BasBQ
Beef en Steak

Brisket - Puntborst - USA style

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.914
Beste BBQ-vrienden,

Misschien hebben jullie mijn iet-wat-paniekerige shouts gezien toen de kerntemperatuur maar bleef hangen op 78?C daar waar minstens 85?C gewenst was... ik was het even helemaal kwijt en het liep al tegen achten... maar goed, het was uiteindelijk echt heerlijk:



Maar nu ga ik te snel... voor het felbegeerde koetjes-stickertje willen jullie natuurlijk het hele sappige verhaal. Mooi stuk puntborst van onze vrienden uit Ter Aar, USA grain-fed:



Lekker insmeren met mosterd en lekker dik rubben, ruim een dag tevoren gedaan:



En dan dus lekker lang laten roken bij een grilltemperatuur tussen 107 en 120?C... dankzij mijn mooie nieuwe Maverick van MEERBBQ lekker buiten grillen...



...en ondertussen binnen een bakkie:



Ging heel lekker...



Ondertussen lekker de handen vrij voor lekkere bijgerechten:



En onderweg goed blijven drinken natuurlijk:



En meer bijgerechten, de honeycorn van Bidle (instant classic):



En omdat het garen niet vlot genoeg ging maar even wat knabbels voor de kids tussendoor gebakken, heerlijke knapperige bruschetta's:





En toen na ruim 12 uur roken mochten we aan tafel:





En kon ik mijn mooie nieuwe ham gourmet mes van Wusthof uitproberen:



BONUS-feature!

Omdat mijn moeder niet zo gek is op rundvlees een lekker zalmpje van de plank (dank Frits!) gemaakt:





Zacht gegaard tot kern 45?C en dat was een perfect lekkere cuisson, echt subliem verfijnd rook smaakje!

Toen afgesloten met koffie met diverse heerlijkheden erbij:





Vandaag, dinsdag-avond de restantjes Brisket gegeten, koud uit de koelkast mooi dunne plakken maken en op een broodje met coleslaw eronderop, mooie plakken vlees en een dot heerlijke BBQ-saus erop... echt smullen, zeker ook koud de volgende dag een aanrader dus!

Bedankt voor het kijken en tot gauw!




 
Mooie reportage, gefeliciteerd met je koetje!

Je had de brisket na verloop van tijd ook in kunnen pakken dan duurt het niet zo lang en houd je een malser stuk vlees over.
 
Dat het langer duurt dan je had verwacht is herkenbaar. Ik heb ook weleens gehad dat ik verlaten
door vriend en vijand in het donker met een zaklamp de interne termperatuur aan het controleren
was van een gerookte rundertong.

Heel erg mooie reportage, heb je de macarones ook zelf gemaakt?
 
Dat is meer dan de moeite waard geweest zo te zien. Gefeliciteerd met je koei
 
Frits, dit was mijn brisket debuut. Heb ook gelezen over inpakken vanaf de zone (67?C) maar heb daar ook wel minder goede verhalen over gelezen.... ik koos voor mooie korst nu.... mogelijk andere keer beter. Vlees was heerlijk. Beetje later eten is geen ramp, maar met ongeduldige kids ligt dat wat lastiger.... niet echt bevorderlijk voor de sfeer!
 
Miki, macarons en canelli zijn aankopen van Rdamse markt. Kadootje van mijn vrouw!
 
dat ziet er fantastisch mooi uit, en je ziet dat je geduld uiteindelijk toch beloond is.
gefeliciteerd met je koei  :)
 
Ziet er allemaal heerlijk uit, gefeliciteerd met je koetje.
 
Dank mannen,  leuke reacties!
 
Mooie sessie en niet alleen de Brisket!!

Dit vraagt om meer. :)


Zelf ook van het inpakken bij een Brisket. Sowieso een goede reden om het snel nog eens te doen. ;)
 
Mooie run. En een prima kwaliteit mes.
 
Lekker hoor, mooi in beeld gebracht allemaal!
Gefeliciteerd met je stickertje!

Heb je de brisket nog geinjecteerd?
 
@Ceriel, geen injecties, maar wel elk uur met appelsap besproeid met een klein plantenspuitje.

Mijn volgende experiment zal ik injecteren en dan vanaf 67?C kern een Texas Crutch (http://amazingribs.com/tips_and_technique/texas_crutch.html) proberen tot een eindtemperatuur van 85-90?C (afhankelijk van de tijd) wel leuk hoor, om zo te experimenteren en vooral te genieten!
 
Mooi foto's!
Gefeliciteerd met koetje!!
 
Mooi gedaan. het water loopt me nu al in de mond.
Proficiat met je koe
 
Terug
Bovenaan Onderaan