BasBQ
Beef en Steak

c?te a l'os en andere dingen.

 
 

SGx71

Stoker
Berichten
273
Vandaag bij de Lidl in Belgie geweest, voor ons avondmaaltje.

Ik had daar vorige weeg de C?te a l'os gezien, en kon niet ophouden erover te 'dromen'
Varkenskroon, wordt het ook wel genoemd.
Lidl heeft ze dit jaar in de koelingen liggen, gemarineerd met een Proven?aalse en een currymarinade, ik koos voor de Proven?aalse.

500gr, voor de mooie prijs van 9,99?/kilo, dus niet eens gek duur.

2013-07-18161053.jpg
2013-07-18161241.jpg


2013-07-18161210.jpg
2013-07-18161226.jpg


Belangrijke 'medespelers'

2013-07-18164323.jpg
2013-07-18163746.jpg


2013-07-18172115.jpg
2013-07-18173716.jpg


Geen idee meer, waar het idee voor de Camembert vandaan kwam ( ik dacht hier van het forum ) maar het is fantastisch als starter / bijgerecht !!!

De kinderen en de Mrs wilden liever een braadworst, en ook die zijn zeer goed te eten uit de koelingen van de duitse belg ;)

2013-07-18173125.jpg

200gr worst, 40cm lang ... DAAROM heb ik de OTP57 ... ;)

2013-07-18175410.jpg

2013-07-18175811.jpg


even proeven, en na de 3e hap, vraagt vrouwlief .... geen foto op het bordje ?
                                                                                            ... gewoon bijna vergeten ....  8)

Alles wat er overschiet ....


 
Mooie maaltijd.

Het valt me op dat de Lidl's in Belgi? en Duitsland doorgaans toch een wat uitgebreider vlees assortiment hebben dan hier in NL.
 
Die voeren het vlees wat in het land 'populair' is, dit stuk vlees is niet echt bekend in NL, daar hebben we Oldenkamper, ook prima, maar "onze" snijmethoden, en portionering.

( ik ben daarom blij dat ik op 10km afstand van de Belgische Lidl ( en anderen ) woon, dit soort traktaties is dan erg prettig )

* zo'n stukje vlees ga ik vandeweek zeker nog eens inslaan, met wat reservestukjes voor de barre wintertijden ;)
 
dat zijn mooie stukken vlees, die worst lijkt me helemaal lekker, kom maar op met die lengte.

Ik had de camenbert ook al een keer gepost had ik gezien bij el hambre, is ook helemaal lekker
 
Op ca 1km van van (nieuwe) Vlaamse kantoor heb ik een Lidl gezien, dus daar komende maandag maar eens een store check uitvoeren  :)
Met name voor die braadworst!  Is die wat mager? Of vet zoals ze in NL worden verkocht als je ze niet zelf maakt?
 
Lekker bier en mooie stukjes vlees, zo zie je maar weer waar je tegen aan kan lopen in "den buitenlande"
Ben zo vorig jaar in de Ardenne tegen een rauwe maar gemarineerde sparerib in vacuumverpakking  aangelopen, was ook niet verkeerd en ken deze hier verder ook niet.
 
lekker hoor!
 
Mooie stukjes vlees! De Cote is dus een ribkarbonade met het speklapje eraan zo te zien, klinkt heerlijk :D
 
Mooi stuk vlees en leuk verslag en ik zou als kind ook wel blij wezen met zo'n braadworst.
 
noskos zei:
Mooie stukjes vlees! De Cote is dus een ribkarbonade met het speklapje eraan zo te zien, klinkt heerlijk :D

Volgens de oudjes :

http://www.seniorennet.nl/Pages/Advies/advies3.php?ID=590

Een entrecote wordt gesneden uit het rugstuk van een rund. Het is hetzelfde stuk vlees als bij een varken, kotelet, genoemd wordt.
Een cote ? l?os is een entrecote met been. ( zoals een kotelet)

Hendrik Willem zei:
Mooi stuk vlees en leuk verslag en ik zou als kind ook wel blij wezen met zo'n braadworst.

En daar is hij idd ook zo mee vandoor, dat eten ze prima ...

Al viel zijn scheef oog ook op mijn Dinosaurus karbonade
 
Voor zover ik weet wordt een c?te a l'os gesneden van het lage ribstuk (nummer 2 op de foto) en dat is dus eigenlijk gewoon een varkenskotelet? De koteletten van het lage ribstuk (2) zijn wel malser als die van het ribstuk (3) dus dat is misschien de reden om het c?te a l'os te noemen ipv varkenskotelet.

In elk geval een speciale benaming want zoals hierboven ook aangegeven wordt de term c?te a l'os eigenlijk enkel gebruikt voor rundsvlees, dat is dan een entrecote met been, of dus een T-bone steak zonder de ossenhaas.

varken-rug.png


Maar ik ben geen slager dus misschien kan iemand mij corrigeren?
 
Het is een lekker stuk vlees,had het laatst bij de makro mee genomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan