BasBQ
Beef en Steak

Blues Hog Boston butt - voor herhaling vatbaar

 
 
 

Dennis H

Stoker
Berichten
346
Hallo allemaal,

Eindelijk weer eens tijd om wat te posten, dit keer mijn eerste "echte" pulled pork, van een boston butt.


Had al eerder PP gemaakt van een stuk procureur, maar wilde het nu toch ook eens voor het echie doen met een boston butt.
Een mooi stuk Heyde Hoeve afgehaald bij Beef & Steak, zo'n 4,5 kilo.

De avond voor de grote dag, na het nodige vet te hebben weggetrimd, de butt geinjecteerd met een mengsel van appelazijn, appelsap, honing, worchestersaus en wat van de rub (fijngemalen in de koffie/kruidenmolen), die van Blues Hog, de All Purpose, echt een heerlijke rub - ook geweldig op ribs.

Na het injecteren zo ongeveer de halve bus van de rub gebruikt om hem te kruiden, wilde er een stevige smaak aan geven.
Ingepakt in folie, in de koelkast en een nachtje laten intrekken.

Op zaterdagochtend de Q klaargemaakt met een snake van Ecobrasa, 1 blokje kers en 2 blokjes hickory. Gelijk het vlees er bij gelegd, vers uit de koelkast.

Toen ik eenmaal de gewenste temperatuur had van 120 graden, heb ik de eerste 4 uur niks gedaan, niet gekeken of wat dan ook, alleen af en toe de roostertemperatuur afgelezen in de Inkbird app.

Na 4 uur vond ik het tijd om eens te kijken naar de bark, die was al lekker droog, dus het was tijd om het vlees over te doen in een ovenschaal, de thermometer in het vlees te prikken en de gewenste kerntemperatuur in te stellen van 90 graden. Tussendoor nog 3 keer ingesmeerd met Blues Hog Tennessee Red; heel dun maar erg lekker.

Toen de 90 C bereikt was her en der geprikt, maar niet overal zacht genoeg; uiteindelijk rond 10 uur 's avonds, op 95 graden, kon ik hem er uit halen en laten uitdampen en afkoelen.

Na ruim een uur ben ik begonnen met pullen, met de hand om eventuele onsmakelijke stukjes makkelijk te vinden, maar alles kunnen gebruiken.

Uitendelijk het vlees gemengd met de sappen uit de ovenschaal en afgemaakt met een paar lepels Blues Hog Original opgewarmd met een flinke scheut bourbon.

Natuurlijk moest er geproefd worden en wat een smaak! Het enige wat me opviel was dat de rooksmaak vrij subtiel was, dat had ik niet verwacht met 3 stukken hout, waarvan 2 hickory. Daar mag volgende keer wel wat meer bij :)

Al met al een hele ervaring, en geweldig genoten van het hele proces, en natuurlijk het eindresultaat. Een paar dagen later heb ik op het werk getrakteerd op broodjes pulled pork met coleslaw en Noskos saus als lunch, dat is goed bevallen :)
cc1d993e1d5cbc43e813764194fb94b1.jpg
7cf3923001b75667387b49d2b8c1daaa.jpg
a385bf01d6f6aee5d7e15787ca764dad.jpg
a9ceed4f9a75fc97ad54721b9787be88.jpg
e04feb2b79903b27fb8f1dd0c04d9015.jpg
4bc75b35f2556b47ffc7d3293dd2dfc6.jpg
fff7acef331ad7a850e2e9bbd5dceb0c.jpg
74b3fd6fa0ea7381bcba8a8c77714101.jpg
7380da8eb56e2c673213eae6275f7b54.jpg
aea4f9867441e91c0b4a75b0b4a6b680.jpg


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Mooie run van een flink stuk vlees! Vervelend om een collega van jou te zijn ..
Alvast gefeliciteerd met je knorrie 🐷
 
Mooie run! ziet er heerlijk uit. Zie ik nu dat je een soort van "plate setter" hebt gebruikt in je weber?
 
Wauw. Schitterende reportage met een heerlijk eindresultaat.
Helemaal top.
Krijg er gewoon honger van.
Gefeliciteerd met je sticker
 
Ziet er goed uit
Je bent een goeie collega 👍🏻
 
Mooie PP.
Blues hog sauzen vind ik ook erg lekker.
Ik combineer de original en de red tennessee met wat frambozenjam. Krijg je een heerlijk frisse iets fruitige saus.
Gefeliciteerd met je knor
 
Mooi man! Ik ga morgen aan de slag met een pp. Dit geeft wel injectie- inspiratie!
 
Zo, dat is een lekker stuk. Waar kan ik solliciteren ?😋😋
Ha, die kolenring en platesetter ligt bij mij nog steeds ongebruikt te liggen. Werkt dat prima?
 
Ha, die kolenring en platesetter ligt bij mij nog steeds ongebruikt te liggen. Werkt dat prima?
Werkt goed met de Minion methode! Wel het idee dat het verbruik wat hoger is dan een Snake, maar wel makkelijker schoonmaken.
 
Zo, dat is een lekker stuk. Waar kan ik solliciteren ?😋😋
Ha, die kolenring en platesetter ligt bij mij nog steeds ongebruikt te liggen. Werkt dat prima?
Ik gebruik de kolenring eigenlijk nauwelijks, de deflectorplate leg ik op een paar vuurvaste bakstenen, dan ligt ie net onder het rooster en past er net een alu serveerschaal tussen die ik als lekbak gebruik. Als ik low & slow ga, doe ik dat met een snake; en wanneer ik de minion methode gebruik voor een hogere temperatuur zit de kolenring eigenlijk alleen maar in de weg, omdat die niet eens hoog genoeg is voor een paar stukjes rookhout.
 
Moeie run PP. Ziet er ook wel stoer uit zn groot stuk vlees.
Moet smullen geweest zijn.
Gefeliciteerd met je knorrie
 
Terug
Bovenaan Onderaan