BasBQ
Beef en Steak

Boos snijplank

meinonA

Stoker
Berichten
271
Hallo allemaal,
Ik ben van plan om te investeren in zo een hele dikke snijplank en ik zat aan het merk BOOS te denken.
Toen zag ik dat ze planken hadden met een pyramidepatroon.

Nu heb ik een dikke plank met gleuven, maar ik druk telkens met mijn mes het vlees in die gleuven waardoor ik het vlees niet helemaal doorsnij.
Heeft iemand ervaring met een plank waar van die pyramides in zitten? Werkt dat of kan je beter voor een vlakke snijplank gaan met alleen een geul aan de buitenkant?

Mocht je het niet hebben geprobeerd, maar je hebt er wel een theorie over, dan hoor ik die graag.
Probeer hierbij wel met goeie argumenten te komen. Ik wil een lange lijst met theorieën waar ik eigenlijk niks aan heb voorkomen.
Alvast bedankt voor je input
 
Tja, wat moet ik hier nu op zeggen. Zelf heb ik nooit echt last gehad van het niet compleet doorsnijden van vlees, mocht het niet geheel lukken dan snijd ik gewoon nog een keer. Vond de term investeren een beetje gek voor een snijplank, maar toen heb ik het even gegoogled…

F7767376-684B-463A-9075-9470FADAA97E.png


Allememachies, dat is inderdaad een investering.

Nu denk ik bij vlees snijden altijd aan die slagersblokken

EF6F8082-1C31-4102-A015-D0E78772B99D.jpeg


Heerlijk afgesleten door de slager.

Dat zie ik dan helemaal snel gebeuren als je daar je vlees op snijdt, of nog vervelender dat de piramides je snijlijn veranderen als je er niet haaks op snijdt.

Denk dat je beter af bent met een mooie dikke snijplank van zeg 100€ en daarbij een paar goede messen en slijpset.

Succes met je keuze.
 
Misschien denk ik dan te simpel, maar ik heb liever voor mijn vlees een kunstof "horeca" snijplank, dan hout... Puur persoonlijk.

En als je toch voor hout gaat, een dikke gladde plank gaan dan met relief. Daar blijft alles tussen zitten.
 
Hier ook gladde kunststof snijplanken. Kunnen in de vaatwasser en makkelijk (lees goedkoop) te vervangen.
Heb ook een mooi houten hakblok, maar dat staat er meer voor de sier. Het is namelijk een ellende om die dingen schoon te maken en steeds weer in de olie te zetten.
 
Ook hier geen ervaring met die piramide planken.
Zelf heb ik een stapeltje aan kunststof horeca planken staan van de groothandel. Niet te duur. Vond het ook fijn als ik verschillende producten op een rij heb dan hoef ik niet telkens de plank schoon te maken, maar pak ik een schone. (Lees vlees, vis, groenten, ui/knoflook, kruiden)
 
Wat een geld voor een plankje hout :eek:

Hier ook al jaren een plank van de ikea, was toen 25 euro dacht ik. Doet wat hij moet doen, namelijk er voor zorgen dat ik niet op m'n aanrecht snij.
 
De houten planken die ik heb, is puur voor op het eind het vlees te snijden en op te dienen. Alles wat ervoor gebeurt is op kunststof. Persoonlijk vind ik het niet uitzien om het vlees op tafel te zetten op een plastieken plank. Maar het is dan ook geen publiek geheim dat houten planken minder hygiënisch zijn.

Maar €700 plus aan een plank, dat gaat niet gebeuren. Een lokale schrijnwerker met wat deftig gerief zal het met plezier voor de helft maken, vermoed ik.
 
Maar het is dan ook geen publiek geheim dat houten planken minder hygiënisch zijn.

Dit is niet per definitie waar.
In een kunstof plank krijg je diepere groeven, wat een broeinest is voor bacteriën.

Een houten plank is afhankelijk van de houtsoort hoe poreus het hout is, en hoe devplank is gemaakt, hoe makkelijk bacteriën er in kunnen groeien.
Op een beuken plank groeien bacteriën minder makkelijk dan op vuren. Vaak zijn de goedkopere planken van goedkopere houtsoorten gemaakt. Oliën helpt bij het minder poreus maken van de planken. Daarnaast sluiten de groeven in hout direct na het snijden, wat bacteriegroei tegen gaat.

Van de andere kant is hout weer minder makkelijk schoon te maken en minder geschikt voor agressieve schoonmaakmiddelen...

Dus.... Vooral afhankelijk van houtsoort en onderhoud, maar niet per definitie hygiënischer.
 
Wat een belachelijke prijs voor een snijplank,
Voor een fractie van de prijs kun je vast net zo'n goeie kopen.
En denk dat je die piramide zo kapot snijd en zie
het nut ook niet echt .
Heb zelf nog nooit ondervonden dat het vlees weg glijd .
Gebruik zelf vaak kunststof om te snijden, en voor presentatie Gebruik ik zelf gemaakte planken van eiken die in de olijfolie zitten.
 
Voordeel van de kunststof planken, die gaan gewoon mee in de vaatwasser op heet programma, heb wel eens peronguk een houten serverplank mee in de vaatwasser gezet, maar die kun je dan direct weggooien 😂 uit makkelijk punt is vandaar kunsstof wel een voorkeur bij me
 
Terug
Bovenaan Onderaan