BasBQ
Beef en Steak

Brinkmann?

 
 
 

PeeVee

Kooltjesharker
Berichten
127
In Amerika hebben ze er een afkorting voor ECB - El Cheapo Brinkmann.
Heb er ooit een gezien en die was beter dan de Barbecook Smokers maar kan niet tippen aan een ProQ of WSM.
Ik vond deze blogpost op het net, want ze zijn best aardig.
http://hogwildbbq.blogspot.be/2007/03/el-cheapo-brinkmann-ecb.html?m=1

Heb ze ook wel eens op Marktplaats voorbij zien komen.
 
looks like "crab"  :mad:
 
Geert dat valt reuze mee, ze zijn veel degelijker dan een Barbecook (die vouw je zo op)
 
ok Frits, heb hier alleen de WSM, dus "verwend"  ;)
 
Crab is op zich niks mis mee redfox, je bedoelt waarschijnlijk "crap" maar dan nog ben ik het niet met je eens, ik vind ze er juist best goed uitzien en als je er een beetje netjes mee omgaat, schijnen ze het best lang uit te houden. Ook de recenties op internet (van Amerikanen) zijn beslist niet negatief. Natuurlijk zal het materiaal van wat mindere kwaliteit zijn, de vraag is of het ding functioneert, en daar lijkt het wel op. Ik ben zelf op zoek naar iets tussen Outdoorchef en ProQ/WSM, die laatste twee vind ik nl. toch behoorlijk prijzig. Brinkmann lijkt zich beetje in dat segment te begeven dus kan interessant optie zijn om eens wat dingen uit te proberen zonder meteen 350+ op tafel te gooien.

Goedkoop is duurkoop, maar soms is er best wel iets te krijgen wat "goed genoeg" is (ligt aan de eisen die je stelt) voor een behoorlijk lagere prijs; een hoge prijs/kwaliteit verhouding noemen we dat, daar is imho niets mis mee.
 
@ Simultaanpedagoog :vanwege de letter b in plaats van de letter p stond het woord ook tussen " "  ;)
En inderdaad: alle waar naar zijn geld, er zijn echter ook met enige regelmaat 2e hands WSM's te koop.
Dat zou dan mijn persoonlijke keuze zijn. Niets meer, niets minder.
 
Ik zou ook inzetten op een tweede hands WSM of eentje die voor weinig aan het eind van het seizoen weggaat.
Hier naartoe halen kost je net zoveel en dan heb je mindere kwaliteit.
 
Heren, het is bekend dat het merendeel van dit genootschap Weber verkiest. Daar zal ook ongetwijfeld een goede reden voor zijn waarvan acte. Het is ook heel begrijpelijk dat toestellen worden geadviseerd die men zelf in gebruik heeft en waar men tevreden over is (gebeurt op veel forums overigens, of het nu om gitaren, transceivers of BBQ's gaat). Ondanks de ongetwijfeld goede bedoelingen, geeft het echter geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was immers niet "what's the best water smoker money can buy" (dat zal ongetwijfeld de WSM zijn), maar eigenlijk "wat vind men van Brinkmann". Ik verwacht dan eigenlijk ook m.n. reacties van mensen zelf ervaring hebben met Brinkmann of b.v. vrienden/kennissen hebben met zo'n ding. Zijn de er niet in Nederland (zou best kunnen), dan blijft het een korte thread. Een lofzang tbv WSM 57 is echt niet nodig, ik ben helemaal overtuigd van de kwaliteiten van Weber.

Dat gezegd hebbende wil ik u best toevertrouwen dat ik Weber fan ben, ik hoef niet meer bekeerd te worden. Het is echter ook weer niet zo dat ik, ondanks dat RedFox dat wel graag zou willen, blind inzet op ??n merk. Ieder zijn manier, ik zit zo niet in elkaar. Ik denk altijd na over de eisen die ik aan iets stel, de toepassing en noodzaak  (waar, waarvoor, hoe vaak?) ?n het budget dat ik beschikbaar heb om het doel dat ik voor ogen heb te bereiken. Zo heb ik b.v. voor vakantie geen WSJ gekocht maar een JO (Jamie Oliver) Big Boy (zelf aangepast zodat ik er ook indirect wat op kan) bij de bouwmarkt voor 45 Euro, voldoet voor mijn doel (1 of 2 keer per jaar gebruiken op camping) prima. Ik heb veel hobbies en moet keuzes maken. Het zal u misschien niets zeggen, maar voor de prijs van een WSM 57 koop ik ook een mooie compacte vakantie transceiver of een goeie Japanse 80?s Telecaster om maar eens iets te noemen.

Ik sluit absoluut niet uit dat hier ooit een WSM komt te staan, maar op dit moment ben ik best tevreden over de resultaten die ik behaal met indirect BBQ'en op een "normale" Weber. De recente keuze voor een OTG 67 was zeer weloverwogen; de "wachttijd" vind ik op dit moment al behoorlijk lang (6-7 uur voor een varkensnek, iets korter voor spare ribs). Met een water cooker waarbij temperaturen lager zijn dan 120 graden, duurt het allemaal nog langer en of het eenredig lekkerder is durf ik te betwijfelen. Mocht ik wat lower en slower willen, dan werkt een flinke gietijzeren pan water en een paar bakstenen in folie overigens ook prima! Aangezien ik niet zo'n vroege vogel ben, zie ik er ook niet naar uit om mijn Q vroeg in de morgen aan te steken om rond 18:00 dan toch eigenlijk wat te kluiven hebben.

