BasBQ
Beef en Steak

Bonen: BBQ Baked Beans

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.071
1629368417619.png

Dit is een ouder recept dat ook al als combirecept bij varken staat maar is als bijgerecht niet goed terug te vinden
vandaar hier in bijgerechten gezet.

  • 2 blikken (a 400 gr) Heinz witte bonen in tomatensaus
  • 1 middelgroot blik (200 gr.) afgegoten borlottibonen of red kidney beans
  • 2 pakjes (a 125 gr.) magere spekreepjes
  • 1 beker Hak perzikblokjes op sap (400ml.) afgegoten en in zeer kleine stukjes gesneden.
  • 2 a 3 el. Heinz Tomaten ketchup
  • 1 a 2 el. Chilisaus (Chicken sauce, die van het merk Pantai is erg lekker, eigenlijk gewoon de lekkerste)
  • 1 el. Worcestershire sauce
  • 1 tl. Sambal oelek
  • Handvol geraspte Mozzarella (geen bol)
  • Eventueel op smaak brengen met een snufje zout.
  • 2 tl. Picalilly

Doe de witte bonen in tomatensaus in een ovenvaste schaal samen met de afgegoten borlottibonen

Bak de spekreepjes in een koekenpan of skillet tot ze goudbruin zijn en nog mals
Doe de spekreepjes bij de bonen in de schaal (eventueel het bakvet weglaten)

Doe de zeer fijngesneden perzik in de schaal, de tomatenketchup, chilisaus, worcestershire sauce, sambal oelek, picalilly en schep alles goed door. Verdeel nu een handje geraspte mozzarella erover.

Indirect op de BBQ, temperatuur 150-200 graden. maakt eigenlijk niet zoveel uit als het maar gaat pruttelen en niet verbrandt.
Als de kaas goed gesmolten is (ongeveer 20 min, ligt ook aan de temperatuur) roer je de kaas door de schotel.
Het geheel nog ongeveer 10 min laten pruttelen en klaar.
Eventueel op smaak brengen met een snufje zout.
De Chilisaus en sambal doen vermoeden dat dit een pittige Baked Beans schotel is, maar dat is hij zeker niet.

Linkje naar het Combirecept is hier te vinden (echter de bonen maken wij tegenwoordig altijd volgens bovenstaand recept (kleine aanpassingen):
 
Laatst bewerkt:
Mag je me mee straffen hoor, heerlijk.
 
Op de todo lijst. Bedankt voor het delen.
 
Klinkt ook heerlijk! Goed voor de volgende sessie.
 
net waar ik naar op zoek was :)
zou rookhout nog wat toevoegen?
 
Klinkt heerlijk.
Vraag me alleen af of die perzik het niet te zoet maakt? (Ben niet zo van zoete smaken).
In ieder geval toegevoegd aan de To-Q-lijst
 
Klinkt heerlijk.
Vraag me alleen af of die perzik het niet te zoet maakt? (Ben niet zo van zoete smaken).
In ieder geval toegevoegd aan de To-Q-lijst
Dat dacht ik ook toen ik de tip kreeg om perzik toe te voegen.
Maar nee dat is niet zo, door de hartige smaken, vooral van het spek wordt de smaak fruitiger met toevoeging van de perzik niet zozeer zoet wat een welkome tegenhanger is.
 
net waar ik naar op zoek was :)
zou rookhout nog wat toevoegen?
Rookhout vind ik geen toegevoegde waarde hebben, het spek is al gerookt.
 
Voor een nog beter huwelijk tussen al die smaken voeg ik tegenwoordig een fris zuurtje toe in de vorm van 2 tl. picalilly, recept aangepast.
Voeg het toe of laat het weg.
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn baked beans doe ik altijd een vleugje appel. Dat werkt goed.
 
Bij mijn baked beans doe ik altijd een vleugje appel. Dat werkt goed.

Die appel doet het inderdaad erg goed!
Zo goed zelfs dat jouw recept voor “Keris-Hog-Apple-Baked-Beans” hier door de kinderen wordt opgevreten en die lusten normaliter geen bonen



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik bedoelde appelhout 😂 Maar de appel erin is ook erg lekker 😁 Dus ik denk dat de perzik ook lekker is.
 
Hier verzot op bbq beans.
Deze variant lijkt me erg lekker
Dank voor het delen
 
Vraag: waarom de kaas niet direct doorroeren?
 
Voor de textuur, maar als je het er direct door wilt roeren moet je dat gewoon doen.
wat zijn de verschillen dan?
Ik zou verwachten dat het in beide situaties smelt en met roeren helemaal verdeeld wordt. :unsure:
 
wat zijn de verschillen dan?
Ik zou verwachten dat het in beide situaties smelt en met roeren helemaal verdeeld wordt. :unsure:
Met de eerste methode trek je draden bij de ander smelt het direct. Maar erg veel verschil maakt het niet. Succes
 
Van alle recepten, is deze versie toch echt mijn favoriet. Ik vervang wel de spekblokjes door scamorza, maar hierdoor gaat er iedereen thuis los op 😋😋😋
 
Van alle recepten, is deze versie toch echt mijn favoriet. Ik vervang wel de spekblokjes door scamorza, maar hierdoor gaat er iedereen thuis los op 😋😋😋
scamorza ken ik (nog) niet, even wat gegoogled en deze ga ik ook proberen!
Heb je dan de gerookte of de "normale" #durftevragen

En hoe pas je deze toe in dit recept, neem aan dat je deze niet kunt uitbakken 😉.
 
Terug
Bovenaan Onderaan