BasBQ
Beef en Steak

Buitenkeukenproject

 
 
 

marcus

Kooltjesharker
Berichten
142
Om toch wat actiever te worden op het forum wil ik allereerst onze buitenkeuken aan jullie voorstellen. We zijn in 2014 begonnen met bouwen en hij is operationeel sinds begin 2015. Zoals in mijn introductie aangegeven is hij nog niet af, maar dit jaar moeten we een heel eind komen.

Het idee achter het geheel is een soort alleskunner weg te zetten waar we, mits niet te groot, het jaar rond mee vooruit kunnen. In eerste instantie wilden we voornamelijk bij temperaturen boven de 17 graden lekker met het gezin in de tuin kunnen zitten en alles rond het avondeten in de tuin bereiden. Nu dat we er steeds meer mee kunnen staat hij in elk weertype regelmatig aan.

Dit voor mij de tweede keer, na een vloertje, dat ik met beton heb gewerkt. Alle delen zijn zelf gestort en hoewel ik er weer wat leerpunten uit heb gehaald ben ik zeker niet ontevreden. Het is een hele rapportage dus zal hier eerst het verhaal afmaken.

We zijn nu zo ver dat we er volop gebruik van maken. De deur die we gebruiken is echter tijdelijk en van betonplex, net als de schuif bovenop. Het volgende project is dan ook het maken van een RVS schuif en deur met alles erop en eraan. Tijdens het storten van het dak heb ik al uitsparingen mee gegoten waar de schuif in kan lopen. Het ontwerp van de deur is nog niet helemaal af maar grofweg heb ik wel een idee.

Onder de aslade heb ik 2,5 cm ruimte over gehouden waar ik vanaf de achterkant bij kan. Ik denk erover om daar nog wat slims in te bouwen. Misschien een systeem om zuurstof te reguleren, a la bbq guru, of wellicht een gas pit zodat we ook simpel en snel een pannetje kunnen opwarmen zonder naar binnen te hoeven.

De bouw

Hier begonnen met het metselwerk op de fundering
IMG_6559_zps3ylkgp58.jpg


Vervolgens een blad gestort
IMG_6573_zpssgpmbb91.jpg


En geplaatst
IMG-20140524-WA0000_zpsutfqzmm3.jpg


Daarop verder gemetseld, gestart met voegen en de randen afgewerkt met natuursteen
20140623_183617_zps3nengikx.jpg


Voor en achterkant van het bovenstuk gestort
IMG-20140718-WA0000_zps36lmkwux.jpeg


En geplaatst
20140722_173729_zpsmpo0dbbj.jpg


Gevoegd en dakdelen gestort en geplaatst
20140814_184108_zpsc5pmd5mk.jpg


Aan de binnenkant hebben we vuurvaste platen gelijmd, geverfd en hier harden we de verf uit
20150307_160617_zps6ez8otnr.jpg


Ik heb twee stellingen laten lassen met per niveau een hoekprofiel dwars. Het idee is daar een spit in te kunnen hangen.
De profielen worden hoger, uit het zicht, tegen de wand gehouden door horizontale steunen. Aan deze steunen kunnen vleeshaken of pannen hangen. Ik heb een Weber GBS rooster gekocht en, om dat hij uit twee delen bestaat, aan elkaar laten lassen met wat versteviging.
20150405_181918_zpsdszkekzu.jpg


Voor het onderste niveau heb ik een aslade laten zetten en er een rooster in laten lassen. Hier heb ik het verschil tussen RVS 304 en 316 geleerd.
De volgende keer gebruik ik 316 omdat 304 krom trekt door warmte. Zodra het niet meer ok is ga ik het rooster vervangen en er ook niet meer in vast laten lassen. Er zit aan de achterkant ruimte om de asresten uit de lade te kunnen halen, maar het zou makkelijker zijn om het rooster er uit te kunnen halen.
20150607_182028_zpsdxf5fz0i.jpg


En hier zijn we een beercan chicken aan het maken met de tijdelijke deur. Achter het werkblad heb ik een ruimte over gelaten voor een bak om verse kruiden in de planten
20150703_174836_zpsmphsumse.jpg


Tussendoor de rest van de 'keuken' gemeubileerd
20160517_190123_zpstbc2jcvp.jpg


En dan wordt het nu tijd om hem af te gaan maken want inmiddels blijven de deur en de schuif op het dak niet meer zelfstandig op hun plaats
20160503_184628_zpshz08akgk.jpg



 
Gaaf project!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Mooi project hoor!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Mooi hoor
 
ben niet jaloers  :D :D
 
dat heb je heel netjes gemaakt
 
Dank je. Ik ben van plan een plaat rvs 316 te gebruiken. Daar wil ik een soort schuif op maken voor de luchtregulatie en een handel. Als scharnier denk ik aan paumelle en dan met een soort sierscharnier maar daar ben ik nog niet uit. Aan de binnenkant wil ik diverse dunne pennen lassen in v-vorm. Ik stort dan een isolerende binnenlaag erover die door die pennen vast zit maar waardoor de deur zo min mogelijk warmte opneemt. In het midden hou ik een uitsparing voor de temp meter maar dat is meer show omdat ik niet denk dat die een goed beeld van de temperatuur weergeeft. Voor de goede afsluiting denk ik aan van dat kacheldraad. Ik ga binnenkort eens een tekening maken.
 
Erg mooi gemaakt, zijn er al vervolgfoto's?  :D
 
B-) Dank je. Die volgen binnenkort. Ik loop er nu tegen aan dat de ruimte vrij groot is waardoor het lang duurt voor hij op temperatuur is. Mijn plan is om halverwege een tweetal RVS platen horizontaal er in te maken. Een plaat die de ruimte halveert met daarin een opening van de zelfde oppervlakte als de schoorsteen. De tweede plaat ligt daar op. Door de tweede plaat in een punt uit te laten lopen, deze punt om te vouwen en vervolgens door een sleuf in de onderste plaat te laten steken kan ik de doorvoer regelen door aan de punt te trekken of te duwen. Voor de begeleiding zal ik aan de zijkanten van de bovenste plaat ook twee uitsteeksels maken en die omvouwen en door een sleuf in de onderste plaat steken.
Op korte termijn maak ik wat mallen en een tekening en zal deze delen. De hoge raad heeft echter eerst nog wat andere klussen op de lijst weten te krijgen.
 
Met hoofdletters:RESPECT.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan