BasBQ
Beef en Steak

Buikspek op zondag....

Grilldre

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik had hem al een paar keer voorbij zien komen, dus ik dacht, dat moet ik maar eens gaan proberen.

IMG_0007.jpeg

Dus op een mooie werkeloze zondag, niemand in huis, de deur op slot en de BBQ aan. De BS samen met 2 appel chunks ( van GE, jeetje wat een duur spul, tips?)
IMG_0008.jpeg

2 uur op 80 graden rustig laten staan. Ik had een waterbak met appel, knoflook, sjalotten en bleekselderij onder mijn rooster geplaatst.
Het rook super lekker in de tuin. Na 2 uur ( kerntemp. 70 graden )
IMG_0011.jpeg

Toen een half uur laten rusten en de temperetuur van de Grillguru naar 200 gebracht. De BS erop en toen met de plantenspuit appelsap regelmatig nat gehouden en de kerntemperatuur naar 90 gebracht. Toen ervan af en een kleine 30 minuten in aluminum folie laten rusten. Samen met de inmiddels gearriveerde familie en visite zitten oppeuzelen.
IMG_0012.jpeg
 
Ziet er goed uit!
Je kan eens op marktplaats kijken voor fruit hout. Ik heb pas 15 appelboompjes voor €12,5 gescoord. Moest ze dan wel zelf in stukken zagen en nog laten drogen maar het is sowieso een heel stuk voordeliger. Ik ben nu ook aan het kijken om een oud wijnvat op de kop te tikken maar die zijn nogal aan de prijs.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Buikspek altijd lekker. Genieten.

Voor rookhout kan je ook langs gaan bij een fruittelers. Werkt perfect en helemaal gratis.
Ja, ff zelf zagen en klieven, maar ach.
Oh ja, vers hout minimaal een jaar drogen.
 
Ik bestel altijd bij woodchipsforsmoking.com, bevalt tot nu toe prima en prijs is ook heel redelijk.

Binnenkort ook maar weer eens buikspek maken, ziet er heerlijk uit :p
 
Wat een prachtig lekker spekkie zeg!
 
Weer een lekker spekkie voor mijn bekkie


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ik bestel altijd bij woodchipsforsmoking.com, bevalt tot nu toe prima en prijs is ook heel redelijk.

Binnenkort ook maar weer eens buikspek maken, ziet er heerlijk uit :p
Dat zijn heel fatsoenlijke prijzen zeg, bedankt voor de tip die website kende ik nog niet.
Ik heb vandaag een blok van zeker 25kg kersenhout opgehaald van de 40 jaar oude kersenboom die opa en oma een maand of wat geleden hebben geveld. Nu druk bezig het hele ding ik plakken te zagen en die plakken in blokjes te klieven. Heeft iemand enig idee hoe lang dat ongeveer moet drogen als het in chunks van zon 4x4cm is?
 
Dat zijn heel fatsoenlijke prijzen zeg, bedankt voor de tip die website kende ik nog niet.
Ik heb vandaag een blok van zeker 25kg kersenhout opgehaald van de 40 jaar oude kersenboom die opa en oma een maand of wat geleden hebben geveld. Nu druk bezig het hele ding ik plakken te zagen en die plakken in blokjes te klieven. Heeft iemand enig idee hoe lang dat ongeveer moet drogen als het in chunks van zon 4x4cm is?

heb altijd begrepen dat je vers hout minimaal een jaar moet drogen
 
Buikspek altijd lekker. Genieten.

Voor rookhout kan je ook langs gaan bij een fruittelers. Werkt perfect en helemaal gratis.
Ja, ff zelf zagen en klieven, maar ach.
Oh ja, vers hout minimaal een jaar drogen.
Wij hebben een paar hectare fruitbomen (appel en peer) achter ons huis. Alleen daar wordt wel regelmatig gif op gespoten, zou je dat hout gebruiken?
 
Oooh mooi stukje buikspek ziet er lekker uit.
Ja daar hoort een rookhoutje bij. Waar deze goedkoop te verkrijgen zijn weet ik niet, anders dan zelf ergens langs een fruit/boomgaard stoppen en vragen of ze eea over hebben. Maar ja dan moet je nog wel een jaar of twee wachten voor het te gebruiken is als rookhout.
 
@smokey_jaap : ga eens langs bij die teler en leg uit wat je wil. Vraag tijdens het gesprek of hij de planten bespuiten en met wat. Ze begrijpen ook wel dat met gif bespoten planten niet handig zijn als rookhout. En veel spuitmiddelen vervliegen of zijn natuurlijk. Telers zijn ook maar mensen en vaak kunnen ze je hobby wel waarderen. Desnoods beloof je een kilo gerookte spek als betaalmiddel. Leuk en goedkoop.

En spuiten gebeurt niet altijd met gif hoor. Het kan ook een natuurlijk middel zijn waar bepaalde insecten niet van houden. Een teler gebruikt het liefst geen gif. Maar vraag het gewoon.
 
Is het ook niet zo dat het gif vooral in de schors zit? Dan zou het misschien al voldoende zijn om de schors van het hout af te halen.
 
Ja, jullie hebben gelijk. Ik moet het gewoon vragen natuurlijk. Alleen, ik ben afgeschrokken door wat er o.a. tegen onkruid gespoten wordt, want de rand van ons perceel ziet er bruin van...
 
Wij hebben een paar hectare fruitbomen (appel en peer) achter ons huis. Alleen daar wordt wel regelmatig gif op gespoten, zou je dat hout gebruiken?

als die appelen en/of peren voor consumptie verkocht worden lijkt het me geen probleem om dat hout te gebruiken.

Meestal wordt het "bestrijdingsmiddel" op de bladen gespoten en komt het zo in de sapstroom terecht.
Het komt dus ook in de appel/peer terecht, maar dit wordt ook weer afgebroken. anders zou het niet geschikt zijn voor consumptie.

Misschien een slechte vergelijking maar het is zoals dat je zelf medicatie (of drugs) inneemt, een jaar later zal dit ook niet meer op te sporen zijn in je lichaam.

denk je nu echt dat ze speciaal bomen gaan kweken die nooit bespoten zijn geweest om chucks van te maken?
 
Lekker hoor z’n buikspek op de Q. Lust ik wel. Is hier weer lang geleden. Snel maar weer eens maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan