BasBQ
Beef en Steak

Buikvet zalm

Guus

Tondelzoeker
Berichten
20
Ik heb onlangs twee mooie zijden zalm koud gerookt. Nu zat er aan beide zijden een stukje buikvet. Ik heb het er na het roken afgesneden en apart vacu?m verpakt. Het ligt nu in de vriezer maar ik weet niet goed wat er mee te doen.
Iemand een idee?
 
Ik snij de zalmzijdes altijd van tevoren bij, zodat ik aan de rand een dikte heb van zo'n 2cm.
Het buikvet gaat weg en van de rest maak ik snippers/flakes. Lekker door een romige courgettesoep of in de sushitaart  ;)
 
Ceriel zei:
Ik snij de zalmzijdes altijd van tevoren bij, zodat ik aan de rand een dikte heb van zo'n 2cm.
Het buikvet gaat weg en van de rest maak ik snippers/flakes. Lekker door een romige courgettesoep of in de sushitaart  ;)

of zalm burgers, even door de 8 mm plaat, kruiden, en dan warm roken tot ze stevig zijn en dan af grillen
 
Die afsnijdsels gaan hier vaak door de pasta met kappertjes en room.
 
Ik eet dat buikvet gewoon op als het gerookt is, sterker nog, ik ga regelmatig naar de markt in Rotterdam, daar staat een visboer, die verkoopt gerookte zalmbuiken. Ik koop een kilo, en (vr)eet dat binnen een dag of 3 gewoon op. In mijn eentje. Alleen. Zonder te delen. Met iemand. Burp. =))
 
Ja idd gewoon opeten. Dat is hier ook de bedoeling. Niet iedereen vindt het even lekker. Zalm staat bekend als vette vis met veel omega vetzuren en dergelijke. Betekend het dat het vet dan dus ook boordevol hiermee zit?
 
Guus zei:
Ja idd gewoon opeten. Dat is hier ook de bedoeling. Niet iedereen vindt het even lekker. Zalm staat bekend als vette vis met veel omega vetzuren en dergelijke. Betekend het dat het vet dan dus ook boordevol hiermee zit?

Daar kan ik je geen antwoord op geven, ik eet het vanwege de lekkere smaak.
 
De omega's zijn vethechters, en niet bepaald specifiek voor de lokatie van het vet binnen de vis. Als de vis het heeft opgeslagen zit het hoofdzakelijk in het vet (waar dan ook).
Maarreh, eet het vooral omdat je het lekker vindt ;)
 
Guus zei:
Ik heb onlangs twee mooie zijden zalm koud gerookt. Nu zat er aan beide zijden een stukje buikvet. Ik heb het er na het roken afgesneden en apart vacu?m verpakt. Het ligt nu in de vriezer maar ik weet niet goed wat er mee te doen.
Iemand een idee?

misschien kun je het wel uitsmelten in de pan, voor als je nog eens iets gaat bakken dat rokerig en naar vis mag smaken? Gamba's? Andere visjes?
lijkt me ook een mooie voor in de zalmpate of zalmmouse,  als je die ooit weer retro hip worden.
en anders in de pan gooien als je vissoep of bisque maakt ofzo.

aan de andere kant, als je dat googled doet helemaal niemand zoiets, dus het zal wel geen goed plan wezen...  :p
ik vind wel mensen die de afgesneden rand zalmbuik kopen in kilo's en dan roken, omdat ze dit het beste stuk vinden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan