan en aan het einde het vuur er flink op moet gooien om niet te laat klaar te zijn....

Denk wel dat ik de pizza zou laten schieten, leuk, maar er zit geen snelheid in ;)
Als je er drie mini's per keer op gooit, zeg 7 minuten.... Dan ben je al 70 minuten kwijt aan je pizza's.... En die warmen slecht op ;)
 
Wat Ivo zegt, pizza s laten schieten, te omslagtig en een hoop tijd verloren.
Ik lees dit verder aandachtig mee want ik heb over 3 weken ook zo'n klus voor ongeveer 60 man.
 
Goede aanvullingen,
Ik zou zeggen start gewoon een half uur tot een uur eerder dan je zelf denkt. Mocht je je schema kunnen aanhouden dan heb je geen probleem en kan je relaxed werken, en anders heb je die tijd als winst en loop je niet gestrest rond.
De eerste keer dat je dit doe weet je toch niet wat er op je afkomt.
Leg de salades e.d pas op tafel zodra je de eerste batch klaar hebt. Als je nml gaat uitlopen gaat iedereen beginnen met brood en salades en is 2 uur later iedereen volgegeten terwijl jij nog 3 gangen moet uitserveren !
Wat ik zelf nog mis (maar is geen must) is een toetje van de BBQ. Bijna niemand verwacht dit en vaak is dit een leuke en lekkere verrassing.
 
Boldeagle zei:
Goede aanvullingen,
Ik zou zeggen start gewoon een half uur tot een uur eerder dan je zelf denkt. Mocht je je schema kunnen aanhouden dan heb je geen probleem en kan je relaxed werken, en anders heb je die tijd als winst en loop je niet gestrest rond.
De eerste keer dat je dit doe weet je toch niet wat er op je afkomt.
Leg de salades e.d pas op tafel zodra je de eerste batch klaar hebt. Als je nml gaat uitlopen gaat iedereen beginnen met brood en salades en is 2 uur later iedereen volgegeten terwijl jij nog 3 gangen moet uitserveren !
Wat ik zelf nog mis (maar is geen must) is een toetje van de BBQ. Bijna niemand verwacht dit en vaak is dit een leuke en lekkere verrassing.

Toetje wilden ze niet, feest start om 1700 ik begin ruim op tijd, als de gasten komen heb ik de eerste hapjes klaar. Vandaar uit is het een kwestie van steeds maar doorgeven. Gelukkig komt hier mijn ervaring als kok om de hoek kijken. (ooit eens live cooking gedaan voor 400 personen in een weiland pff dat was pas stress)
 
Terug
Bovenaan Onderaan