BasBQ
Beef en Steak

Buikrib en Picanha

 
 

LeonQ

Vuurmaker
Berichten
64
Morgen op bevrijdingsdag krijgen we visite dus de Q moet aan! Wij zijn vandaag terug gekomen van vakantie en had snel vlees nodig, dus vanaf de vakantiebestemming (Cochem Duitsland) vlees online besteld bij BBQuality en aangegeven dat ik het op zou halen (lag redelijk op de route). Uiteindelijk een BBQuality Rib besteld van 1,4 kg en een Picanha van 1,3 kg.

Ik was er helemaal vanuit gegaan dat het baby back ribs waren maar het bleek dus een enkele buikrib van bijna 1,7 kilo te zijn  :blush: .

20160505-ribsnpicanha01.jpg


Rib uit de verpakking

20160505-ribsnpicanha02.jpg


Vlies verwijderd

20160505-ribsnpicanha03.jpg


Rib gewassen en de vleeszijde geinjecteerd met een mix van appelsap en worchestershire saus (9 op 1 ongeveer). Was te bang voor een droge rib.

Rib in de rub gezet (BBQ Crew All Purpose rub)
20160505-ribsnpicanha04.jpg


Plan voor morgen, 3-2-1 methode (ik denk dat deze rib best de 3 uur in de smoker mag hebben). Bij inpakken gebruik maken van witte boter, bastardsuiker, appelsap en honing. Aflakken met een mix van Blues Hog BBQ saus en honing.
 
lekker hoor, wat versta jij onder witte boter?
 
LeonQ zei:
Leo zei:
lekker hoor, wat versta jij onder witte boter?

Margarine, vloeibare in dit geval  :)
Margarine???? Zonde om dat mooie vlees met namaak boter te verpesten. Ik zou voor roomboter gaan, wordt je vlees echt veel lekkerder van
 
Mcpeet +1

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

 
McPeet zei:
LeonQ zei:
Leo zei:
lekker hoor, wat versta jij onder witte boter?

Margarine, vloeibare in dit geval  :)
Margarine???? Zonde om dat mooie vlees met namaak boter te verpesten. Ik zou voor roomboter gaan, wordt je vlees echt veel lekkerder van
Eigenlijk is dat heel logisch, helemaal niet over nagedacht   Volgende keer beter dan maar...
 
Even een update (gisteren te brak om nog een verhaaltje te typen ;-) )

Het plan was om rond 6 uur de rib klaar te hebben zodat daarna de Picanha op de Q kon.

Gisteren rond 12 uur de Q aangestoken en op temperatuur laten komen.

20160505-ribsnpicanha05.jpg


Ring van briketten gemaakt, blokken rookhout toegevoegd (appel) en 15 hete briketten in het midden.

Rib op de Q, past net (niet)

20160505-ribsnpicanha06.jpg


Na drie uur kon de rib van de Q om ingepakt te worden. Dit keer een mix gemaakt van BBQ saus, bastardsuiker en honing en deze opgewarmd. Daarna uitgesmeerd over de rib.

20160505-ribsnpicanha07.jpg


In de alu folie met de gehate boter  X( en wat appelsap.

20160505-ribsnpicanha08.jpg


Twee uur later de rib weer van de alu folie, gelakt met een mix van BBQ saus en honing en terug op de Q voor het laatste uur.

Daarna van de Q en klaar!

20160505-ribsnpicanha09.jpg


Snijden!

20160505-ribsnpicanha10.jpg


Toen was het tijd voor de Picanha. Kruislings ingesneden aan de vetzijde en gekruid met peper en grof zeezout.

20160505-ribsnpicanha11.jpg


Na een anderhalf uur was de kerntemperatuur 48 graden en kon het vlees van de Q. Tijd om hem af te fakkelen op de WGA. Helaas weer geen foto van gemaakt (is wel erg spectaculair!). Na een poorje rusten snijden en eten maar!

20160505-ribsnpicanha12.jpg


Uiteindelijk heerlijk gegeten en mijn gasten waren ook erg verrast en vonden het heerlijk. De rib had wel wat pezen in het vlees maar dat kon de pret niet drukken (vlees was zo gaar dat je de botten en dus ook de pezen er makkelijk uit kon trekken)
 
Dat zal goed gesmaakt hebben, mooi reportage ook
 
Ziet er lekker uit
 
Ziet er goed uit! Ik moet ook maar eens snel weer wat buikribbetjes halen :)
 
Ik denk dat ik dit lust


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Wow, dat ziet er super lekker uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan