BasBQ
Beef en Steak

Brisket

 
 
 

Erwin.schimmel

Kooltjesharker
Berichten
188
Al een lange tijd brandde een brikset in mijn vriezer. Door te weinig tijd of prioriteit kwam het er niet van, maar vandaag was dan eindelijk d-day; mijn eerste brisket.

Gisteravond begonnen om de brisket bij te trimmen en in te rubben met R?gah Gun Powder. Daarna folie eromheen en nachtje doorbrengen in de koelkast.

Vanochtend om 7:00 uur de brisket weer uit de koelkast gehaald om op kamertemperatuur te laten komen en in de tussentijd de BGE aangestoken.
Rond 7:45 uur kon het stuk vlees erop, indirect op 110?.
Na 5 uur bleef de kerntemperatuur steken op 68?, waardoor ik besloot om hem in te pakken in folie. Daarna steeg de kerntemperatuur keurig gestaag naar de 92?.
Ik heb de point van de flat gescheiden en hier mooie kubusjes van gemaakt voor de burnt ends. De flat weer ingepakt in folie en voor 3 uur laten rusten. Daarna aanvallen en wat bleek... een deceptie: smaak aan de pittige kant en het vlees was erg droog geworden.

Kan iemand mij vertellen wat ik niet goed heb gedaan. Baal echt een beetje! Naja, genoeg redenen om snel nog een keer een brisket te maken.

Ps: volgens mijn vrouw kan je dat groene onder het vlees ook eten en is blijkbaar niet alleen voor decoratie
7721b85043134e8cab7d617d955f80c3.jpg
e54b6675d8e60d344e2ef0492a87f6da.jpg
b54ccf75e9086cf8faedf113e3deaaad.jpg
5627de476632b32f098daaae5ee9dd35.jpg
d977bbeb3eb64ca9bb793098fa2b5a3f.jpg
39730bf8399d430aaeb6b4fa33e0978c.jpg


Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Gratz met koetje!
 
USA grain fed... Dacht dat dit wel een mooi stuk vlees zou zijn... Bedenk me wel ineens dat het een relatief klein stuk was (2,5 kg voor trimen)

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Wel een mooie smoke ring. Die ontbrak bij mij ook gedeeltelijk

Volgende keer beter, net als ik, haha
 
Pharan zei:
Wel een mooie smoke ring. Die ontbrak bij mij ook gedeeltelijk

Volgende keer beter, net als ik, haha
Las net je stuk ja. Balen! Heb trouwens wel een erg leuke bbq-dag gehad. En voldoende motivatie voor een nieuwe run.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
BensBQ zei:
gefeliciteerd met je stickertje :) persoonlijk zou ik niet zoveel trimmen ;) maar een brisket van een usa grain fed zou toch sappig moeten worden.  :(

Ben +1.

Van de point burnt ends maken? wellicht had je het beter andersom kunnen doen.
De flat is vaak wat droger dan de point (bij mij tenminste) ik denk dat daar ook de moeilijkheid inzit bij een brisket.
Ook het inpakken als hij klaar is schijnt voor wat uitdrogen te kunnen zorgen (ergens gelezen op het forum) maar dat heb ik nog niet uit geprobeerd.

Succes bij je volgende brisket. ;)


 
Elke brisket reageert natuurlijk anders. Soms lukt ie beter dan andere keren. Kwestie van blijven proberen. Je zou de volgende x in plaats van 3 uur laten rusten een uur kunnen proberen. Goed ingepakt in dekens en een koelbox.

Gratz met je mooeeh in ieder geval

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
MarcovdK zei:
Elke brisket reageert natuurlijk anders. Soms lukt ie beter dan andere keren. Kwestie van blijven proberen. Je zou de volgende x in plaats van 3 uur laten rusten een uur kunnen proberen. Goed ingepakt in dekens en een koelbox.

Gratz met je mooeeh in ieder geval

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dank je wel! Kreeg ook de tip om hem vooraf te injecteren. Heb jij hier ervaringen mee?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Erwin.schimmel zei:
MarcovdK zei:
Elke brisket reageert natuurlijk anders. Soms lukt ie beter dan andere keren. Kwestie van blijven proberen. Je zou de volgende x in plaats van 3 uur laten rusten een uur kunnen proberen. Goed ingepakt in dekens en een koelbox.

Gratz met je mooeeh in ieder geval

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dank je wel! Kreeg ook de tip om hem vooraf te injecteren. Heb jij hier ervaringen mee?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Injecteren draagt zeker bij. Enerzijds voor het vocht maar ook zeker qua smaakt. Zelf doe ik meestal iets van een runder fond.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
MarcovdK zei:
Erwin.schimmel zei:
MarcovdK zei:
Elke brisket reageert natuurlijk anders. Soms lukt ie beter dan andere keren. Kwestie van blijven proberen. Je zou de volgende x in plaats van 3 uur laten rusten een uur kunnen proberen. Goed ingepakt in dekens en een koelbox.

Gratz met je mooeeh in ieder geval

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dank je wel! Kreeg ook de tip om hem vooraf te injecteren. Heb jij hier ervaringen mee?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Injecteren draagt zeker bij. Enerzijds voor het vocht maar ook zeker qua smaakt. Zelf doe ik meestal iets van een runder fond.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Omdat het bij Brisket vaak om dure stukken vlees gaat ben ik er niet zo voor om erg te experimenteren en gebruik ik meestal dit recept.

https://www.bbq-nl.com/2012/02/brisket.html

Met meestal een heel goed resultaat. :)

9WWRwN8l.jpg
 
Bedankt voor het delen! Als ik dit verhaal lees, heb ik de brisket misschien wel te snel ingepakt. Van je fouten kan je leren, dus snel nog een keer proberen (wel dure fouten trouwens )

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Gefeliciteerd met je Koe!

Met 2,45 kilo is het wel de kleinste brisket die ik ooit gezien heb, wij hebben hem meestal van boven de zes kilo. Dat zou een reden van het droge kunnen zijn.

Inpakken met wat runderfond erbij helpt, evenals injecteren.

Burnt Ends maak je van het vette deel en dat is de point, plakken snijdt je van de flat.

Succes voor een volgende keer
 
Frits zei:
Gefeliciteerd met je Koe!

Met 2,45 kilo is het wel de kleinste brisket die ik ooit gezien heb, wij hebben hem meestal van boven de zes kilo. Dat zou een reden van het droge kunnen zijn.

Inpakken met wat runderfond erbij helpt, evenals injecteren.

Burnt Ends maak je van het vette deel en dat is de point, plakken snijdt je van de flat.

Succes voor een volgende keer
Bedankt voor je tips! Heb in ieder geval weer voldoende input om het nog eens te proberen. Verwacht dan een grotere brisket te halen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
Terug
Bovenaan Onderaan