BasBQ
Beef en Steak

buikspek

Marc17960

Kooltjesharker
Berichten
116
Heb vandaag een stuk buikspek op het ei gelegd.
In blokken gesneden zonder de zwoerd door te snijden, rub aangebracht en een 6 tal uur laten marineren.
Op het ei gerookt op ongeveer 100? met notenhout gedurende 3,5 uur. Nadien bij een temperatuur van een 195? de zwoerd heel krokant aangebakken. Geen BBQsaus gebruikt.
Dit was het resultaat.

Opgediend met aardappelen, zelf gemaakte rode kool en ook zelf gemaakte chutney van groene tomaten.

Alleen wat problemen gehad om de temperatuur zo laag te houden. Mijn bedoeling was een temperatuur van een 75-80? aan te houden zoals ik dit normaal doe in mijn comby steamer, maar dit heb ik niet kunnen doen. Temperatuur heb ik gemeten net boven de rooster. Gestopt met roken bij een kerntemperatuur van een 55?.
Morgen ga ik een lamsbout roken op lage temperatuur, met een honing glaze

marc


 
Hey Marc, ik zou best een stukkie willen proberen!! :D
 
Ziet er goed uit Marc en de volgende keer gaat het weer iets beter moet je maar denken.
 
Lekker hoor , maar iets te hard gegaan denk ik.
 
heb ondertussen al uitgedokterd wat er fout gegaan is.
Te diep ingesneden, en moet minder lang laten roken, ofwel mijn temperatuur naar beneden krijgen. Dan blijft alles veel sappiger.
Zal volgende week nog eens proberen.
Juist ei opgestart voor een gerookte lamsbout met portabello, als de wind en de regen het toelaten toch
 
Lekker buikspek, moet ik ook weer eens doen.

Moeilijk eten zeker zo van het plafond? =))

Mag ik vragen waarom jij je bord weegt?
 
jum! ziet er heerlijk uit, ik moet die varkensbuiken die er hier in grote getalen doorheen gaan toch ook maar eens kennis laten maken met de barbecue ipv ze lui te bereiden (in de oven)

wat voor rub heb je gebruikt?
vang je het vet dat eruit komt op? dat vind ik zelf altijd lekker om weer een beetje door de groenten te gooien (niet gezond wel lekker : )
 
Marieken zei:
jum! ziet er heerlijk uit, ik moet die varkensbuiken die er hier in grote getalen doorheen gaan toch ook maar eens kennis laten maken met de barbecue ipv ze lui te bereiden (in de oven)

wat voor rub heb je gebruikt?
vang je het vet dat eruit komt op? dat vind ik zelf altijd lekker om weer een beetje door de groenten te gooien (niet gezond wel lekker : )

Marieken, ik had de mijne gedaan volgens een recept van Homemade
1 kilo buikspek zonder zwoerd
Flinke hand grof zeezout
Handje venkelzaad
12 verse laurierbladen

Vlees inkerven, en insmeren met zout en venkelzaad. Laurierbladen erin steken. In schone theedoek, in bak met iets zwaars erop, voor minimaal 1, maar beter 2 dagen. Daarna zout er een beetje afvegen, niet spoelen.

BBQ op 170?c. Vlees op rooster, indirect  voor 1,5 uur, tot vlees knapperig is, goudbruin en gaar.

Saus erbij van mierikswortel.
2 EL mierikswortel
100 ml zure room
Sap en rasp van 1/2 citroen
Peper en zout naar smaak.

Ik doe niets met het uitgelopen spekvet, beetje moeilijk van de briketten schrapen ;)

 
Wat een ongelooflijke berg aardappelen heb je daar op je bord liggen, hou je niet van vlees of zo?

Dominique+1 mbt de ondersteboven foto;  vind je dan zelf nou niet storend?
 
Ik vind het er prachtig uitzien, en spider foto's zijn prachtig.
 
Dominique zei:
Marieken zei:
jum! ziet er heerlijk uit, ik moet die varkensbuiken die er hier in grote getalen doorheen gaan toch ook maar eens kennis laten maken met de barbecue ipv ze lui te bereiden (in de oven)

wat voor rub heb je gebruikt?
vang je het vet dat eruit komt op? dat vind ik zelf altijd lekker om weer een beetje door de groenten te gooien (niet gezond wel lekker : )

Marieken, ik had de mijne gedaan volgens een recept van Homemade
1 kilo buikspek zonder zwoerd
Flinke hand grof zeezout
Handje venkelzaad
12 verse laurierbladen

Vlees inkerven, en insmeren met zout en venkelzaad. Laurierbladen erin steken. In schone theedoek, in bak met iets zwaars erop, voor minimaal 1, maar beter 2 dagen. Daarna zout er een beetje afvegen, niet spoelen.

BBQ op 170?c. Vlees op rooster, indirect  voor 1,5 uur, tot vlees knapperig is, goudbruin en gaar.

Saus erbij van mierikswortel.
2 EL mierikswortel
100 ml zure room
Sap en rasp van 1/2 citroen
Peper en zout naar smaak.

Ik doe niets met het uitgelopen spekvet, beetje moeilijk van de briketten schrapen ;)

varken, venkel en mierikswortel, dat klinkt HEMELS! : D en dan misschien wat laurier op de briketten voor de rooksmaak...
ik vind dat maar lastig van barbecue hoor, dat vet van dat spekkie is ook behoorlijk smaakvol te gebruiken in de keuken, maar ik heb al eens de fout gemaakt vet te willen opvangen en dan zo'n mooie vlam erin als je het deksel optilt  :p
 
@ Marieken, je kunt natuurlijk gewoon rookhout toevoegen hoor,  dit is een recept wat voor de oven geschreven is, alleen heb ik het op de WGA gemaakt in Italie. Alhoewel op 170?, volgens mij is het dan weer lastig qua rookhout? Tenzij je een blok gebruikt? Misschien weet iemand anders dat? Snippers zijn natuurlijk poef weg.
 
dit is niet mijn bord maar het bord van mijn zoon.
verplichte hoeveelheid aardappelen per avondmaal van dietiste. 250 gram aardappelen, vlees, 200 gram en min 200 gram groenten.
Rub 
gestoten peper 2 tbsp
zout 2 tbsp
bruine suiker 2 tbsp
chilli 2 tbsp
cayenne peper 1 tbsp
komijn 1 tbsp in vijzel
1/4 cup paprika

Heb onder het spek een opvangbakje met water staan tijdens het roken. temp ei ongeveer 100? en dan op hogere temp de zwoerd krokant gebakken.
Ik denk dat je het vet alleen kunt opvangen en gebruiken indien de temperatuur veel hoger is.

 
lekkert hoor!
 
ziet er goed uit  B-) ben benieuwd naar die lamsbout  :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan