BasBQ
Beef en Steak

Blokjes hout

 
 

Mosseltje

Stoker
Berichten
481
Sinds ik mijn ei heb ben ik elk weekend bezig met het uitproberen van allerlei recepten.
Vooral het roken vind ik geweldig en tot nu toe vind ik de geur en smaak van appel het lekkerst.

In de handel zijn veel zakjes met houtsnippers verkrijgbaar maar ik ben op zoek naar de wat grotere stukken hout die ik vrijwel nergens kan vinden...
Als ik op marktplaats kijk zie ik genoeg aanbieders van appel- en/of perenhout.
Echter is het aanbod altijd per kuub wat voor mij teveel is.

Wie kan mij vertellen waar ik in normale hoeveelheden appel/peren hout kan vinden?
Of misschien zijn er genoeg mensen hier ge?nteresseerd om een volledige kuub te delen?



 
Beetje afhankelijk van de lokatie wil ik wel meedoen met het verdelen van een kuub.
 
alvon zei:

Vuurenrook ken ik maar die heeft geen chunks van appel of peer.


Mike v R zei:

Kijk, deze kende ik nog niet en die heeft wel appel chunks.
Ik denk dat ik hier een bestelling plaats en van de zomer me eens ga verdiepen in een grote partij hout van marktplaats.



 
Ik denk dat je kersen ook heel lekker vind
 
Met kersen nog geen ervaring maar zal daar binnenkort ook eens mee experimenteren.
Van appel word ik in ieder geval heel blij. Die geur is echt een genot om te ruiken wanneer het ei in gebruik is.

De buurt weet mij ondertussen ook te vinden.
Afgelopen vrijdag een lamsbout van 1,6 kilo klaar gemaakt en verdeeld onder de buren als compensatie voor het verspreiden van die lekkere geuren, haha

Ik woon namelijk in de stad met veel buren om me heen.
Zolang ik afentoe aan hun denk hebben ze er geen moeite mee als ik wat vaker aan het roken ben.
Maar van de zomer zal ik wel minder gaan roken denk ik.
Kan me voorstellen dat niet iedereen blij is om in de rook te zitten.
Vooral de eerste 10 minuten komt er nog behoorlijk wat rook uit het ei.

Zit soms te denken om een regenpijp van de tuin naar het dak te trekken om de rook af te voeren. 
Hoe zo verslaafd..? @-)
 
Bekend probleem wat betreft de buren :D
 
Mike v R zei:
Ik denk dat je kersen ook heel lekker vind
Hier ook een absolute "cherry wood" fan!  :)
ca. 20 kg per seizoen gaan er doorheen op de WSM47.
 
Ik heb net kersen en eiken getest van www.wolkwildhout.nl. Heel leuk jong enthousiast bedrijfje dat net gestart is. Ze verwerken "wildhout" tot meubels en decoraties. Ik ken de (jonge!) ondernemer persoonlijk en heb hem "aangemoedigd" om rookhout als (bij)product te gaan voeren. Hij was er wel voor te porren. Hij wilde aanvankelijk doosjes van 2 kg gaan verkopen voor rond de ?6. Nadeel is dat verzendkosten dan ongeveer gelijk zullen zijn (?6,05) dus hij overweegt nu om grotere paketten (5 - 10 kg) te gaan samenstellen met verschillende soorten. Verzendkosten zijn dan hetzelfde.

Op dit moment heb ik een proefdoosje eiken- en kersenhout gekregen perenhout komt er aan (als appel). M.n. het kersenhout is fantastisch, wat een verschil met zo'n zakje van Weber. Het ruikt gewoon helemaal naar fruit, echt heerlijk. Mooie chunks zonder bast, niet te groot en niet te klein, valt niet door het kolenrooster. Ze kunnen ook chips en mot maken trouwens. Het hout komt van fruitbomen hier uit de regio (achter de hoge bergen, in de gouden zon).

Mocht iemand idee?n hebben over het "ideale houtpakket" (gewicht, samenstelling) laat het gerust weten, ik had beloofd om dat nog eens door te geven maar weet het zelf eigenlijk niet. Ik heb alleen nog maar buikspek en ham gemaakt met het kersen hout, dat is werkelijk geweldig gelukt. Ben benieuwd naar het eikenhout, is iets "klassiekere" rooksmaak heb ik begrepen. Ben nog niet zo'n kenner in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan