BasBQ
Beef en Steak

Burgertje van picanha

 
 

KJ_Nico

Kooltjesharker
Berichten
232
"Hey bruur! Ik heb een nieuw speeltje gekocht!" Bruur een verbastering van broer en buur. We zijn buren, maar voelt als broers :)

Maar iets nieuws. Zou die een JoeTisserie of de do gekocht hebben. Maar dat was het niet. Een uitbreiding op de Kitchen Aid, een gehaktmolen wel te verstaan.
En die moest natuurlijk uit geprobeerd worden, dat uitproberen hebben we vandaag gedaan. Bedoeling een burgertje van picanha.

Voor de burgers had ik een canadees picanha gehaald bij de Hanos. Nadat het in blokjes gesneden was, is het een halfuurtje de vriezer ingegaan.
Dit om het vet wat harder te maken, waardoor het malen beter gaat. Het vlees hebben we door 2x door een schrijf van 8mm gehaald.
Van het gehakt hebben 4 stuks burgers van 200gr en 2 stuks van 150gr gevormt.
uw1lg36m.jpg
6k5kViAm.jpg

8aYO83Ym.jpg
d0AT4RLm.jpg


Na het maken van de burgers, zijn de andere elementen gaan voor bereiden.
Daarvan was een verse tomatentapenade er 1 van. 150gr gehakte zongedroogde tomaatjes, gerapste parmezaan, knoflook, olijfolie, peper en zout.
b1Vpi60m.jpg


Voor de krokantje bite had ik bedacht om chips te maken van pastinaak.
9EmFBq9m.jpg
a9PFDOFm.jpg

NCcwZuqm.jpg


Inplaats van cheddar, koos ik deze keer voor grot gerijpte gruyere kaas, welke in plakken zijn gesneden.
bbcy8xtm.jpg


Voor dat de burgers op de Q gingen, heb ik de speciaal gesneden 3mm dikke ontbijtspek geroosterd evenals de broodjes.
z1Q2G9Um.jpg
ePUodc6m.jpg


Toen was het tijd voor de burgers, bij de 50gr kerntemperatuur heb ik de kaas erbij gedaan. Bij een kerntemperatuur van 56gr heb ik de burers eraf gehaakd.
8AigEdAm.jpg
CJ5uM0Cm.jpg


Nu alles klaar was kon ik het broodje opbouwen. We beginnen met het broodje, dan lollo blad, op het lolablad ging de vers gemaakte tapenade.
Op de tapenade ging de burger, op de de burger kwam een de bacon, en daarna een plak tomaat. Voor saus heb ik een truffelmayo gemaakt. Hierboven op zou dan de home-made chips komen. Naast de burger nog wat patat en klaar is kees.

YMGuAIjl.jpg


De combinatie van de tapenade, gruyere met het uber heerlijke picanha maakte deze burger een van de heerlijkste en sappigste burger die ik gemaakt hebt.
EKps0AXm.jpg
 
Laatst bewerkt:
Gaaf burgertje. Mooie foto's en top resultaat.👍
Smakelijk.

Ik neem aan dat die, gezien de laatste foto, niet in 1x in het mondje past 😉🤣🤣
 
Laatst bewerkt:
Prachtig gemaakt.

Maar wat zonde dat je daar een Picanha voor opofferd, vind het vergelijkbaar met een well done steak.
 
Het verhaal loopt me de mondhoeken al vol met vocht. Smakelijk hoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Maar wat zonde dat je daar een Picanha voor opofferd, vind het vergelijkbaar met een well done steak.

De vraag is wat is zonde? De picanha is met zorg behandeld, alleen verrijkt met peper en zout. En medium bereid, well done zit volgens mij boven de 63gr. Ik had hem wel iets eerder eraf willen halen, maar het laatste stukje ging vrij snel. Wij zijn verzot op burgers hier, dus voor ons is dit een uber traktatie. En zoals je ziet zijn de overige ingrediënten vers bereid. Ik had graag ook de mayo zelf nog willen maken, maar daar had ik helaas geen tijd meer voor.
Het is niet dat we nu iedere keer een stuk picanha door de molen gaan halen. Picanha met een chimichurri of een geroosterde paprika salsa gaat hier ook met plezier genoot erin :).
Maar Frits ik begrijp je opmerking hoor. Er zullen zeker een hoop mensen denken "Die is gek geworden, dat is echt zonde..."
 
das wel een hele sjieke burger zeg. ziet er ook prachtig en lekker uit
nu zelf worst maken?
 
Nico ouwe burger koning. Ik had deze ook al op FB voorbij zien schuiven. Nu loopt het water me voor de 2e keer in de mond. Top
 
Tja voor een goede burger mag je mij wakker maken hoor.

En het blijft leuk om te maken, zoveel mogelijkheden....

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan