BasBQ
Beef en Steak

Buikspek met of zonder zwoerd

 
 

Beeros

Kooltjesharker
Berichten
181
Hallo,

Ben momenteen bezig met een bestelling te plaatsen bij B&S.
De rits zitten al in mijn winkelmandje en zal graag een stuk buikspek mee willen bestellen. Alleen weet ik niet of ik deze met of zonder zwoerd moet bestellen en wat de verschillen daarin zijn. Ik heb een Keg 4000  en wil hem daar low en slow op gaan bereiden.

Wie kan mij helpen met de keuze maken?
 
Zwoerd is volgens mij de huid. In ieder geval als je bacon gaat maken hoort zwoerd er volgens mij bij. Ik heb er ook eentje in de pekel liggen die is ook met zwoerd (van B&S).
 
Als je niks met het zwoerd gaat doen, dan zonder.
En waar zwoerd zit kan geen rook komen.
 
Je kunt het zwoerd er na het roken zo afhalen en dan op hoge temperatuur tot knabbelspek bakken.

Ik laat het er meestal door de slager afhalen, hij heeft er machine voor  :D
En wat Mike zegt, waar zwoerd zit kan geen rook komen...
 
Wat ga je ermee doen? Pekelen en roken voor bacon of ga je bijvoorbeeld Porchetta maken? Bij de eerste bereiding zou ik hem eraf laten, want je haalt het er na het roken vanaf en heeft behalve blokkeren van rook weinig functie. Bij Porchetta kun je hem er om laten, een dag voor de tijd behandelen met zout/soda en je hebt een knapperige laag om de porchetta.

Ik ga altijd voor zonder, Porchetta kun je uiteraard ook zonder maken en als het bacon gaat worden, ben je gelijk klaar
 
Ik wil hem inderdaad gaan pekelen en gaan roken. Gaat dus zonder zwoerd worden.
Dank voor de tips
 
Ik haal de zwoerd er ook voor het pekelen al af. Je heb wel loeischerp mes nodig om de zwoerd er een beetje netjes af te krijgen.

 
Holkers zei:
Wat ga je ermee doen? Pekelen en roken voor bacon of ga je bijvoorbeeld Porchetta maken? Bij de eerste bereiding zou ik hem eraf laten, want je haalt het er na het roken vanaf en heeft behalve blokkeren van rook weinig functie. Bij Porchetta kun je hem er om laten, een dag voor de tijd behandelen met zout/soda en je hebt een knapperige laag om de porchetta.

Ik ga altijd voor zonder, Porchetta kun je uiteraard ook zonder maken en als het bacon gaat worden, ben je gelijk klaar

Voor Bacon moet het juist met zwoerd en dan een week in de pekel.

Of nouja "moet", niks moet natuutlijk, maar het staat wel in elk bacon-recept aangegeven..
 
Om het vervolgens eraf te snijden en weg te gooien.. Ik heb ook meerdere recepten gezien m?t zwoerd, maar iets een heel proces doorlopen en dan een deel ervan weg te gooien... Tenzij het smaak meebrengt, maar een stuk kraakbeen lijkt mij geen smaak af te geven
 
Het is eigenlijk een smaak kwestie; maar pekelzout dringt natuurlijk moeilijker
in het product door als er zwoerd op zit en dat geldt ook voor rook. Als je
niet van plan bent om de zwoerd te eten, of je wilt het zwoerd niet meeroken, maar
bijvoorbeeld voor crackling gebruiken dan kun je het zwoerd verwijderen.
 
Nosmo zei:
Je heb wel loeischerp mes nodig om de zwoerd er een beetje netjes af te krijgen.

Inderdaad. Ik kan het niet zo netjes.
De truuk is eigenlijk om het zwoerd "onder spanning" te houden en daar onderdoor te snijden, en hoe kouder hoe makkelijker het gaat meestal. Boven de 0 graden tenminste. Met -21 wordt het niks
 
dennis zei:
Nosmo zei:
Je heb wel loeischerp mes nodig om de zwoerd er een beetje netjes af te krijgen.

Inderdaad. Ik kan het niet zo netjes.
De truuk is eigenlijk om het zwoerd "onder spanning" te houden en daar onderdoor te snijden, en hoe kouder hoe makkelijker het gaat meestal. Boven de 0 graden tenminste. Met -21 wordt het niks
Of gewoon laten doen... ;)
Ander bijkomend voordeel is dat je het dan ook niet hoeft te betalen
 
Terug
Bovenaan Onderaan