BasBQ
Beef en Steak

Buikspek

 
 
 

RdB

Kooltjesharker
Berichten
132
Omdat er nog een kilo buikspek van Aalvink in de vriezer lag en omdat de nachten nog koud genoeg zijn, rookexperiment nummer twee. Voor weinig geld kreeg ik een kilo colorozozout van een slager en bij een andere slager kreeg ik gratis een kilo rookmot. Toch handig.
Ik heb een pekel gemaakt van 1 liter water, 70 gram colorozozout, 30 gram basterdsuiker, 2 laurierbladeren en 10 jeneverbessen. Ruikt heerlijk als je dat kook. Het spek heb ik verdeeld in 2 x 500 gram en daar heb ik de afgekoelde pekel over gegoten. Ik laat het in de koelkast tot donderdag, dan laat ik het twee dagen drogen en zaterdagnacht ga ik het 14 uur roken.

Denken jullie dat ik genoeg zout heb, met 70 gram/liter? Er staan nogal wat versies op internet.

Ik hou jullie op de hoogte.

ap9xjc.jpg


20ff8ll.jpg
 
Mooi project!

Of het genoeg is weet ik niet, zelf ben ik voorstander van recepten uit boeken of van 'gerespecteerde' bloggers ;). Er wil nog wel eens een recept uit de losse hand op internet staan en daar ben ik huiverig voor.
 
Frits +1

Ik zou het receptendeel hier even checken en anders de site van noskos (gerenomeerd blogger).
 
Bedankt voor de tips, ik geloof dat ik met 70 gram/liter wel aardig in de buurt zit.
De status nu is dat het nog steeds in pekel ligt dus nog geen nieuwe foto's ;)
 
Donderdag heb ik het uit de pekel gehaald, drooggedept en in de koelkast laten drogen tot vanavond. Nu liggen de stukken op de bbq, braaf te roken.

2pyonj4.jpg


25p2y5i.jpg


Morgen tegen 12:00 eens kijken hoe het gaat.
 
Zo rond 12:00 kwam er geen rook meer uit de bbq, dus ik heb het deksel er maar eens afgehaald. Ze liggen inmiddels in folie ingepakt in de koelkast zodat de rooksmaak er doorheen kan trekken. Ik had verwacht dat ze er iets gerookter uit hadden gezien, maar ze voelden in ieder geval gerookt aan (kan je dat zo zeggen?).
Eigenlijk had ik ze beter schoon moeten maken van te voren, de losse stukjes eraf. Ik twijfel een beetje om ze nog 12 uur te roken.
Grappig detail nog, de witte as die er nog inlag van vorige keer bbq was na 14 uur helemaal geel geworden van de rook. In ieder geval erg leuk om wakker te worden, het raam uit te kijken en dan nog pluimpjes rook te zijn uit je bbq.

14bhhs.jpg


vgocj6.jpg
 
Ik weet dat je het eigenlijk een paar dagenmoet laten liggen, maar omdat er een vriend van mij een bbq regelde met Koningsnacht heb ik maar vast een stukje afgesneden en daar gegrild. Man, wat een smaak! Iedereen was dolenthousiast.
Maandagmorgen gelijk nog twee repen afgesneden en gebakken bij het ontbrak-eitje en 's avonds een stukje door de chili met kip gegooid.
Vaker doen dit!

vyv6zc.jpg


2uhprth.jpg


b3khuu.jpg
 
Zo, alles is alweer op. Een collega heeft een stuk door de carbonara gegooid en vond het heerlijk. Leuk om te horen.

Het laatste stukje ging gistermorgen op een stuk steen in een kampvuur in Belgi?. Oervoedsel.

2d8qtte.jpg


Ik vond het wat aan de zoute kant, volgende keer denk ik wat minder zout in de pekel of iets korter pekelen. Ik heb het vrij lang schoongespoeld, maar blijkbaar trekt het er wat dieper in dan ik dacht.
 
Dit ziet er uit als buikspek...wat ik laatst had was waarschijnlijk buikvet  :( .....te vet
 
Terug
Bovenaan Onderaan