BasBQ
Beef en Steak

Brisket...., not my kind of beef?

 
 
 

ThrowonD

Stoker
Berichten
494
Afgelopen zondag, mijn eerste brisket.

Vol goede moed deze sessie ingezet, had er veel zin in om mijn sticker in goede orde te ontvangen....

Na twee dagen ontdooien in de koelkast,  heb ik hem de getrimd, gerubt en ge?njecteerd, om om 5:00 de laatste voorbereidingen te treffen, wilde om zes uur de que aan hebben, om in ieder geval op tijd te kunnen gaan eten met het gezelschap.



Bij het trimmen, had ik ineens twee stukken, het vlees zag er wel goed uit.




Na het rubben en in plasticfolie gedaan om te injecteren, goed stevig ingepakt, ik had weinig "verlies" van injectie vloeistof.
Heb rundvleesbouillon gebruikt als injectie vloeistof...




De que had ik na ongeveer een uur goed op temperatuur, zodat the meat er om 7:00 op kon.
Na 2 uur om 9:00 had hij al een temp bereikt van 65 graden..., en hier ga ik dus waarschijnlijk de cruciale fout maken.
In plaats van hem in te pakken, heb ik nog gewacht tot 11:00 (omdat ik niet al het vlees om 15:00 al klaar wilde hebben)




Om 11:00 the Texas Crutch toegepast...




Om 13:00 had hij de 96 graden bereikt en heb ik hem laten rusten in een deken, welke ik in de (voorverwarmde) koelbox had gedaan.




Om 17:00 was hij nog heerlijk warm en konden we aan tafel.

De smaak was goed, 1 van de stukken had wat flinke taaie weefsels, verder was het vlees goed mals.
Wel vonden we het over het algemeen erg droog.

Ik weidt dat aan het feit dat ik hem niet bij het behalen van de temperatuur, meteen had ingepakt, waarschijnlijk heeft hij in zijn twee uur "stall" teveel vocht verloren...

Dit gaan we dus een volgende keer anders doen...
En wat ik ook anders ga doen..., pas om 9:00 OPSTAAN...., tijd zat ...

(tips and feedback, welcome)
 
Gefeliciteerd met je koe!

Maar vreemd dat het niet goed is gegaan. Wat was de temperatuur van je Q?
 
Lin zei:
Gefeliciteerd met je koe!

Maar vreemd dat het niet goed is gegaan. Wat was de temperatuur van je Q?

Tussen 102-115 graden, meestal rond 106-108
 
Oke, die temperatuur is wel goed, op hoeveel graden zat de Brisket toen je hem ging inpakken?

Ik heb vorige week ook Brisket gemaakt en heb deze pas bij 70 graden ingepakt. Dat was wel na bijna 6 uur...
 
Na twee uur zat hij al op 65 grdn.
Half uur later op 66.
Toen nog anderhalf uur laten "liggen" en toen pas ingepakt...  X(
 
ThrowonD zei:
Na twee uur zat hij al op 65 grdn.
Half uur later op 66.
Toen nog anderhalf uur laten "liggen" en toen pas ingepakt...  X(

Nou volgens mij is dat niet zo heel raar hoor, die van mij heeft ook wel minstens 2 uur gedaan van 65 tot 70 graden en ik heb hem ook daarna pas ingepakt. Maar goed, ik ben ook maar een amateurtje eens kijken wat de bbq pro's hierover te zeggen hebben..
 
Ik ben ook benieuwd naar de reacties van de pro's.
Het is geen brisket, maar gisteren had ik een butt om PP van te maken, een trage rakker deze keer. Niet ingepakt omdat ik tussendoor nog weg moest en liever had dat ie nog niet klaar was als ik terug kwam, als dat ie overdone zou zijn.
En het was een slome, iets meer dan 12 uur over gedaan om aan de 88 graden te komen, en deze PP was de sappigste die ik tot nu toe gemaakt heb, dus Lijkt het me dat het niet alleen aan het niet inpakken kan liggen?
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je derde stickertje!

Dat het eindresultaat wat droog was, kan aan veel dingen liggen.
De afkomst/kwaliteit van het vlees, de temperatuur van de Q of de (in mijn ogen wat hoge) eindtemperatuur....
Gewoon nog een keer maken, een goede brisket is zooo lekker!
 
Gefeliciteerd met je stickertje
 
Mijn eerste brisket as echt naadje... droog... volgende dag koud op brood met een likje mayo was al veel lekkerder!

Nu gaat het beter met de brisket... hoe betere kwaliteit (is wel duurder) je kunt inkopen hoe lekkerder je er van zal eten, maar dit is echt een heel lastig stuk vlees, echt voor iedereen. Tref je (bijvoorbeeld proevend bij een wedstrijd) een heerlijk stukje dan is er weinig lekkerders dan dat... maar zelfs tijdens wedstrijden lukt het niet iedereen altijd!

Maar dat koetje is binnen kerel, bravo!
 
Brisket is een gevecht tussen genoeg tijd geven om taaie vezels te in gelei te veranderen, maar te weinig tijd geven om teveel vocht te verliezen.
Eigenlijk kun je 'm het beste inpakken zodra de bark goed is, dus dat kan al na een paar uur zijn. Maar je bent dat waarschijnlijk, met zo'n brisket als hierboven, al met zo'n 8 uur klaar.
Brisket is doen...doen...doen en nog een keer doen. En iedere keer weer een beetje tweaken.
Nadeel is dan weer dat je variabele 'vlees' er heel veel toe doet. Sommige hier verkrijgbare briskets zijn zo slecht. Gewoon mager vlees met veel keihard vet aan de verkeerde kant van de spier. Dat kun je alleen maar wegsnijden. De grain fed Angus is over het algemeen redelijk tot goed in het betaalbare segment.
Maar droog of niet, snijdt 't de volgende dagen dun op de boterham inderdaad. Heerlijk! Of gooi het door je bonenschotel.
 
Brisket, het is dat het een verplicht onderdeel is bij de KCBS wedstrijden anders zou ik het echt nooit meer klaarmaken....
wat een K%$#@vlees..... Dan is het weer te droog, dan weer te taai, dan weer overcooked.  Nee, doe mij maar gewoon een staartstuk IPV een borststuk :D

oooh mmaar wel gefeliciteerd met je koetje. 

Wat El Fumarole zegt, de volgende dag gaat het wel of door de spagetti/macaroni/bami etc etc
 
Goede poging, misschien niet top maar al verder als vele andere  ;)
 
Bedankt voor jullie reactie's...
Heb het ooit eens geproefd...
Dat heeft mij toen besluiten zelf te gaan BBQen... met goede resultaten... (alleen deze brisket...brrrrr)
 
Ziet er lekker uit hoor!
Ik hou zelf wel van een beetje droger vlees dan de meeste mensen.
En anders gewoon door de nasi goreng de volgende dag :)

Ik heb zelf nog nooit brisket gemaakt, dus spreek niet uit ervaring.
Misschien heb je er wat teveel vet afgehaald? Vet houdt het vlees sappig.
En je had eigenlijk 2 kleine briskets na het trimmen. Lijkt me redelijk logisch dat het dan wat sneller gaat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan