Beef en Steak

Breekbrood

noskos

Administrator
Forumleiding
Ik wil mijn eitje ook graag gebruiken om brood in te bakken, behalve pizza zou hij daar ook prima geschikt voor moeten zijn. Als eerste test heb ik een breekbrood gebakken, dit zijn zachte witte bolletjes die je in een springvorm doet en dan tegen elkaar aanbakken. Het recept is het zachte witte broodjes recept nummer 5 van Levine. Ik hou niet van kant en klare pakken, mensen die mij een beetje kennen weten dat inmiddels. Ik ben altijd bang dat ik wat lekkers heb gevonden en dat het dan uit de handel gaat en dan kan ik het niet meer maken. Dus ook hier gewoon zelf alles doen. Weet ik ook meteen wat er in zit ;)

Ik heb nog geen kitchen-aid, dus alles gewoon met het handje gekneed. Het recept van Levine is voor 2 broden, ik heb het gehalveerd. Een grammenweegschaaltje voor de gist e.d. is dan erg handig.

De deegmassa.
breekbrood-1.jpg

Na ruim 20 minuten kneden.
breekbrood-2.jpg

Na de eerste keer rijzen.
breekbrood-3.jpg

Verdeeld en opgebold.
breekbrood-4.jpg

In de springvorm voor de tweede rijs.
breekbrood-5.jpg

Na de tweede rijs.
breekbrood-6.jpg

Op de pizza steen in het eitje.
breekbrood-7.jpg

Net voor ik het brood er af heb gehaald.
breekbrood-8.jpg

Wat een heerlijke broodjes zijn dit! Het werk meer dan waard! En het ei? Ook brood gaat er prima in! Op naar het betere werk op dat gebied ;)

Lekkere broodjes, maar wat is het verschil tov de Weber vraag ik me af, ik bak ook brood in mijn weber en dit gaat eigenlijk ook prima

Met dit soort broodjes maakt het niet zo gek veel uit, maar zodra je meer artisinale broden gaat bakken dan zul je het verschil wel gaan merken in o.a. de korst. Het ei werkt dan hetzelfde als een houtoven door de dikke laag keramiek en bakt je brood ook door de stralingswarmte uit het keramiek.

Mooi hoor, vraag me alleen af waar dat negende broodje vandaan komt ;).

breekbrood-4.jpg

Zijn er toch echt maar 8 hoor!

perfect zoals ze er uit zien

Had ik al verteld dat ik dinsdag naar de opticien ga :D

Nog niet :D

Broodjes zien er toppie uit.
Het oude ambacht Dennis, daar houden we van.

@Frits
Gelukkig zijn het broodjes, en geen vliegtuigen  ;)  :D

Mac

dat zijn heerlijke broodjes

lekker hoor! zelfgemaakte burger buns ;)

Toevallig stond er vandaag een interview met Levine in het AD, ik knip het even voor je uit, ok?

Is dat over iets samen met haar dochter? Want dan heb ik het al gezien. Ook toevallig! Over iets minder dan een maandje, workshop zuurdesem bij haar :D

@Tom, burgerbuns zijn anders, die staan ook op haar site en dat is mijn volgende projectje ;)

noskos zei:
Is dat over iets samen met haar dochter? Want dan heb ik het al gezien. Ook toevallig! Over iets minder dan een maandje, workshop zuurdesem bij haar :D
Yep, dat is het!

En ik maar denken dat je daar een DO voor nodig had... kan het ook gewoon in een springvorm :D Ziet er lekker uit in elk geval!
Het lijkt mij steviger dan een gewone witte bol, klopt dat? Of is de binnenkant wel enigszins vergelijkbaar?

Nee hoor, zijn gewoon witte bolletjes.

Zien er lekker uit. Mis m'n eitje best wel.

Tijmnan zei:
Zien er lekker uit. Mis m'n eitje best wel.
Gooi je kind in de verkoop, kun je van de opbrengst..... ( ze kosten gewoon eenmaal altijd meer dan ze opleveren )

Terug
Bovenaan Onderaan