BasBQ
Beef en Steak

Burnt ends buikspek

ranonkel

Vuurmaker
Berichten
68
Vandaag mijn verjaardag gevierd en een familielid zat een tijdje geleden al te hinten op iets van het eitje. Mooi excuus om voor het eerst burnt ends te maken.

Ik heb 4 kilo buikspek gehaald en dat in blokjes gesneden. Blokjes van ongeveer 5cm zoals ik had gelezen maar de volgende keer die ik ze kleiner. Het was net te groot als hapje vond ik zelf.
De blokjes in een rubje gezet en een nachtje laten intrekken.

De volgende dag de blokjes op de bbq en toen kwam ik er achter dan een big joe toch wel handig was geweest😂. Na 2 uurtjes de blokjes in gepakt met maple siroop suiker en boter en de bakjes gestapeld op het rooster. Hier helaas geen foto van.
2 Uurtjes verder de blokjes in een bakje saus gedaan en een half uurtje later de familie blij gemaakt.

Ik zelf vond het heerlijk en de positieve reacties van de familie maakten het Helemaal af. Nadeel is dat ik volgend jaar niet meer weg kom met een stukje kaas er worst.


20230812_191611.jpg

20230812_193241.jpg


20230813_123515.jpg



20230813_143334.jpg

20230813_173053.jpg
 
Ik kon mijn kamado moeilijk op tempratuur houden. Normaal heb ik de onderste schuif bijna dicht en de bovenste een klein stukje open en dan blijft hij stabiel rond de 110 graden.
Nu bleef de tempratuur zakken. Zelfs met de onderste schuif half open en de bovenste helemaal open. Ik maak de aslade elke keer leeg en schud de kolenmand ook altijd uit.
Op het laatst de controller er maar op gezet en toen bleef hij wel stabiel.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
 
Als eerste gefeliciteerd met je verjaardag! Ze zijn mooi gelukt. Zelf maak ik ze altijd iets van 3x3cm maar op zich zien deze er ook prima uit. Van die temperatuur schommelingen, misschien ging het vuur niet mooi over bij de houtskool . Of het vet van de spek gaf te veel damp.
 
Gefeliciteerd! Flinke schaal! Lekker hoor. Zien er goed uit en zeker niet te donker wat je mog wel eens ziet.

Temperatuur kan met alles te maken hebben.. het as hoef je echt niet na ieder sessie te legen schoon te maken, is zonde van de tijd 😉
 
Gefeliciteerd met je verjaardag!

Dat is een lekker hapje zeg.

Je temperatuur problemen kan zoals eerder gezegd aan van alles liggen.
Maak je hier niet te druk over, volgende ronde kan alles weer anders zijn.
 
Dank voor de reactie en felicitaties! Ik denk dat ik ze volgende keer ook rond de 3x3 ga maken. Eet toch wat makkelijker weg als snack.
 
Als eerste gefeliciteerd met je verjaardag! Ze zijn mooi gelukt. Zelf maak ik ze altijd iets van 3x3cm maar op zich zien deze er ook prima uit. Van die temperatuur schommelingen, misschien ging het vuur niet mooi over bij de houtskool . Of het vet van de spek gaf te veel damp.
Zou het vet de probe beïnvloeden? Er lag best een bult om de probe heen. Normaal gebruik ik een probe die je aan het rooster klikt en dan vlak boven het rooster hangt.

Ze zijn uiteindelijk lekker geworden alleen een beetje jammer van de controller als er visite bij is😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan