BasBQ
Beef en Steak

Brisket! De laatste van de heilige 3.

Krokante bark is leuk maar als daar droog vlees onder zit...
 
Ik wou net zeggen; krokante bark op een brisket? Hij droogt vanzelf op.

Ik doe m ongeveer een uur of vier zonder folie tot 69-70 graden. Dan pak ik m in en gaar tot 91. Dit alles op 107 dome.

Bij het inpakken een cup vloeistof met bijvoorbeeld bouillon erbij. Er langs gieten; niet erover
 
Mijn conclusie:

Pros: Zeer goede smaak, vlees was zeer zacht, was eigenlijk redelijk makkelijk te maken (als het vlees dus meewerkt)
Cons: te weinig rookring, iets te droog, bark was zacht, maar blijkbaar moet dat zo. Op foto's van anderen zag het uit alsof dit hard was.

Al met al vind ik het een zeer goede sessie en leerzame ervaring. Ik blijf erbij dat het vlees veel te snel is gegaan en heeft eigenlijk geen "stal" of " zone" gehad, maar is steeds rustig gaan stijgen. De dome had ik zeer goed onder controle op precies 107 graden. De reden dat het te droog was komt misschien dat ik geen extra vloeistof bij inpakken erbij had gedaan en helaas was de brisket al klaar voordat het bezoek kwam en heb ik dus 2 uur lang in de oven warm moeten houden (ingepakt) bij een temp van 50 graden

Te weinig rook komt WEER doordat de kerntemp van 67 graden te snel bereikt was.

Ik ga over 2 weken naar Texas om ervaringen op te doen en dan zal ik nog een poging wagen.

Bedankt voor de mensen die mij tips en instructies hebben gegeven!

 
leuk verslag, en zoals je al zei... er is altijd nog een keer  :D
 
Moest even terug voor de foto's van het eindresultaat, maar gevonden.... ;)
Lekker hoor, gefeliciteerd met je derde stickertje!

Welkom bij de grote 3
 
Ik keur hem goed hoor. Mooie run. En het goede is dat er altijd ruimte voor verbetering is, dus mag je er nog meer maken. Welkom bij de grote 3!
 
dank u dank u,

ik zal na rondje texas hopelijk een expert worden in brisket
 
De rookring, is iets wat er niet altijd bij zit. Bij wedstrijden mag het ook niet beoordeeld worden omdat het kunstmatig kan worden toegevoegd ;).

Brisket mag best veel rook hebben, pak een sterk stuk rookhout en gebruik wat meer rookhout.

Gebruik voor brisket bij voorkeur een Amerikaans stuk vlees, grain fed, zoals jij dat ook hebt gedaan. Hierbij is de vetdooradering van het vlees vele malen beter en krijg je dus een minder droog stuk vlees!

Maar al met al wel je koe badge verdiend, welkom bij de grote drie!
 
Mooi bordje hoor!

 
Gefeliciteerd met je koe
 
Mooie reportage en dito resultaat. Gefeliciteerd met je 3e sticker en ben zeer benieuwd wat je in Texas allemaal aan kennis gaat opdoen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan