BasBQ
Beef en Steak

Burgers

 
 

smokey_jaap

Kooltjesharker
Berichten
164
Ik weet het, eigenlijk veel te simpel voor hier, maar ik heb m'n best gedaan op de foto's en wilde ze gewoon graag delen 😅

Ik had nog wat gehakt in de diepvries en kon eindelijk weer bloem en gist vinden in de supermarkt. De burgerbroodjes:

IMG_20200505_174816.jpg


IMG_20200505_195931_110.jpg


De hamburgers en uienringen op de Weber:

IMG_20200505_191852.jpg


En het eindresultaat:

IMG_20200505_193507.jpg
 
Te simpel? Kan niet simpel genoeg wat mij betreft, dit is kunst man. Top
 
Niks mis met simpel, eigen broodjes maken en afbakken is overigens niet heel simpel. Hamburgers altijd goed man. Tikkie bruin aan 1 kant maar zal best gesmaakt hebben.
 
Wow, heerlijke burgers. Bezorg je ook?
 
Niks mis met simpel, eigen broodjes maken en afbakken is overigens niet heel simpel. Hamburgers altijd goed man. Tikkie bruin aan 1 kant maar zal best gesmaakt hebben.
Goed gezien ;) Mijn oven heeft een "hotspot" aan de rechterkant. Ik maak voor mezelf dan als eerste broodjes liever de iets verbrande en de rest heb ik ingevroren, die gaan de volgende keer geweldig smaken.
 
Heerlijk die burgers. En we zijn dol op plaatjes. Zeker van die heerlijke als deze. top
 
Dat ziet er lekker uit! Welk recept heb je gebruikt voor de broodjes en heb je de uienringen ook zelf gemaakt?
 
Wauw mooi broodjes zeg! Ziet er lekker uit


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
lekker man.
Wat is er nou fijner dan een broodje hamburger?
 
Zien er goed uit en wat @mrooding zegt. Welk recept voor de broodjes?
 
Ik zal een recept plaatsen dit weekend! Heb het met de hand opgeschreven dus moet het ff uittypen.

Uienringen komen van de Makro, de enige kant-en-klare uienringen in NL die ik ken die daadwerkelijk goed smaken. Maar ik heb ook een recept (voor de frituur, niet voor de BBQ).
 
das toch lekker man, zo een burger
en te simpel bestaat niet hoor. als het maar lekker is
en dit ziet er fantastisch uit
 
Ik heb niet genoeg tijd om er een écht recept op het betreffende subforum van te maken en bovendien heb ik het niet op de BBQ gemaakt, maar dit is ongeveer de werkwijze. Let wel, ik bak vaker brood dus ik doe ook veel op gevoel. Ook al lijkt de hydratatie van het deeg niet extreem hoog, het is een vrij nat deeg (door het ei) en ook als zodanig te verwerken. Het komt het dichtst bij een melkbrood dus ook een tikje zoetig.

Ik maak voor dit soort zacht brood altijd eerst een tangzhong:
  • 20 gram (patent)bloem
  • 100 gram melk
Op het vuur zetten en met een garde doorroeren tot het een dik papje wordt, daarna wegzetten.

Dan het gist activeren:
  • 12 gram verse gist of ongeveer een half zakje gedroogde gist
  • 90 gram handwarme melk
Even mengen en 5 minuten laten staan. Als je gedroogde gist gebruikt hoef je het niet te laten staan.

In een mengkom het volgende bij elkaar brengen:
  • 300 gram bloem
  • theelepel zout
  • 25 gram kristalsuiker
Doorroeren, liefst gebruik je iets met deeghaken (kitchenaid, mixer) want het wordt echt een plakkerig deeg. Voeg dan het gistmengsel en daarna de tangzhong toe.

Tijdens het kneden voeg je anderhalf ei toe (tweede helft van het tweede ei bewaren voor het "lakken") en als dat volledig is opgenomen ook 40 gram boter. Flink laten kneden, het moet een glad deeg worden dat nét handelbaar is. Ik laat de kitchenaid ruim 5 minuten draaien.

Daarna even goed kijken of het inderdaad handelbaar is, met natte handen zou je er een bol van moeten kunnen vormen. Mocht dat echt niet lukken dan kun je er nog wat extra bloem bij kneden. Vorm de bol door de randjes naar binnen te vouwen, het deeg vervolgens op je aanrecht te leggen en dan met je handen om het deeg als het ware "onderlangs" spanning op de bovenkant te brengen (dit kan ook door er draaibewegingen mee te maken). Daarna 1 uur onder folie laten rijzen tussen 20 en 25 graden in een ingevette kom.

Vervolgens haal je het deeg uit de kom, sla je de lucht uit het deeg, verdeel je het in 6 gelijke stukken, vorm je daar op dezelfde manier bollen van en leg je deze op de bakplaat met bakpapier om te verdubbelen in formaat (kan weer een uur duren).

Meng daarna de rest van het ei met een beetje melk, lak hiermee de bovenkanten, strooi wat sesamzaad en bak de boel 17 minuten op 190 graden.

Af laten koelen, opensnijden en de snijvlakken met boter bestrijken en kort knapperig en bruin grillen op de BBQ 😄
 
Gaat op m'n lijstje. Bak ook regelmatig brood, maar nog nooit van tangzhong gehoord 😲
 
Gaat op m'n lijstje. Bak ook regelmatig brood, maar nog nooit van tangzhong gehoord
Ik ook niet, tot ik een tijdje terug ben gaan experimenteren met bao broodjes. Het is heel bruikbaar in luchtig brood dat lang zacht moet blijven. Ik wilde hier meerdere dagen van eten.

Er is vast een Nederlandse term voor maar ik ken 'm niet.
 
Laat je de bloem dan echt gaar worden/koken, of tot welke temperatuur verwarm je dit mengsel?
 
Het oogt een beetje als pudding qua textuur. Proces lijkt op het maken van een roux. Temperatuur zou strikt genomen 65 graden moeten zijn maar het is in een recept als dit te weinig om temperatuur te kunnen meten. Vooral goed blijven roeren zodat het geen klontjes vormt.
 
De foto in dit recept laat het wel goed zien:

 
Terug
Bovenaan Onderaan