BasBQ
Beef en Steak

Butcher paper en kern temperatuur

 
 
 

Bar-BQ

Vuurmaker
Berichten
83
Enige tijd geleden een masterclass BBQ van Jord Althuzen bijgewoond en op advies van hem een rolletje butcher paper gekocht om procureur mee in te pakken.
Gisteren voor de vrienden van m’n zoon o.a. Pulled pork gemaakt ter afsluiting van het schooljaar en voor de tweede keer butcher paper gebruikt toen de procureur een temp van ongeveer 74 graden had. Voorheen deed ik dit met alu folie om sneller door de “stall” te komen. Nu voor de tweede keer ging de kern temperatuur niet omhoog. Bleef steken op 74 graden. Uiteindelijk toch maar weer uitgepakt en ingepakt in alu folie en de Bbq temperatuur omhoog gegooid naar 150 oC, want de zoethouders begonnen op te raken 😉

Het resultaat was dit keer wel de beste ooit! Ik hoefde er maar naar te wijzen en de procureur viel al uit elkaar. Ontzettend mals.

Nu mijn vraag. Klopt het dat butcher paper toch beter niet gebruikt kan worden om sneller door de “stall” te komen? Eventuele extra factor dat van invloed kan zijn is dat ik de ingepakte procureur ook in braadslede heb gelegd, want bij de eerste keer merkte ik dat het in Butcher paper toch wat meer gaat lekken.

4171E057-870A-4707-B932-BEC113E4D0B4.jpeg

848C12C8-64B5-4669-B0F0-2F6912F73D03.jpeg
 
In de VS is Butcherpaper een stuk goedkoper dan aluminiumfolie. Ook is het iets dat traditioneel gebruikt wordt.
Veel restaurants gebruiken het ook omdat het met warmhouden beter is voor de bark.

Maar ik vind het zelf ellendig spul om mee te werken. Het goed dichtvouwen gaat niet lekker en het is duurder dan folie.

Als je je folie opendoet nadat je vlees gaar is dan stijft de bark netjes op. Dit zonder dat het vlees doorgaat. Je gebruikt eigenlijk het principe van de zone/stall nu in je voordeel. En heb je op een simpelere manier een vergelijkbaar resultaat.
 
Ben ook geen fan van butcher paper. Aluminium folie werkt makkelijker en beter.
 
Ik sluit me volledig bij Dennis en Frits aan.
Heb nog nooit het nut van dat spul gezien, buiten dat het er wel heel landelijk uitziet.
 
Dat is goed om te lezen. Kwam dit papier bij meerdere tutorials en recepten op Youtube tegen. Vroeg me al af of het zijn geld waard was. hoef ik dus niet te kopen.

Maakt het merk voor de aluminiumfolie nog veel uit? Of gaat het alleen om de dikte?
 
Dat is goed om te lezen. Kwam dit papier bij meerdere tutorials en recepten op Youtube tegen. Vroeg me al af of het zijn geld waard was. hoef ik dus niet te kopen.

Maakt het merk voor de aluminiumfolie nog veel uit? Of gaat het alleen om de dikte?
Vooral om de dikte. Kleine tip, koop die rollen bbq alu folie bij de Lidl. Die zijn echt prima.
 
Dat is goed om te lezen. Kwam dit papier bij meerdere tutorials en recepten op Youtube tegen. Vroeg me al af of het zijn geld waard was. hoef ik dus niet te kopen.

Maakt het merk voor de aluminiumfolie nog veel uit? Of gaat het alleen om de dikte?
Kun je voorlopig vooruit.
 
Ik pak sowieso in 2 lagen in om het zo dicht mogelijk te krijgen.

Altijd ff oppassen met prikken voor gaarheid dat je niet door je folie gaat......
Geeft heeeeel veel rook ......
En als je pech hebt nog een vetbrand ook.
(" Ik weet dit van een vriend" )

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Jammer. Had gehoopt op een nog beter resultaat. Iemand nog een bijna hele rol kopen? 😁
 
Bij de Action ligt ook wat dikker folie geen 150 meter maar voor de kleine gebruiker zijn een paar rollen prima.
Bedankt voor de tip. 150 meter gaat bij ons heel lang duren. Lidl en Action is dan betere hoeveelheid om mee te beginnen.
 
Alufolie is niet recycleerbaar, en dus slecht voor het milieu.
Vandaar dat dikwijls butcherpaper word aangeraden.
Ik gebruik enkel alufolie.
 
Bij de Action ligt ook wat dikker folie geen 150 meter maar voor de kleine gebruiker zijn een paar rollen prima.
Die heb ik ook en vind ik zeer fijn. Het is iets dikker en lekker breed.
 
Interessant topic, daar hoef ik dus ook niet in te investeren haha. Ik vind dat vet op butcherpaper maar niks


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Alufolie is niet recycleerbaar, en dus slecht voor het milieu.
Vandaar dat dikwijls butcherpaper word aangeraden.
Ik gebruik enkel alufolie.
Aluminium folie is wel degelijk recyclebaar en mag in de PMD zak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ener
Ik heb eens ergens gelezen dat alufolie bijna volledig op brand tijdens het proberen recycleren.
Maar het mag inderdaad wel in de pmd zak.
 
Oké hier ff de schrootboer,
Aluminium is wel zeker te recyclen.
Het probleem is dat het nagenoeg geheel vervliegt zodra het in de buurt komt van de oven ingang,daarom levert folie ook iets minder op per kg als normaal aluminium.
Maar goed ook ik wilde dat papier eens proberen maar dat is het mooie van info delen,ik bedank ook
 
Ik denk wel dat het opbranden van de alufolie voor heel wat extra hitte in de oven geeft.
Dus in de pmd zak gooien is beter dan in de restafval.
Zelf aluminium blikjes krijg je minder voor bij de oud ijzer boer .
 
Terug
Bovenaan Onderaan