Dat weer gezegd hebbende ben ik wel heel nieuwsgierig naar het fenomeen water cooker en wil daar eigenlijk wel wat mee experimenteren (niet meer dan dat). Vandaar dat ik uitkijk naar een wat voordeliger alternatief. Ik zoek op dit moment geen ultieme smoker, maar "iets om mee te spelen" en eens kennis te maken met lower en slower. Iemand van het forum heeft me een ProQ Amigo aangeboden voor een prima prijs, ik denk dat die zich prima leent voor mijn doel. Er zijn wel wat nadelen tov de Frontier en Excel maar met die dingen in het achterhoofd is er best wat mee te doen. Nogmaals het gaat me op dit moment eerst even om het spel en niet om de knikkers. De knikkers maak ik op mijn WEBER OTS 57 en OTG 67, beste kogel BBQ money can buy...  ;)
 
Je vraagt of we ze kennen, en dat doen we. (Ze staan niet zo goed aangeschreven.) We geven je ook argumenten waarom je beter voor iets anders kan kiezen hier in Nederland. (Niet verkrijgbaar, net zo duur als ze moet laten overkomen als een tweedehands goede smoker etc.).  Maar dat is blijkbaar niet het antwoord dat je wilt horen. Maar wel het antwoord op de vraag waar je dit draadje mee start.

Dat mensen meteen over weber beginnen is logisch, bijna iedereen heeft hele goede ervaringen met dat merk. Maar ook de ProQ is een goede smoker waar je prima resultaten mee kunt bereiken.
Als iedereen nou begon te roepen dat je een Primo of BGE moet nemen dan snap ik je opwinding, maar nu ontgaat me dat een beetje....
 
Als low budget alternatief kun je denk ik beter een mini UDS bouwen. Net zo duur en werkt beter.
 
Het was geen verwijt Noskos, eerder een verduidelijking. Mijn initi?le vraag was niet handig, met "kennen" bedoelde ik eigenlijk "ervaring hebben met". Dat iets goedkoop is, wil niet pers? zeggen dat het niet bruikbaar is voor een bepaald doel. Ik heb b.v. een EOS (El cheapo Offset Smoker) waar ik, gezien de prijs en mijn eisen/verwachtingen, dik tevreden over ben.

Wat is precies een UDS? Upright ??? Smoker? Als het goed is ga ik eerdaags een ProQ Amigo ophalen, ik denk dat dat wel even volstaat voor de eerste experimentjes.
 
Een UDS staat voor Ugly Drum Smoker., gemaakt van een olievat, heb je voor een kleine honderd euro een giga smoker.
 
OK, dat is ook wel een leuke/ludieke optie, tnx. Vanmiddag eerst ProQ Amigo maar eens gaan bekijken, ik denk dat dat voorlopig wel even voldoet.
 
ik denk dat het ook niet meer dan logisch is dat iedereen hier begint over Weber. Iedereen volgt hier diverse buitenlandse blogs en forums. Brinkmann is hierbij een merk wat op andere forums ook al vaker besproken is. Het blijkt gewoon slechte kwaliteit te zijn. Waarom zou je iets uitproberen als vele anderen de conclusie al voor je getrokken hebben? Sterker nog, ik heb flink wat recensies en topics gezien en geen daarvan was positief.

Wij willen je gewoon beschermen dat je niet dezelfde fout maakt als vele anderen ;)
 
Heb je die proQ amigo van Felix overgenomen?
 
Tja het is lastig, er zijn vele merken en iedereen heeft zo zn voorkeur en ik ben het wel met Peevee eens dat altijd een afweging is van gebruik, budget etc....
Maar daarbij is het ook nog steeds zo, goed gereedschap is het halve werk...

Maar japanse telecaster ook altijd +1... heb zelf een strat maar ook de telecaster staat op mn lijstje (net als een gibson les paul, en een digiq2, otg67.... etc etc...
(ik dwaal af.......)
 
Gerard777 zei:
Heb je die proQ amigo van Felix overgenomen?

Yep.
De Amigo heeft een nieuwe Amigo gevonden. Ik ga me richten op het controller project en een UDS.
 
Hmmm... Felix had een lekkere quiche in de oven staan, die weet wel wat lekker is. Mooi smokertje, ben er hartstikke blij mee Felix! Ik had al 2,5 kg babyback ribs uit de vriezer liggen, straks nog even ontvliezen en inwrijven, leg ik ze morgen misschien wel op de Amigo. Ik moest trouwens nog eten maar ik ben de McDonalds mooi voorbij gereden, thuis portie beenham uit de vriezer gehaald om het te vieren:

p3300046s.jpg
 
ik heb alleen geen idee wat deze foto met een brinkman te maken heeft, laten we wel on topic blijven aub
 
Terug
Bovenaan Onderaan