BasBQ
Beef en Steak

Buikspek: Zeeuws Spek met van Beekum zeeuws spek melange

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
1649774821238.png


Hierbij het aangepaste recept met van Beekum Zeeuws spek melange, volgens ons komt deze veel dichter in de buurt van het Zeeuws spek dat we van de slager kennen.

Recept per kilo Buikspek Aangepast recept

Ingrediënten
  • 1 kilo buikspek
Marinade per kilo Buikspek:
  • 100 gram Ketjap Manis (ABC) of een andere goede Ketjap Manis zoals medja of kentel A, die bevatten minder zout dan ABC en zou je 1 gram colorozo extra kunnen nemen
  • 2 EL. donkere basterdsuiker
  • 25 gram van Beekum Zeeuws Spek melange
  • 4 gram nitrietzout (Colorozo 0,6% Nitriet))
  • 2 gram worcestershire sauce
Rookhout:
Ik had een blokje van 20 gram appelhout, steek die in je gloeihaard (Cherry Pit) en wacht tot het gaat roken voordat je het deksel van de BBQ sluit.
Dan weet je nagenoeg zeker dat je rookhout volledig oprookt, en dus maximaal effect heeft.
Zonder rookhout kan natuurlijk ook.

Opmerking over het zoutgehalte:
ABC Ketjap Manis bevat 5,5% zout, 100 ml. Ketjap Manis geeft op 1 kilo vlees 0,5% zout totaal
25 gram van Beekum Zeeuws spek Melange geeft op 1 kilo vlees 0,9% zout totaal
4 gram Colorozo geeft op 1 kilo vlees 0,4% zout totaal
0,55 + 0,9 + 0,4 = 1,85% zout totaal, dat is heel netjes voor vleeswaren

Meng alle ingrediënten voor de Marinade in een kom
  1. Snijd het stuk buikspek in vier delen en snij de delen kruislings in op de vetlaag. Als je een 'klein' stukje hebt hoef je deze niet nog eens te verdelen.
    Wrijf de stukken goed in met de marinade.
  2. Leg de stukken in in een vacuümzak of Ziplock trek niet te strak vacuum en leg de zak in de de koelkast voor ongeveer 5 a 6 nachten !!!! voor de optimale smaak en kleurbehoud.
  3. Haal de gemarineerde stukken uit de koelkast.
  4. Maak je BBQ klaar voor indirect op een temperatuur van 150-180 graden
  5. Leg de stukken op de BBQ en steek de probe van je kerntemperatuurmeter in 1 van de delen en voeg eventueel rookhout toe, gaar het vlees tot een kerntemperatuur van 70-73 graden Celsius en haal de stukken dan van de BBQ.
Laat het even rusten/ wat afkoelen, alvorens aan te snijden, koud vinden wij hem nog lekkerder.


1649774691639.png

1649774721317.png

1649774757891.png

1649774785576.png
 
Dankje voor de aanpassingen in het recept Ewald.
Binnenkort wil ik weer een stuk spek op de bbq leggen.
 
Nondeju dat ziet er lekker uit, vooral die laatste foto waar ze op de Q liggen te shinen 🤤
 
Vraagje @Ewald: hoe lang zou je het maximaal marineren? Ik wil het volgend weekend maken en heb vanmorgen een mooi stukje buikspek bij de slager gehaald. Ik zou dit het liefst direct in de marinade zetten. Maar dan zou ik dus op 7 á 8 dagen uitkomen. Aangezien er nitrietzout door zit zal ik daar nog wel veilig mee zijn denk ik toch?
 
Vraagje @Ewald: hoe lang zou je het maximaal marineren? Ik wil het volgend weekend maken en heb vanmorgen een mooi stukje buikspek bij de slager gehaald. Ik zou dit het liefst direct in de marinade zetten. Maar dan zou ik dus op 7 á 8 dagen uitkomen. Aangezien er nitrietzout door zit zal ik daar nog wel veilig mee zijn denk ik toch?
Die 2 dagen extra maken niet zoveel uit, het zoutgehalte wordt nooit hoger dan in de totale marinade + vlees zit.
Zodra het vlees volledig van zout is voorzien en dat is ongeveer na ik schat 4 - 6 dagen dan treedt er een balans op tussen (pekel) marinade en vlees.
maw, je vlees zal niet zouter worden na ik schat 4 - 6 dagen
 
Die 2 dagen extra maken niet zoveel uit, het zoutgehalte wordt nooit hoger dan in de totale marinade + vlees zit.
Zodra het vlees volledig van zout is voorzien en dat is ongeveer na ik schat 4 - 6 dagen dan treedt er een balans op tussen (pekel) marinade en vlees.
maw, je vlees zal niet zouter worden na ik schat 4 - 6 dagen
Duidelijk, dankje.
Alleen na hoeveel dagen zou het gaan bederven is dan de vraag, maar juist door het (nitriet)zout zal dat best een tijd duren waarschijnlijk.
 
Is er ook een goede vervanger voor worcestersaus? Dit is niet glutenvrij.


Verstuurd vanaf mijn LE2123 met Tapatalk
 
Is er ook een goede vervanger voor worcestersaus? Dit is niet glutenvrij.


Verstuurd vanaf mijn LE2123 met Tapatalk
Er bestaat ook glutenvrije worcestersaus

Bulldog is te koop bij Amazing Oriental
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan