BasBQ
Beef en Steak

Boston Butt Pulled Pork

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
235
Samen met storm Evert gisteren de tijd genomen om PP van (een halve, 2.6kg) Boston Butt te maken (Heyde Hoeve Duroc). Hiervoor een paar keer PP van procureur gemaakt dus wederom een first. Was met name benieuwd naar de ‘money muscle’ zoals beschreven in Smokey Goodness dus verder ook dit recept aangehouden, samen met de injectie van Noskos. Daarnaast een mooie test of dit vleesch nu een ander resultaat geeft dan van procureur.

Volgens goed gebruik ging het vleesch weer onder begeleiding van broodjes van de Turkse bakker en huisgemaakte coleslaw. De bbq saus kwam deze keer uit een flesje.

Vrijdagavond de voorbereidingen. Uitgepakt:
5c2c4ecee94f5d1c83430805c7caba75.jpg


Vet getrimd en de injectie erin:
26756655a1ac14add8b68c5726870774.jpg


Rub erop en in de koelkast overnachten:
a3cf7556b64422702559c416d1916e2b.jpg


Dan de zaterdag. Had het liever zonder Evert gedaan want in stond dus in regen en wind om 7:30 de BBQ aan te steken. Maargoed, ik ben niet voor een gat de vangen dus het feest kon beginnen. De Q naar 115 graden, 3 grote blokken appel rookhout erop en rond 8:15 het vleesch:

7c146199777368191d4b08650793b0f6.jpg


Ieder uurtje even ingespoten met een mix van appelsap en appelazijn. Na 4.5 uur begon de bark al mooi vast te zitten dus niet al te lang daarna ingepakt en wachten op de benodigde 87 graden kerntemperatuur:

01a0c02bf46d9f4793b5ae5d3c01ae26.jpg


c270623feafde9a9dfd2976de481291c.jpg


Dat was het moment om aan de coleslaw te beginnen:

afa6c93a6b9940fec541b6dbb77618be.jpg


Piep piep! De money muscle was 87 graden. We schrijven 15:50. Dus afsnijden en de thermobox in zodat de rest van de BB nog even terug kon. Het grote stuk zat immers ‘pas’ op 78 graden:

ac4d744d8581fd9b5325b610fc98c0a3.jpg


Dat ging er nog een goed uur op en was net na 17:00 op de gewenste temperatuur. Het geheel laten rusten tot 17:45. Toen de money muscle aflakken met BBQ saus om nog even terug te leggen op de Q. Tegelijkertijd lekker pullen. Het vocht mooi op kunnen vangen dus kunnen gebruiken om het vleesch verder op smaak en mondgevoel te brengen. Eerlijk is eerlijk, het was nog heerlijk mals!

c14ca84b77b9fcde4b02af59df41f6e6.jpg


Dan kom je dus ook het stukje bot tegen wat in de BB zit:
fec469596e7a0d56576dd80e33491c56.jpg


Een mooie schaal vol en wat plakjes money muscle:
95a0dd594e742064ee9704556ce31a4a.jpg


En tezamen krijg je dan dit moois:
898d7f5978075cb866711d52630bf312.jpg


Wat vonden we dan van het geheel? De money muscle was een erg lekker ‘hapje voor erbij’. Zulke dingen kunnen wij wel waarderen. Mals, sappig en mooi op smaak.
Het gepullde vlees was ook erg goed. Misschien wel malser dan procureur, misschien is de wens de vader van de gedachte. De meningen verschilden. En dus niet duidelijk in het voordeel van de BB. Maar wel heerlijk gegeten! En oja, heerlijk gegeten!

Had ik al gezegd dat het lekker was?!
 
Prachtig verhaal en mooie resultaat.

Denk niet dat een Boston Butt of procureur verschillen in malsheid. Dat is meer het varken en de manier van bereiden. Wel vind ik dat je bij Boston Butt meer afval hebt en soms ook droge stukken. Een procureur is veel gelijkmatiger in zijn malsheid.
Dus Boston Butt maak ik op een wedstrijd maar thuis lekker procureur voor pp dat is ook nog eens prettiger geprijsd.
 
Mooi gedaan! Krijg er honger van! Leuk dat je de verschillen hebt onderzocht. Persoonlijk werk ik graag met procureur omdat het wat vaak wat vetter en inderdaad wat gelijkmatiger is.
 
Prachtig verhaal en mooie resultaat.

Denk niet dat een Boston Butt of procureur verschillen in malsheid. Dat is meer het varken en de manier van bereiden. Wel vind ik dat je bij Boston Butt meer afval hebt en soms ook droge stukken. Een procureur is veel gelijkmatiger in zijn malsheid.
Dus Boston Butt maak ik op een wedstrijd maar thuis lekker procureur voor pp dat is ook nog eens prettiger geprijsd.

Ik weet ook niet of je BB van heyde hoeve of procureur van de Makro met elkaar kan vergelijken maar dat is wat het is.
Ik vind juist dat ik meer afval in de procureurs tegen kwam, van de vette stukken die je er echt uit moest halen. Vond ik bij de BB een stuk minder. Maar dat kan evengoed de kwaliteit van het vlees zijn. Volgende keer maar eens een procureur van heyde hoeve op de kop tikken om dit hoofdstuk definitief te sluiten.
 
Mooi verslag! En een heerlijk broodje zo te zien! En goede tip om eens brood bij de turkse bakker te halen.
 
[mention]Revers88 [/mention] ja is lekker hoor. Haal altijd van die mini pides. Zo’n grote kan je natuurlijk ook in delen snijden maar ieder een eigen broodje is altijd wel zo leuk
 
Persoonlijk heb ik nog geen ervaring om iets te zeggen over BB en procureur, wat ik wel kan zeggen is dat ik jouw reportage erg lekker vind.
Goed idee ook om turks brood te gebruiken. Salade erbij van salademan ;) en mooie foto´s erbij heerlijk. Lekkerrrrrrrrrrrrrr👍🔥
 
mooie run. In het begin hier ook pp van BB gemaakt, maar de laatste jaren gewoon van procureur.
Merk weinig tot geen verschil, zal zeker afhankelijk van het stukje vlees/varken zijn.
Maar een echte amerikaanse pp is van een BB, en die heb je nu toch maar mooi in the pocket.
mooi gedaan
 
Ziet er erg lekker uit! Ik krijg wel zin in zulke broodjes!
 
Ik moet nog aan een PP beginnen, maar heb schrik dat ik er qua tijd niet ga geraken, want met kids erbij wilt men eten om 18.00u ten laatste en soms kan dat met L&S wel wat later worden. :).

Zo te zien was jou sessie wel netjes binnen de tijd.
 
Nog een vraag. Hoe kan ik het beste inschatten hoeveel kg ik moet kopen voor hoeveel mensen?
 
Nog een vraag. Hoe kan ik het beste inschatten hoeveel kg ik moet kopen voor hoeveel mensen?

Er is natuurlijk wat verlies van het trimmen. Los daarvan hebben we hier 7 zeer goed gevulde broodjes van gemaakt, wat losse stukken genomen om zo te proeven en de dag erop met 3 personen nog geluncht. Dus zegge en schrijve, reken een goede 200 gram per broodje per persoon.

Bedankt voor de je vraag, zelf ook even onthouden voor de volgende keer .

Wat de tijd betreft, ik zou zeggen op tijd beginnen. Liever wat eerder klaar dan te laat. En na een uur of twee uur in de thermobox is het nog net zo heet, no worries.
 
Er is natuurlijk wat verlies van het trimmen. Los daarvan hebben we hier 7 zeer goed gevulde broodjes van gemaakt, wat losse stukken genomen om zo te proeven en de dag erop met 3 personen nog geluncht. Dus zegge en schrijve, reken een goede 200 gram per broodje per persoon.

Bedankt voor de je vraag, zelf ook even onthouden voor de volgende keer .

Wat de tijd betreft, ik zou zeggen op tijd beginnen. Liever wat eerder klaar dan te laat. En na een uur of twee uur in de thermobox is het nog net zo heet, no worries.

Maar als ik jou run zie en je er maar net bent om 18.00u, dan mag er echt niets mis gaan. Ik doe meestal 100°, maar als ik er eens eentje maak, zal ik hem best op 100° doen. anders kom ik er niet :).

Nu eerst de vriezer leeg maken, zodat ik deze nog eens kan ontdooien en dan gaan we weer eens vullen.
 
Ik moet nog aan een PP beginnen, maar heb schrik dat ik er qua tijd niet ga geraken, want met kids erbij wilt men eten om 18.00u ten laatste en soms kan dat met L&S wel wat later worden. :).

Zo te zien was jou sessie wel netjes binnen de tijd.
Gewoon doen joh.
En lekker vroeg beginnen. Mocht je echt twijfels hebben, dan zorg je dat je een pizza of zo achter de hand heb.
Dan kan je altijd model de volgende dag de pp opwarmen.

En leg vooral een flink stuk op het rooster. Dan heb je zeker genoeg, het duurt niet of nauwelijks langer en de restjes kan je perfect invriezen. Als je toch die lange run maakt kan je maar beter efficiënt zijn.

En waarom 100 graden? Gangbaar is 120, 125 graden en Is uiteraard sneller dan 100 graden. Pp Is behoorlijk vergevingsgezind dus een uitschieter naar 140 kan het makkelijk hebben.

Het wedstrijd recept van noskos Is erg lekker en niet moeilijk.
Wil je het nog simpeler en makkelijker check dan deze

Je loopt al een tijdje mee, dus ervaring genoeg. Je hoeft geen raket te bouwen.
 
Mooie run, en hetzelfde idee als ik had toen ik een BB voor pulled pork maakte. Nog nooit gedaan, dus het moet een keertje ipv procureur.

Wel hou ik het voortaan bij procureur. Makkelijker te krijgen, en wat mij betreft minimaal net zo goed als BB.

@Free_ltd Procureur van 2.5 kg, Q aan om 07:00, graadje of 120, na 5 uur inpakken in alu, dan is ie bij mij over het algemeen rond 16:00 uur klaar. Kan ie de koelbox in tot het etenstijd is. Het is me nog niet gebeurd dat ik veel later klaar was, en heb het eten altijd nog gered.

Ik injecteer niet en spuit er niks op, de kamado gaat alleen open om hem in te pakken, en er af te halen.
 
Ik vind z’n BB wel heel stoer om eens te maken. Gewoon omdat het kan. Ik zal dan ook om een Duroc vragen. Ziet er iig heel lekker uit. Top
 
Mooi verslag. Ziet er ook heerlijk uit. (y)
 
Terug
Bovenaan Onderaan