BasBQ
Beef en Steak

Bobby Flay's Cedar Plank Salmon

 

Ati

Stoker
Berichten
253
Er lag nog zalm in de vriezer, tijd voor Boby Flay's Cedar Plank Salmon. Veel over gelezen, maar zelf nog niet geprobeerd.
Ik dacht dat op de WGA wel een goed plan zou zijn, vanwege de afmeting. Afgelopen weekend hebben we bij de houthandel een plank ceder gehaald, hier een stuk afgezaagd op maat, kooltjes afgemeten en hoppa op de WGA. Maar 1 laag kooltjes gebruikt.
Gelukkig was het een dikke plank want door de harde wind vloog de plank ondanks 24 uur in water te hebben gelegen in brand. GeIjk de deksel er op en roken maar. De deksel moest er nog een keer af omdat de zalm er nog op moest. Gelijk de fik er weer in. Ik heb dus geen foto's van de zalm op de Q omdat ik een brandje moest blussen haha.
ae69a4a2aab798cc1bf49c78ae385754_zpsb51ca940.jpg


Uiteindelijk heb ik de zalm een minuut of 10 direct gerookt, daarna toch maar even opgeschoven naar indirect zekerheidshalve. Op het eind nog even weer direct. Bij 72 graden eraf. Zie hier het resultaat.
6d88d4f3b27d7d76e85f2e5da9b79419_zps282ae7d2.jpg


Wat vonden we er van? Ik ben om, hoe simpel kan lekker zijn? Deze gaan we zeker weten vaker eten.
642141d599978899b60ea07ca4e8c9bb_zpse5158a41.jpg


Ik weet wel zeker dat deze niet nog eens gebruikt kan worden :)
49060813ea4ef4dc0ebbe293f9d2cbcd_zps5af5dea8.jpg

a01afc3ea39d7448b3cd73564963bf3e_zpsd372fb8b.jpg
 
wij gebruiken de plankjes ook maar 1 keer.
We weken het plankje een paar uur n het water, doen dan de zalm erop met de pezo mosterd en de br basterd suiker, en dan gelijk op de WGA boven de briketten.
Wel doen wij er een thermometer in en halen hem eraf bij een kerntemperatuur tussen de 48 en 50 graden C.
 
Leo zei:
wij gebruiken de plankjes ook maar 1 keer.
We weken het plankje een paar uur n het water, doen dan de zalm erop met de pezo mosterd en de br basterd suiker, en dan gelijk op de WGA boven de briketten.
Wel doen wij er een thermometer in en halen hem eraf bij een kerntemperatuur tussen de 48 en 50 graden C.

Ik gebruik sowieso plankjes nooit 2 keer ivm achter gebleven vis/vlees sappen, maar zie daar nog wel eens discussies over voorbij komen. Elk nadeel heb zijn voordeel, bij dit plankje is het overduidelijk :D
 
Mooi, is hier nog steeds een succesnummer. Mooie WGA standaard overigens  :D
 
Zie ook geen rede waarom dit plankje nog een paar keer gebruikt kan worden =D

Kerntemperatuur van 45/50 maakt het nog veel lekkerder, ja het kan echt nog lekkerder ;)
 
Lekker hoor, plankzalm.
 
Zalm+plank=lekker!!
 
Een van onze favoriete zalmrecepten. Snap alleen niet hoe een nat plankje in de fik kan vliegen. Is mij nog nooit overkomen.
 
Eddeped zei:
Een van onze favoriete zalmrecepten. Snap alleen niet hoe een nat plankje in de fik kan vliegen. Is mij nog nooit overkomen.

Mij ook niet, kwam door de harde wind. Zodra de deksel er af ging wakkerde de wind het vuur aan.
Het was hier gisteren een stormachtige dag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan