BasBQ
Beef en Steak

Brisket ... oefenen voor de wedstrijd in Oktober !

 

SmokyWok

Sprokkelaar
Berichten
47
Hallo.

Een aantal  van jullie heeft mij al kunnen volgen op Facebook over hoe ik voor het eerst een Brisket ging roken.. 
ik moet zegen dat het een belevenis  op zich is .. Maar ik heb een leuke dag gehad  had het ook nog eens druk met al mijn digitale contacten die van tijd tot tijd reageerden op facebook en via messenger.. Deze Brisket doop ik  met naar  aanleiding  van onze sociale media naar de Brisket 1.0  ..  :-\

Zondag 09 julli vroeg uit de veren om de voorbereidingen te treffen en smoker aan te zetten .. ik heb gekozen voor een Europese Borststuk die de Keurslager Dick Reus Hoofdddorp  met plezier aan mij  heeft verkocht



Door het te injecteren met Bouillon verwacht ik wel dat het wat sappig wordt..     
Verder heb ik een wat nattige  Rub in elkaar gezet .Het recept heb ik van de Website van de Noskos geleend..  Ik moet zeggen dat  ik de rub wel smaakvol vind.Ik heb het iets  aanpast door er iets minder peper in te doen en iets meer suiker. ik hou wel van wat zoeter rundvlees.En ik heb het idee dat die hollanders  ook niet echt van pittig houden..  :D 



Het is  nog steeds het beging van de dag .. De smoker is op stabiel en op temperatuur..  Dat ding kan er dus  op ....  :D



Ik twijfelde nog of ik de ventilatie boven dicht  of open moest doen. Maar nadat ik een foto plaatste op Facebook.  Direct werd  de twijfel er meteen uitgeslagen
door Harry Havinga die alert reageerde  OPEN DUS ! 



De Smoker ziet er niet uit met de Pitmaster  ..  het  lijkt wel of je  een koe aan de beademing legt. Maar  het scheelt mij een paar handschoen en sportschoenen.
gedurende de  levenduur van de smoker. Door dat ik er minder naar toe moet tippelen of rennen als de temp te hoog wordt en gedraai .....  ;D







Ongeveer rond 12.00 bereikte de Brisket de  62 graden en toen ging het  langzaam op naar 64  en daar bleef de brisket een hele tijd ophangen. ik heb 'm uiteindelijk rond de 69 graden ingepakt.. Kwam ook mede dat mijn thermometer er mee kapte.. Je moet ook een  sessie met nieuwe Batterijen beginnen ... !!  :-[



Brisket ingepakt  en op naar de ideale  temperatuur..  Ondertussen wat honger gekregen en ik had gasten in huis.. Dus laten we  maar van die  lekkere maag vullers maken.. Verder nog even wat broden  gaan bakken  ... Erg leuk 







19.30  op de juiste temperatuur uitpakken en verse  folie er omheen en rusten tot  20.30 

En dan nu het moment... :)
     




qua smaak was het  leuk  en hij zag er goed uit.. Ik vondt 'm naar mijn smaak een klein beetje droog. Het testpanel thuis en buren vonden hem  echt goed..
Ik had nog  wat vocht aangelengd met  water en in de bak op smoker  gelegd. Die heb ik er later over de plakken heen gesmeerd .. Toen  vond ik 'm een stuk beter.. Het  Europese  vlees is volgens mij magerder dan een het Amerikaanse vlees.. . AL met al is het goede eerste keer  ..  Voor smaak geef ik mij zelf  7  malsheid 7  presentatie 8  ..  Voor versie 2.0 wordt  pak ik een amerikaan .. vlees dus. ;D.  Over twee weken ga ik er mee aan de slag ..Ik zal het dan uiteraard uitgebreid op het Forum zetten..  Verder ben ik benieuwd naar jullie opmerkingen en tips .. 

Veeeeeeeeel Groeten Fernando Wokke 



 
mooi stuk vlees. Staat al een tijd op mijn todo-list
 
Hoeveel  Bouillon  had jij geinjecteerd? en proefde je daar nog iets van terug?
Al met al een mooi stukje vlees en ik feliciteer je alvast met je koetje!! :p
 
Er  is bijna een Halve liter krachtige  Bouillon ingegaan... Ik proefde er iets van terug... 
 
SmokyWok zei:
Er  is bijna een Halve liter krachtige  Bouillon ingegaan... Ik proefde er iets van terug...
 
Ha Fernando, ik had het idd al op facebook voorbij zien komen, maar ook hier ziet het er erg leuk uit. Die Pitmaster ken ik niet, het lijkt wel een ding om onder water te zwemmen ;)

Een truc om de brisket na bereiden wat vochtiger te maken is, de brisket in plakken snijden, en dan in het braadvocht leggen. Voor de wedstrijd doe je dat dan zodat je bovenkantje droog blijft, waar je smokering zit.dus dan zet je ze op hun zijkant, zeg maar.

PS!!!! Volgens mij heb jij een koetje verdient! Gefeliciteerd!
 
Heel netjes Fernando, en gefeliciteerd met je koetje.

Brisket is een heel moeilijk stuk vlees, de Ametrikaanse is een stuk beter dooraderd met vet en blijft daardoor wat malser. Injecteren is bij dit stuk vlees wel een must ;).
 
Toen ik de eerste foto zag dacht ik: " zo, die brisket is rood" en rees het vermoeden dat het europees vlees betrof. Ik heb er ook weleens over nagedacht om te proberen, tot nu toe die gevoelens kunnen onderdrukken en we kunnen nu vaststellen dat het niet vet genoeg is ;)

Appearance en taste zijn heel belangrijk, dus daar heb je al lekker op kunnen oefenen. Ik kijk naar de 2.0 :) Gefeliciteerd met je koetje!!
 
Dominique zei:
Ha Fernando, ik had het idd al op facebook voorbij zien komen, maar ook hier ziet het er erg leuk uit. Die Pitmaster ken ik niet, het lijkt wel een ding om onder water te zwemmen ;)

Een truc om de brisket na bereiden wat vochtiger te maken is, de brisket in plakken snijden, en dan in het braadvocht leggen. Voor de wedstrijd doe je dat dan zodat je bovenkantje droog blijft, waar je smokering zit.dus dan zet je ze op hun zijkant, zeg maar.

PS!!!! Volgens mij heb jij een koetje verdient! Gefeliciteerd! 

Dankje voor de tip ...  veel groeten
 
Gerard777 zei:
Toen ik de eerste foto zag dacht ik: " zo, die brisket is rood" en rees het vermoeden dat het europees vlees betrof. Ik heb er ook weleens over nagedacht om te proberen, tot nu toe die gevoelens kunnen onderdrukken en we kunnen nu vaststellen dat het niet vet genoeg is ;)

Appearance en taste zijn heel belangrijk, dus daar heb je al lekker op kunnen oefenen. Ik kijk naar de 2.0 :) Gefeliciteerd met je koetje!!

Leuke reactie dankje  wel  ...
 
Frits zei:
Heel netjes Fernando, en gefeliciteerd met je koetje.

Brisket is een heel moeilijk stuk vlees, de Ametrikaanse is een stuk beter dooraderd met vet en blijft daardoor wat malser. Injecteren is bij dit stuk vlees wel een must ;).


Dankje wel ... veel groeten
 
Ik ben heel erg blij met het  Koetje ...  leuk bedacht  . ;D

Maar wat is de bedoeling hier achter ... 

veel groeten ..
 
Hey Fernando, mooi verslag en mooi resultaat voor zo'n moeilijk stuk vlees!
Nu heb je in ieder geval vergelijkingsmateriaal voor de volgende brisket runs en kan je een beetje experimenteren om het verder te verbeteren :)
 
Fernando, doe jij ook mee aan de wedstrijd in oktober of kom je jureren?
 
Ik had je verslag al gevolgd op FB. Er zijn hier verschillende badges te verdienen, een kippetje voor Beercan Chicken, varkentje voor Pulled Pork en de koe voor Brisket. Dit is om mensen te belonen voor de prestatie.

Beercan chicken is vaak het eerste dat mensen maken als ze wat serieuzer gaan barbecue?n. Pulled pork is al meer een duurtest barbecue en brisket is de lastigste om goed te krijgen. Zoals je zegt, droog. Het is een klein moment tussen sappig en droog. Ook als je met goed vlees begint!
 
Mooi gedaan hoor, zeker voor Brisket !
Proficiat met Bella aka Koei.
 
Frits zei:
Fernando, doe jij ook mee aan de wedstrijd in oktober of kom je jureren?

We gaan mee doen we  met  in totaal met 3 man  we hebben nog niet echt een naam..  Komt binnenkort ..... Ga zo uitzoeken hoe wanneer ik ons kan inschrijven..
 
 
Dankje wel Noskos !!
 
Terug
Bovenaan Onderaan