BasBQ
Beef en Steak

Buikspek in hoisin marinade

 

Michel_D

Pitmaster
Berichten
510
Afgelopen week een stuk buikspek besteld van 1,3 kg bij de lokale slager.
Diverse video’s bekeken en blogs en besloten om deze te bereiden in een marinade van hoisin, ketjap en diverse kruiden.
@Smokie. aka Chris Norman uitgenodigd omdat ik weet dat hij ook wel in is voor een bbq experiment.

Donderdag het spek afgehaald, de spekkant kruiselings ingesneden en in de marinade gezet in een ziplock zak.

- 2 el zonnebloem olie
- 130 ml hoisinsaus
- 60 ml ketjap manis
- 2 tl knoflookpoeder
- 2 tl uipoeder
- 4 el donkerbruine basterdsuiker
- 1 el paprikapoeder
- 2 tl komijnpoeder
- chilipoeder/sambal oelek
- peper en zout

3acd001d8dccb4ef8e4446a9eeaf4bac.jpg


Vanmiddag de weber kettle voorbereid voor indirecte bereiding met Golden Flame briketten van Hornbach op 150 graden.
Gekozen voor de minion methode en een paar chunks kersen hout.
Doel was 80 graden kerntemperatuur.
Elk half uur een laagje smaak toegevoegd met de overgebleven marinade

e579ff2f03ee0bcc590351936ad83449.jpg


Aangezien dit voor ons een experiment was, wisten we niet wat we konden verwachten. Een soort speklap, vet stukje spek??

Na circa 4 uur kwam dit stuk buikspek van de Weber af (kern: 87 graden), na nog een half uur rusten.

c71128bff76a8b7858763ff66c09b269.jpg


Geserveerd met wat zuur in de vorm van augurk. Daarnaast rode ui en diverse sauzen op een broodje.

1b7a6a53a247adde6c0e188f035c928a.jpg


Ik wist eigenlijk niet wat ik moest verwachten en was daarom wel verrast: een smaakvol stuk spek met een zoete bark dat buiten verwachting veel minder vet was dan verwacht…. Heerlijk!

4c64d537987140a5fa538eacba301e6b.jpg



En zeker in deze of één van de vele variaties voor herhaling vatbaar.

En wat nog belangrijker is dan de smaak en bereiding van dit alles is de gezellige middag met mijn broer @Smokie.. dat is goud en voor herhaling vatbaar.

Een paar lekkere biertjes mochten uiteraard niet ontbreken

45b0515b25be10096f00e9cdb8857db1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat een toeval!
Dat heb ik nét in de marinade gezet. Wel 't recept ietsjes naar eigen smaak aangepast door een theelepel 5-spices toe te voegen en een halve theelepel chilipoeder erbij te doen. Knalde ie nét iets meer vond ik.

Maandag maar eens op de BBQ gooien, nu al zin in na jouw foto's!
 
Nu je het zegt er zit ook wel wat sambal oelek en chilipoeder in de marinade. Die was ik even vergeten.
Benieuwd wat je ervan vindt.
 
Anders ik wel :)
Heb ook een deel in de marinade gezet voor Zeeuws spek. Vond die marinade niet geweldig, maar wie weet hoe 't uitpakt na een beetje rookhout.
 
Zeeuws spek ga ik zeker ook nog proberen maar deze hoisin/ketjap was
 
Zowel van het spek 🥩, de mooie bieren 🍻en van een gezellige middag genoten. Nogmaals bedankt @Michel_D 👍
 
Het ziet er heerlijk uit! Dat ik ik ook proberen.

Heerlijke middag zo gehad toch.
Foto kan zo bij: maak de blits met je kids broer.
 
Het ziet er heerlijk uit! Dat ik ik ook proberen.

Heerlijke middag zo gehad toch.
Foto kan zo bij: maak de blits met je kids broer.
Gezellige middag met uitloop. Ik geloof dat ik pas om 21:30 weg was 😂😂😂
 
De tijd vloog
 
Gezellige middag met uitloop. Ik geloof dat ik pas om 21:30 weg was
Met een broodje spek heb je ook een bodempje liggen waar een biertje op kan

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Het waren redelijk wat speciaalbiertjes biertjes 😁 naast bbq ook een van mijn hobby's.
 
Toppers waren: hibernatus, triporteur, carolus dark en pohjala.
 
Dat ziet er prima uit. Had graag aangeschoven. Zeker met z'n lekker biertje er naast. top
 
Wat een heerlijkheid is dat toch, Langzaam gegaard buikspek. Ziet er ook lekker sappig en mals uit.
 
Die dochter zou ik ook wel willen proeven.
Stukje spek ziet er puik uit. Je hebt stevig wat briketten in de hens voor een roostertemp van 150C. Heb je het goed kunnen houden ?
Haha, dat vet dat zal nu wel in je druipbakje liggen.

Al met al, volgende keer kom ik met Bram proeven.
 
Wat een heerlijkheid is dat toch, Langzaam gegaard buikspek. Ziet er ook lekker sappig en mals uit.

Ja zo smaakte het ook met een zoete bark.
 
Die dochter zou ik ook wel willen proeven.
Stukje spek ziet er puik uit. Je hebt stevig wat briketten in de hens voor een roostertemp van 150C. Heb je het goed kunnen houden ?
Haha, dat vet dat zal nu wel in je druipbakje liggen.

Al met al, volgende keer kom ik met Bram proeven.

Onder de brandende briketten lagen nog briketten die niet brandden dus lijkt misschien wat veel op de foto. Had een startertje met 10 stuks en dat ging prima.
Lag redelijk wat vet in de bak maar het was geen super vet stuk. Ik verbaas me altijd wat er van een stuk van zo’n 1,5 maar overblijft. Denk dat er na 4 uur 1/3 wel af is.
Ik was de dochter nog vergeten bij de toppers maar is inderdaad een hele goeie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan