BasBQ
Beef en Steak

Brisket time

 
 
 

cold_as_ijs

Pitmaster
Berichten
745
Oudjaar avond heb ik het hele huis vol met mensen. Nou ja, vol volgens de definitie van onze minister de Jonge :p
En al die mensen moeten natuurlijk ook gevoed worden, dus tijd om een grote brisket klaar te maken. Heb een mooi stukje grasgevoerd hereford whole packer van welgeteld 1600 gr!!!


Gisteren buitenkant in het zout gezet en geïnjecteerd met bouillon. Hiervoor heb ik een eigen getrokken bottenbouillon genomen van dezelfde runderen. De bouillon heeft vooral een beefy smaak, niet zo sterk als een normaal blokje. Voornaamste reden om deze te nemen is niet zozeer voor de smaak maar voor de gelatine. Mijn gedachtegang is dat de gelatine zal smelten en daardoor extra vochtigheidsbeleving zal gaan geven.

Vanmorgen de joe opgestart er zit nu een combi in van black ranch qbe en dammers met daarbij 2 blokjes eik. Vanmorgen nog peper op de brisket gedaan en op de bbq gelegd. Hier ligt hij sinds 08:45 op 125 graden.

Ps het lage gewicht is eigenlijk een foutje. Had een kleine brisket uit de vriezer gepakt bij mijn “dealer” in de veronderstelling dat het alleen de flat was. Gisteren bij het uitpakken kwam ik er pas achter dat er ook nog een point aan zat. :cool:


D34F51DE-6165-4096-B438-E93D8E135C4E.jpeg
85A8FE9A-A1FD-4A23-9875-A293C8EC855F.jpeg
4641ACF8-8556-403C-A4E4-F6CC938CB5C4.jpeg
D6F69676-E046-4CFF-9159-4C2D87C355EF.jpeg
CA60058D-BFA9-473B-9544-758A8AAA9C1F.jpeg

BD98871F-CB26-4314-BD8B-601319D9A671.jpeg

8A31B8D2-831F-470A-8E21-0F3A1DFCCFC2.jpeg

3F144566-C2CF-4771-828F-D5AD71300709.jpeg

DD300C09-4C38-4F92-BF1D-3FBE5EEBEFC4.jpeg

776996D2-933A-4A00-87E8-0C4F4FA81CAE.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Succes! Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Ik heb met kerst een hereford grasgevoerde whole packer van 5,5kg ongeveer gemaakt. Waar heb jij deze vandaan?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik doe vandaag mee, hier ligt de brisket er ook op. Succes !
 
Dat beloofd heel lekker te worden.

Het is het middenstuk van de whole packer. Dat wil zeggen een stukje punt en een stukje flat. Een hele packer weegt al vlug vier en een halve kilo.
 
Ik ben vanmorgen vanuit de nachtdienst meteen aan de slag gegaan. 0500 uur stond ik er al bij haha!
 
Dat beloofd heel lekker te worden.

Het is het middenstuk van de whole packer. Dat wil zeggen een stukje punt en een stukje flat. Een hele packer weegt al vlug vier en een halve kilo.
Thanks, betekent dit dus dat deze nog niet telt voor de badge?
Aah die ken ik niet, ik dacht misschien heb je toevallig ook van de kok herefords uit Lewedorp.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Volgens mij had ik andersom ook al eens de vraag aan jouw gesteld. Die van jou ligt toch ergens in Zeeland toch?

Net de boel ingepakt. Kamado open laten staan, overshoot naar de 145 oeps. Ondertussen geknepen en is hij weer onder de 135. Maar ja nu gaart mijn brisket weer te snel. In 30 min van 65 naar 85. Misschien zit de sensor te ver er doorheen? Zo even met de thermapen meten, vermoed dat hij over 10 min al de 92 aangeeft.
 
Ik ga hem even volgen, dit belooft een smakelijke avond te worden.
 
Thanks, betekent dit dus dat deze nog niet telt voor de badge?

Volgens mij had ik andersom ook al eens de vraag aan jouw gesteld. Die van jou ligt toch ergens in Zeeland toch?

Net de boel ingepakt. Kamado open laten staan, overshoot naar de 145 oeps. Ondertussen geknepen en is hij weer onder de 135. Maar ja nu gaart mijn brisket weer te snel. In 30 min van 65 naar 85. Misschien zit de sensor te ver er doorheen? Zo even met de thermapen meten, vermoed dat hij over 10 min al de 92 aangeeft.
Haha dat is waar inderdaad, jep in Zeeland.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Net van de BBQ gehaald en in een koelbox gestopt. Had met het prikken door de folie heengeprikt met gevolg dat alle bouillon wegliep :confused:

net snel een stukje van de flat geproefd. Smaak was super, wel wat droog op het oog maar hij komt in de mond niet zo droog over gek genoeg. Nu begint het lastigste gedeelte, nog 2-3 uur wachten tot we kunnen eten
 
Helaas niet voor een badge, maar dat mag de pret niet drukken. Eet smakelijk straks.
 
Ziet er goed uit. Herefords wil ik al een tijdje proberen. Kessel is praktisch om de hoek maar om de een of andere reden nog niet aan toe gekomen.

Zijn het mooie stukken vlees? En kwa smaak?? Vind het een mooie eerlijke theorie en heb de runderen vaak zien lopen met onze wandelingen in de regio


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Helaas niet voor een badge, maar dat mag de pret niet drukken. Eet smakelijk straks.
Idd, dacht eerst toch al dat het de flat was. Maar heel vervelend dat ik dit nogmaals moet maken. 1.6 kg was ook veel te weinig. Volgende keer toch echt 5-6 kg klaarmaken

Smaak was goed, proef nog steeds de rund smaak. De point was goed, de flat was aan de droge kant. Nog niet vervelend moeilijk weg te kauwen droog dus gewoon nog heel goed te eten. Lekker simpel op een broodje met wat saus hmmm:cool:
2CD34BC5-7221-47AE-AF5A-81B259EE5794.jpeg

7A9AD402-E70E-4900-88E1-A7FFE163E298.jpeg
 
Ziet er goed uit. Herefords wil ik al een tijdje proberen. Kessel is praktisch om de hoek maar om de een of andere reden nog niet aan toe gekomen.

Zijn het mooie stukken vlees? En kwa smaak?? Vind het een mooie eerlijke theorie en heb de runderen vaak zien lopen met onze wandelingen in de regio


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ze hebben mooie stukken vlees. Smaak is goed. Het is wel gras gevoerd rund, dus minder intramusculair vet. Verwacht dus niet super sappig vlees a la wagyu, maar droog is het allerminst. Je krijgt er wel iets meer karakter voor terug in de smaak. Als het in de buurt is zou ik gewoon eens een keer langs gaan. Meeste stukken hebben ze vaak op voorraad in de vriezer, zoals deze brisket, picanha en shortrib.
 
Heel vervelend dat je dit nog eens moet maken, stel je voor dat het net zo lekker wordt
 
Al met al een mooi eindresultaat. Hopelijk komt het volgende brisket topic ook snel haha.
 
Mooi gedaan en ook nog eens een leuke reportage.
Volgende keer voor de badge 💪
 
Lekker broodje zo, mooie ring rondom
 
Terug
Bovenaan Onderaan