BasBQ
Beef en Steak

Broodje braadworst met tripel bier (low and slow)

 

Peter Rutgers

Sprokkelaar
Berichten
32
Het is alweer twee weken terug dat ik deze broodjes braadworst hebt gemaakt tijdens een low and slow sessie met twee andere vrienden. Wij maken dan alle drie een eigen recept of kiezen een bestaande uit. Deze sessies zijn bij ons vooral bedoeld om te experimenteren en dat mislukt ook nog wel eens, echter dit keer pakte het heel goed uit.

Voor de recept heb ik zelf gedraaide worst gebruikt en een Maredsaus tripel bier.

In plaats van de braadworst te grillen of braden hebben wij het gekookt in een tripel bier. Als eerste heb ik de skillet direct op de kolen gezet om de roomboter te laten smelten en de uien wat te kunnen laten aan fruiten met de knoflook erna. Daarvoor had ik de smoker al klaargemaakt op 120 graden keteltemperatuur en de skillet in de smoker gezet. Dit ook meer omdat er voor een ander recept moesten grillen. Nadat de uien zacht waren heb ik een kwart van het bier toegevoegd zodat het alvast kon mengen met de de ui en knoflook en telkens een kleine scheut bier toegevoegd. Dit om te voorkomen dat alles in de skillet weer ging dalen in temperatuur. Toen ik op het helft van het flesje bier was heb ik de braadworsten al toegevoegd in de skillet met bier mengsel en wanneer al het bier er in zat heb ik deze voor 2,5 uur laten sudderen. Hiervoor heb ik geen kerntemperatuur gemeten maar alles meer op gevoel gedaan.
20200606_BBQ.jpg


Na 2,5 uur heb ik de braadworsten uit de skillet gehaald en de skillet op een directe zone gezet (250 graden en waarschijnlijk daarna nog hoger) om van het overgebleven mengsel een saus te maken . Zonder verdere toevoeging heb ik dit ingekookt tot ik vond dat de saus dik genoeg was, dit duurde ongeveer een kwartier. Daarna heb ik voor 30 seconden per kant (2 kanten) de braadworst nog op de grill gelegd.

Daarna het broodje opgemaakt met wat zuurkool, augurk en de saus en daar kwam dit resultaat uit:
DSC_4868.jpg
 
Dat ziet er goed uit! Kan je inderdaad zo verkopen als streetfood! Succes met de wedstrijd!
 
Dat ziet er goed uit! Kan je inderdaad zo verkopen als streetfood! Succes met de wedstrijd!

Zonder dat ik wist dat het hier een thema was, heb ik dit ook als streetfood bedacht tijdens onze bbq sessie.
 
Daar had ik graag de tanden in gezet. Wow

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
 
Ja lekker man... Maredsous is Top!
 
Niets mis mee.
 
ontzettend goede foto en leuk verhaal!
ik heb eens een worstje gekookt in bier, maar die kwam voor mij erg bitter uit het sap..
Dit ziet er echter een stuk gecontroleerder uit, en wat een resultaat.

Voor de worsten gewoon verse worst- ingredienten gebruikt?
 
ontzettend goede foto en leuk verhaal!
ik heb eens een worstje gekookt in bier, maar die kwam voor mij erg bitter uit het sap..
Dit ziet er echter een stuk gecontroleerder uit, en wat een resultaat.

Voor de worsten gewoon verse worst- ingredienten gebruikt?

SandyMan bedankt! Jammer dat het een bitter resultaat had bij jou. Welk bier heb je hiervoor gebruikt?
Misschien dat ik gewoon geluk had met dit biertje maar dat het resultaat anders was bij een andere merk bier.

Voor de worst heb ik 70% bill van het varken gebruikt en 30% buikspek en deze met de hand versneden in plaats van in de molen om een grove structuur te krijgen. Daarbij heb ik de kruiden van "van Beekum specerijen" gebruikt zoals het op de verpakking staat.
 
Hier ook eens bierworst gemaakt, worsten in skillet met bier en uien maar vond het ook bitter, het was geen succes🤢 maar dit broodje worst ziet er wel heel erg lekker uit👍 zeer smakelijke foto.
 
Hier ook eens bierworst gemaakt, worsten in skillet met bier en uien maar vond het ook bitter, het was geen succes🤢 maar dit broodje worst ziet er wel heel erg lekker uit👍 zeer smakelijke foto.
Welk bier heb jij gebruikt?

Kan ook aan mijn kruiden liggen bedenk ik mij nu, is wel een zoete worsten mix.
 
De wat zoetere bruine bieren werken erg goed. Leffe bruin, Grand Prestige of zelfs Oud Bruin werkt goed.

Wordt het door het inkoken van de saus toch eens bitter? Beetje suiker erbij!
 
De wat zoetere bruine bieren werken erg goed. Leffe bruin, Grand Prestige of zelfs Oud Bruin werkt goed.

Wordt het door het inkoken van de saus toch eens bitter? Beetje suiker erbij!
Dat is nog eens een wijze tip. Had er zelf geen last en ook nog nooit gehad met bieren inkoken.
 
Dat is een lekker broodje. Deze had ik even gemist. Bierworst is super. Lekker wat uitjes er bij. Dat is zalig man. Ik gebruik vaak Grimbergen voor dit soort gerechten. Toch weer eens maken. Krijg honger van deze plaatjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan