BasBQ
Beef en Steak

Brisket (Flat +Point)

 
 

Lavadore

Vuurmaker
Berichten
84
Wat zijn jullie ervaringen met verschillende leveranciers en de kwaliteit van het geleverde?
Voor zo'n whole packer moet je toch redelijk in de buidel tasten.
Op you tube kun je verschillende filmpjes zien waar de goede kwaliteit gedemonstreerd wordt i.e doorbuigen, fatcap, gelijkmatige flat.
Ik ben erg benieuwd of jullie aankopen tot tevredenheid stemde.
Het begint tenslotte allemaal met een mooi stuk vlees.


Groeten
 
Het diep in de buidel tasten valt mee, voor een Black Angus brisket betaal je zo'n ?12,5/kg. Omdat het al snel om een kilo of 4-5 gaat lijkt de prijs hoog
Omdat hier de brisket nog steeds niet in het assortiment van de slager op de hoek zit, en veelal on-line gekocht wordt, ben je afhankelijk van wat de postbode je brengt en valt er dus niet te voelen, drukken of buigen...
Ik zou iig een Angus brisket kiezen, en geen Nederlandse, zeker als het je eerste brisket is.
Ik heb dit jaar een IBP, National Reserve en een Star Ranch Angus (allen noord Amerikaans) gemaakt, en eigenlijk geen slechte gehad.
Maar de ene brisket is de andere niet, bij wedstrijden worden er vaak door de teams meerdere briskets van hetzelfde merk bereid om een teleurstellend stuk vlees uit te sluiten.
 
Ik heb niet veel brisket maak ervaring, twee stuks om precies te zijn,  dus het is niet statistisch onderbouwd, maar de Australische angus vind ik ook wel de moeite waard. Iets goedkoper dan de Amerikaanse (onder de ?10,- per kilo), en vwb smaak vond ik hem zeker niet slechter.
Nadeel vind ik wel dat je van brisket best veel af snijd. Niet erg als je er iets mee doet, maar als je het weggooit, zoals ik zou doen, dan kom je netto op een kiloprijs die toch wel dicht bij picanha ligt.
En als ik zou moeten kiezen tussen picanha eten of brisket, dan geef mij de picanha maar.
Maar gelukkig hoeven we niet te kiezen :D
 
Ik had pas een whole packer  van 9.2 kg, Irish Beef Grain Fed, 8,69 /kg  na het trimmen van het vet was de prijs opgelopen naar  15,87 / kg, maar voor de rest was het een van de beste Briskets die ik ooit gehad heb. beter dan de Wagyu en de amerikaanse Black Angus  en gelijkwaardig met de Australische Black angus
 
richard0501 zei:
maar voor de rest was het een van de beste Briskets die ik ooit gehad heb. beter dan de Wagyu en de amerikaanse Black Angus  en gelijkwaardig met de Australische Black angus

Dus eigenlijk geef je hiermee tevens aan dat je een voorkeur hebt voor de Australische angus tov de Amerikaanse. Dat vind ik wel interessant; ik heb min of meer hetzelfde, alhoewel zo'n uitspraak lastig is op basis van twee briskets natuurlijk, maar ben toch wel benieuwd hoe dit zit ; meestal hoor je het andersom (wat weer komt omdat Amerikanen opdringerige schreeuwlelijkerds zijn? ).
 
dennis zei:
richard0501 zei:
maar voor de rest was het een van de beste Briskets die ik ooit gehad heb. beter dan de Wagyu en de amerikaanse Black Angus  en gelijkwaardig met de Australische Black angus

Dus eigenlijk geef je hiermee tevens aan dat je een voorkeur hebt voor de Australische angus tov de Amerikaanse. Dat vind ik wel interessant; ik heb min of meer hetzelfde, alhoewel zo'n uitspraak lastig is op basis van twee briskets natuurlijk, maar ben toch wel benieuwd hoe dit zit ; meestal hoor je het andersom (wat weer komt omdat Amerikanen opdringerige schreeuwlelijkerds zijn? ).

Hoe groter, Hoe beter,  (op zn Amerikaans "there is no substitute for Cubiq Inches... :D")  dat is mijn ervaring ,minimaal 6  kg. Ik maak ze alleen klaar tijdens de wedstrijden, Brisket oefenen doe ik niet meer WANT ik eet zelf ook liever een lekker steak of Picanha! ;)
 
Dank voor de info mannen.
Er valt dus idd niet veel te kiezen. De enige whole packer is een Australian Black Angus bij beef en steak?
 
Ik heb zelf nog maar een brisket (flat) gemaakt en dat was geen succes. Afgelopen vrijdag was ik op een BBQ met Harry Havinga en heb hem om wat tips gevraagd. Zijn 4 tips waren:
- neem altijd een whole packer
- geen Nederlands rund (dat is te mager)
- neem goed vet dooraderd vlees zoals wagyu of black angus
- en neem de tijd

Suc6
 
Bedankt voor de tips zover! wat zijn jullie ervaringen met bbquality.nl? ; heb er nog zelf geen ervaring mee.

Groeten.
 
Mocht je aan een Hanos pas kunnen komen, dan zou je daar ook eens kunnen kijken. Ik heb gezien dat ze daar ook brisket in de koeling hebben liggen van National Beef.
Ik heb ze verder niet in mijn handen gehad dus geen idee of deze goed mals zijn e.d., maar je kan er daar in ieder geval een aantal voelen voordat je er eentje koopt  :D
 
Lavadore zei:
Bedankt voor de tips zover! wat zijn jullie ervaringen met bbquality.nl? ; heb er nog zelf geen ervaring mee.

Groeten.

ik heb laatst voor de 2e keer besteld. Zeer tevreden.
Levering goed verpakt.
Aanrader
 
Lavadore zei:
Bedankt voor de tips zover! wat zijn jullie ervaringen met bbquality.nl? ; heb er nog zelf geen ervaring mee.

Groeten.
Goed vlees, goede service, en vwb prijs zeker niet de duurste.
 
Mooi ! dank allen. Heb deze gebookmarkt, kende hem niet.

Groet.
 
Ik bestel ook bij BBQuality en niet meer bij B&S. Vond persoonlijk de kwaliteit van laatstgenoemde minder worden en bij BBQuality is dit nog top (en ze hebben mooie aanbiedingen)
 
Bij brisket is goedkoop vaak duurkoop. Dit komt omdat de goedkope stukken vaak mager zijn en daardoor het eindresultaat gewoon gortdroog.

Bij Grain Fed krijg je een beter dooraderd stuk vlees, dit zorgt behalve voor smaak er ook voor dat deze malser blijft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan