BasBQ
Beef en Steak

Bobby Flay’s zalm op een cederhouten plankje

 

Smokey Willow

Kooltjesharker
Berichten
116
Gisteren besloten om een lekker stukje zalm te bereiden voor bij de asperges. ik had niet genoeg tijd om te pekelen en roken, daarnaast wilde ik ook iets anders dan enkel grillen. Ik had nog een cederhouten plankje liggen en zo ontstond het idee om Bobby Flay's zalm te maken. Ik ben deze bereidingswijze meermaals tegen gekomen maar had mij er nog niet eerder aan gewaagd dus was zeer benieuwd.

Ik heb de zalm bestrooid met zout en peper, vervolgens ingesmeerd met dijon mosterd waarna het afgetopt werd met bruine basterd suiker.

20210524_181800.jpg



Op de kamado joe jr. de eerste 10 minuten op 150 graden, vervolgens opgebouwd naar 175/180.

20210524_182657.jpg


De geur die het cederhout met zich meebracht deed mij denken aan de geur van mijn akoestische gitaar 😅
deze is namelijk ook gemaakt van cederhout 😉
Het duurde ca. 18 minuten tot de gewenste kerntemperatuur van 50C werd bereikt.
ondertussen de asperges bereid en de wat krieltjes gebakken om zo aan de aardappelen en groenten te voldoen:sneaky:
tevens een eitje erbij en een sausje gemaakt van de asperge schillen.


20210524_184851.jpg
20210524_185139.jpg


ik vond de combinatie van de mosterd en bruine suiker en zalm in eerste instantie wel wat raar. maar het verbaasde mij hoe goed dit combineerde. echt heerlijk!
de rooksmaak van het ceder houten plankje daarin tegen vond ik niet echt lekker. de rooksmaak was er wel goed in getrokken, maar op sommige stukken van de zalm zat een behoorlijke hars smaak wat niet lekker was.
Ik ben een fervent roker, heb al heel wat kilo's weg gerookt met allerlei soorten hout. daarnaast wordt met cederhout gebruikelijk ook niet gerookt. dus was wel benieuwd hoe dit uit zou pakken. het kan ook hebben gelegen aan de kwaliteit van het plankje dat ik heb gebruikt maar ik zou het geen 2e keer doen op deze manier.

uiteindelijk is nog wel alles op gegaan hoor ;)
bedankt voor het lezen!
 
Mooi gemaakt. Hier loopt iedereen weg met zalm die op deze manier is gemaakt. Maar hars in een ceder plankje vind ik vreemd.
 
Mooi gemaakt. Hier loopt iedereen weg met zalm die op deze manier is gemaakt. Maar hars in een ceder plankje vind ik vreemd.
ben ook bekend met vele positieve ervaringen, maar vond zelfs stukjes hars die waren losgekomen uit de knoesten uit het het hout na verwarming,
dit was ook terug te proeven. maar het was ook wel een plankje waarvan ik de kwaliteit betwijfel gezien de knoestvorming.
de ballen van jou staan ook op het to que lijstje, ik zal ervoor zorgen dat er dan een goede plank voor komt ;)
 
Heel mooie maaltijd. Zier er op het plaatje iig super uit. Die hars uit de plankjes heb ik nog nooit meegemaakt hier. Toch eens kijken of je plankjes echt goed gedroogd zijn. Zou zonde zijn dat een slechte levering plankjes je smaak zou bederven.
 
Ziet er lekker uit echter als er hars uit de noesten van je plankjes gaat komen kan ik me voorstellen kan ik me voorstellen dat dat wel het e.e.a. bederft 't is bij mijn roken met het plankje nog niet voorgekomen (niet gezien en niet geproeft) je gaat dan toch twijfelen aan de kwaliteit van je Cederhout, jammer van de ervaring want het kan zo lekker smaken.
 
Onwijs lekkere variant, maar jammer dat het cederhout niet goed was want dit is zo’n lekkere toevoeging.
 
Ziet er goed uit. Je kan de asperges ook op de Q bereiden 😉

Zonde van de hars.
En bij voldoende belangstelling, 100 stuks, wil Frits weer genootschap planken bestellen. (Zo weet tie dat z’n ballen er lekker bij komen te leggen) 😁
 
Mooie zalm, leuk recept. Ga ik ook doen.
P.s. Nooit problemen met de plankjes van het Genootschap.
 
Terug
Bovenaan Onderaan