BasBQ
Beef en Steak

Burnt Ends en Entrecote

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.157
Zaterdag wat vrienden over de vloer gehad en nu pas tijd om te posten. Door de G&T en het massale bier, is daar gisteren niets meer van gekomen :ROFLMAO:

Het was een uitdaging, want had me wat vergist met de menu. Dacht dat die burnt ends op 120° konden blijven, maar moesten naar 175° en hij is me doorgeschoten naar 205°. En hij moest daarna weer terug naar 100° voor de entrecote te roken. :oops:

We zijn begonnen met Burnt Ends Frikandellen. Eerst gerubt met Texas BBQ Rub Seasoning (uit de Action :D). Dus eerst half uurtje roken met kersen- en appelhout. Daarna in het bakje met nog wat boter, bastaardsuiker erover en dan Grate Goods Memphis Sweet Smokey erover. Speciaal voor de kids gemaakt, maar de 3 die er waren hebben er maar 1 x in gebeten en dat was het. Zij waren er niet zot van. De volwassenen wel, maar op 1 persoon na vonden we het iets te zoet en had die suiker niet meer gemoeten. 1 vriend van me vroeg de wet rub er nog bij in een potje voor nog te kunnen soppen:ROFLMAO:

IMG_8023.jpeg

IMG_8025.jpeg

IMG_8026.jpeg


Terwijl ik dan nog een reverse sear aan het doen was met de entrecote, heb ik dan nog de vleesjes voor de kids en grote mensen gecremeerd op de gasbbq. En dat samen met de pitabroodjes. Normaal nemen we van die baguetten om af te bakken, maar gisteren was een feestdag in België en de winkels die nog open waren, was het heel lang aanschuiven. Dus vonden we deze nog in de kast.

IMG_8030.jpeg


Ondertussen lag dan al de entrecote van Witblauw erop. Denk een kilootje zwaar. Eerst 40 min ervoor met wat fleur de sel bestrooid en nog wat laten rusten. Door de het hele gedoe met het doorschieten voor de burnt ends, viel me op dat de KJ toch nog redelijk vlot naar beneden ging. Toen hij aan de 120° zat, heb ik er een blokje rode wijnvaten op gegooid en de entrecote. De vorige keer dat ik de entrecote maakte, heb ik hem naar 47° kern laten gaan, laten rusten zodat de KJ heet werd en dan op het gietijzeren rooster aan elke zijde 2 min afgegrild (telkens om de minuut verleggen of draaien voor de grillruit). Toen vond ik hem ietske te ver gegaan. De week erna dan een tomahawk van hetzelfde rund gedaan en die heb ik tot 45° laten gaan en ook aan elke kant 2 min gedaan. Ik vond hem heel goed, maar een vriend van me zei dat het mss beter was 3 min per kant te grillen. Dus wilde dat gisteren met de entrecote doen, maar kreeg sowizo de KJ niet meer naar 100° en is de hele sessie blijven hangen rond de 120°. Dan eraf gehaald bij 45° en onder folie laten rusten zodat ik de KJ kon opjagen. Dan dacht ik het 3 min per kant te doen. Heb het aan 1 kant gedaan en toen ik hem omdraaide, zag hij al wat zwarter en heb ik de andere kant gewoon nog 2 min gedaan. Daarna nog 15 min laten rusten onder alu folie voordat ik hem aangesneden heb. Was wel lekker, maar naar mijn mening zelfs nog verder gegaan dan de vorige keer dat ik entrecote maakte en met een hogere kerntemperatuur zat. Raar dat er zoveel verschil is tussen de tomahawk en de entrecote van hetzelfde rund. Hier heb ik nog werk aan. Volgende keer denk ik 43° kern en dan 2 min per kant searen. Zou het kunnen dat hij net door die alu folie erop nog te ver is gegaan?

IMG_8027.jpeg

IMG_8028.jpeg

IMG_8031.jpeg

IMG_8034.jpeg

IMG_8035.jpeg

En dan tot slot had mijn vrouw van de AH een pakje pepers meegebracht. Op de verpakking stond 'Peper mix matig tot pikant'. Een vriendin van ons nam een lange rode. Haar man vroeg welke kleur het pikantste is en zij zegt 'normaal rood, maar deze vallen heel goed mee'. Dus ik neem die gele kleine. Steek er meteen de helft van in mijn mond en dat had ik niet moeten doen. Die vriend en zijn vrouw hebben nog elk de rest gedeeld en het is een beer van een kerel, maar de tranen liepen over zijn gezicht. Op dat moment waren we met 3 aan het 'sterven'. Later op de avond kwam nog 2 vrienden mijn frigo nog wat leeg zuipen en die hebben we dan nog van de rode kleine laten proeven waarvan die ene vriendin het toch niet kon laten en ook eens wilde proeven. Die was nog pikanter. Die 2 gasten waren ook ff aan het sterven. Ik heb toen tegen mijn vrouw gezegd: 'Als je nog eens naar de AH gaat en je ziet dit pakje liggen ... niet doen' :ROFLMAO:

IMG_8032.jpeg


Mijn bierfrigo is ondertussen weer goed leeg en dus aanstaande zaterdag eens gaan vullen. Kostelijke zaak weer :D
 
Entrecote ziet er mooi uit!

Die pepers waren waarschijnlijk Madam Jeanette of adjuma (geel) en Habanero (rood). In alle gevallen niet verstandig om zo een hap van te nemen. Alle 3 de soorten zitten boven de 100.000 op de scoville schaal. Goede leer voor de volgende keer zal ik maar zeggen.
 
Entrecote ziet er mooi uit!

Die pepers waren waarschijnlijk Madam Jeanette of adjuma (geel) en Habanero (rood). In alle gevallen niet verstandig om zo een hap van te nemen. Alle 3 de soorten zitten boven de 100.000 op de scoville schaal. Goede leer voor de volgende keer zal ik maar zeggen.

Jammer dat de exacte namen niet op de verpakking stonden. Ik eet graag pikant en kan wel wat verdragen, maar dit was erover. Je ziet soms mensen kokhalzen van een beet in een peper. Awel, dat was voor mij ‘net niet’ :D
Ik ga het dan ook nooit meer doen.
 
Jammer dat de exacte namen niet op de verpakking stonden. Ik eet graag pikant en kan wel wat verdragen, maar dit was erover. Je ziet soms mensen kokhalzen van een beet in een peper. Awel, dat was voor mij ‘net niet’ :D
Ik ga het dan ook nooit meer doen.
Als je van pikant houdt kan ik deze mango-habanero saus aanraden. In dit recept gaat het over dikbevleesde spareribs, maar ik maak de saus vaak bij een stuk buikspek. Gaan 3 habaneropepers in de saus, maar er gaat ook genoeg zoetigheid in om de balans te houden.
IMG_20200422_204832.jpg
 
Niets mis mee! ;)
 
Dat de entrecote te ver door was ondanks de lagere kerntemp komt denk ik omdat de BBQ warmer was. Daardoor is de buitenkant warmer en zal hij verder door garen tijdens het rusten.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Dat de entrecote te ver door was ondanks de lagere kerntemp komt denk ik omdat de BBQ warmer was. Daardoor is de buitenkant warmer en zal hij verder door garen tijdens het rusten.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

Lijkt me een logische verklaring. Volgende keer als ik meerdere gerechten doe, ga ik zien dat ik niet meer zo hoog moet gaan voor zen hapje of voorgerecht. Temp terug brengen is niet makkelijk.
 
Goed bezig geweest. Zo te lezen Was het goed gezellig
Mooi verhaal van die pepers. Moest lachen.

PS
Wist je dat je pepers heel makkelijk zelf kan kweken?
Gewoon de zaadjes in een bakje met tuinaarde doen. Gaat perfect
 
Goed bezig geweest. Zo te lezen Was het goed gezellig
Mooi verhaal van die pepers. Moest lachen.

PS
Wist je dat je pepers heel makkelijk zelf kan kweken?
Gewoon de zaadjes in een bakje met tuinaarde doen. Gaat perfect
Heb vorig jaar al eens zitten rondkijken voor de Carolina Reaper zelf te kweken. Maar nog niet van gekomen.
 
Als je van pikant houdt kan ik deze mango-habanero saus aanraden. In dit recept gaat het over dikbevleesde spareribs, maar ik maak de saus vaak bij een stuk buikspek. Gaan 3 habaneropepers in de saus, maar er gaat ook genoeg zoetigheid in om de balans te houden.
Bekijk bijlage 7257


Dat is een sausje dat ik zeker wel eens ga maken. Dus ff meegeven aan mijn vrouw dat ze de volgende keer zo een pepers wel weer mag meebrengen uit de AH. Dat is nu net het leuke dat AH nu al enkele jaren in België zit. Daar hebben ze producten die je dan weer niet in de Belgische supermarkten vindt, zoals verse jalepeños.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roog
Gezellige middag geweest zo 😁

Was een avondje :p
De heren gingen om 0.30u naar huis omdat 3 van de 4 om 8.30u terug op de fiets moesten zitten, waaronder ik :D

Aanstaande zondag weer van dat. Mijn schoonfamilie komt eten Voor de verjaardag van mijn zoontje. was daarnet al bezig met de menu uit te denken :D Het begint mijn leven te beheersen:cool:
 
Heb vorig jaar al eens zitten rondkijken voor de Carolina Reaper zelf te kweken. Maar nog niet van gekomen.
ja joh, ga maar gelijk voor de carolina reaper. Als je er nog maar naar kijkt sta je al in brand 😂 🍺
 
Terug
Bovenaan Onderaan