BasBQ
Beef en Steak

Brisket! De laatste van de heilige 3.

 
 
 

Hannibal

Kooltjesharker
Berichten
168
Eindelijk is het dan zover. Na een jaar inactief te zijn op de genootschap begint vandaag weer een nieuw hoofdstuk. Na het behalen van het kippetje en het varkentje, is het nu de beurt om het koetje binnen te tikken. Ik heb reeds voor veel hete vuren gestaan, maar de zenuwen zijn zeker aanwezig, gezien de moeilijkheidsgraad van dit gerecht. De credits gaan naar Noskos, aangezien ik zijn methode zal volgen voor deze eerste keer.

Over 3 weken vertrek ik naar Texas om een week in de beste BBQ joints van de wereld een kijkje te gaan nemen. Dit is een reden extra om dit te maken voordat ik er naar toe ga. Als je in Texas over BBQ begint, dan gaat het eigenlijk over brisket. Ik zal proberen de stappen te fotograferen en ik wil morgenvroeg rond 07:00 beginnen. Nu begint voor mij het trimmen, injecteren, rubben, zodat dit nog een nachtje kan liggen.

Wish me good luck en hopelijk lukt het een beetje!

DSC04397.JPG

Het stuk waar het allemaal om draait!!

DSC04401.JPG

Het trimmen van het overtollige vet.

DSC04406.JPG

Het injecteren van runderbouillon

DSC04409.JPG

de Ingredi?nten voor de slather

DSC04411.JPG

Het kindje ingesmeerd en nu hup.....naar bed!

DSC04413.jpg

De dag is aangebroken en het is me gelukt om mooi al om 07:30 het vlees in de smoker te hebben pruttelen.

Heatermeter%2BBrisket.png

Meten is weten zeg maar. Ik denk alleen dat 1 probe er niet goed of te diep in zit, want deze wijkt af van de andere 2. Als ik straks een kijkje neem, zal ik hem even opnieuw erin steken. Dat is dan het voordeel dat je 3 probes gebruikt om zeker re zijn van de kern temp. Achteraf is na 3 uur toch de 3 probes op dezelfde temp gekomen en zat er geen verschil meer in.

DSC04416.JPG

Na 3 uur is de kern temp 70 graden, we gaan hem inpakken.

DSC04420.JPG

Op naar de 91 graden nu.

DSC04422.JPG

Het eindresultaat! Helaas iets te weinig rook smaak en iets te droog geworden. Ik denk dat het stuk toch te klein was en te snel zijn kerntemperatuur heeft gehaald. De smaak was overigens fantastisch en het vlees was zeer zacht. Voor de vegaterroristen speciaal een hasselback-aardappel, een gevulde courgette (van champignons, feta, quinoa, kaas en kruiden) en een coleslaw salade.

Over 2 weken ga ik een week naar Texas en mag ik een kijkje nemen in een paar BBQ joints hoe zij de brisket klaarmaken!

Ik ben blij met het resultaat!
 
Spannend! Brisket "moet" hier ook nog steeds.... Maar ik ben er blijkbaar nog niet klaar voor haha. Ik ga je volgen. Succes!
 
mooi stuk vlees, ik ga je volgen morgen.
Succes
 
Staat ook op TODO... ik ga je volgen  :D
 
Als iemand nog extra tips heeft, hoor ik het graag. Met name wanneer ik hem het beste kan gaan inpakken. De originele post van Noskos op zijn site is (zoals hij ook al zelf zegt) wat verouderd, dus ik hoor graag wat suggesties voor de tijden en kern temp voor het inpakken in de folie.
 
Ik zou niet te lang wachten met inpakken. Zodra hij een degelijke bark heeft zou het al kunnen. Ik was zelf te zuinig geweest met het Eiken hout, dit vlees mage wel wat hebben.
 
Mooi vlees heeft een mooie voorbereiding nodig. Ik denk dat dat wel goed zit. Ik ga je volgen!
 
Jappert zei:
Ik zou niet te lang wachten met inpakken. Zodra hij een degelijke bark heeft zou het al kunnen. Ik was zelf te zuinig geweest met het Eiken hout, dit vlees mage wel wat hebben.

Thanks Jappert, ik las dit ook al bij Noskos, dus ik ga voor veel rook!

:)
 
Overigens vind ik de brisket wel redelijk dun. Ik had hem dikker verwacht, dus ik zal zeker moeten uitkijken voor te lang te laten liggen en dat ie droog wordt. Ik wil hem bij 65 garden gaan inpakken........suggesties zijn welkom.
 
Hannibal zei:
Overigens vind ik de brisket wel redelijk dun. Ik had hem dikker verwacht, dus ik zal zeker moeten uitkijken voor te lang te laten liggen en dat ie droog wordt. Ik wil hem bij 65 garden gaan inpakken........suggesties zijn welkom.

Lijkt me een goede richting... hou je pit temperatuur lekker low... 107-110 en mocht de 64 graden langer blijven hangen, inpakken dan! Goed laten rusten voordat je gaat aansnijden. Smullen maar!
 
Ik vind het te snel gaan. Brisket ligt er nu 1,5 uur op en nu al op 64 graden bij een dome temp van precies 107.

De twijfels beginnen nu al!!
 
Volgende tussenstand:

na 2 uur en 15 minuten heeft ie al de 67 graden bereikt.....zelf denk ik dat dit te maken heeft met de dikte van deze brisket....hij is erg dun.
Helaas is er nog zeker geen sprake van een stevige bark, maar is het echt nog nat. ik heb ge?njecteerd met bouillon en een slather gebruikt die dus ook vochtig is.
Blijkbaar is de 67 graden wel de zone waarin die nu blijft hangen

wat nu ervaren brisket bereiders?!

Moet ik nu al gaan inpakken omdat ie in de zone zit? Probleem is dat de bark absoluut niet hard is........moet ik extra droge kruiden nog erop doen? Moet ik toch minimaal wachten met inpakken tot de bark wat harder is?

twijfel, twijfel, twijfel......
 
Brisket warmt altijd snel op en heeft zonder inpakken een hele lange zone, waar het water dat on het vlees zit verdampt en de temp gelijk blijft. Op tijd inpakken is het devies.
Als je termometer zegt dat hij klaar is even een paar keer prikken met de probe, die moet et als het ware in glijden.
Ben je te vroeg klaar dan de brisket goed inpakken in aluminiumfolie en in een oven van 75 C leggen dan kan je wel een paar uur wachten
 
Btw had je al het vet verwijderd, boven en onder?
 
Bedankt voor de tip frits,

Ja ik heb getrimd en gezorgd dat er nog een 4 mm vet over bleef. Aan 1 kant zat bijna niets van vet. Ik heb trouwens de vetkant onder liggen.

Tijd heb ik dus genoeg. De kern is nu 67 en blijft , dus hij zit in de zone.

Mijn probleem is gewoon dat de bark nog lang niet stevig is en ik wil graag een krokante laag hebben.

En als ik hem nu ga inpakken (waar het wel tijd voor is volgens de thermo) dan zal de bark helemaal niet stevig worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan