Beef en Steak

Blij met mijn ei

concrete

Tondelzoeker
Goedemiddag,

Na jaren gebruik van mijn trouwe weber jumbo joe dit weekend eindelijk de beslissing genomen om een kamado aan te schaffen. Was al jaren aan het twijfelen maar door de aanschafprijs en de vraag of hij ook echt gebruikt ging worden tot nu toe de aanschaf altijd uitgesteld. Maar ik vind het gewoon te leuk en natuurlijk lekker om beetje met bbq te rommelen. Met de weber lukte het altijd wel, meestal de wat simpelere dingen als pulled pork, ribs, buikspekje e.d, maar was ook wel bewerkelijk om de temperatuur constant te houden en dat lukte misschien wel meer niet dan wel:).Omdat ik er ook weer geen kapitaal voor uit wilde geven maar toch iets leuks wilde ben ik op zoek gegeaan naar een Grill Guru Large. Omdat prijsverschil 2e hands en nieuw voor mijn gevoel te dicht bij elkaar zit zou het een nieuwe worden. Ook lekker alles nieuw en fris en je weet wat ermee gebeurt is. Was er eigenlijk al uit dat het met multi level systeem, kolenmandje e.d. mijn bbq ging worden tot ik voor vrijwel dezelfde prijs een actie tegenkwam waarin een KJC I aangeboden werd met regenhoes en pizzasteen erbij. Omdat ik veel tegenkwam over de verbeterde scharnier van de II en III versie eerst maar even naar de shop gereden om eens te kijken hoe het in het echt voelt. Ondanks dat openen van het deksel met de vernieuwde scharnieren een stuk makkelijker gaat vind ik niet dat de 1e versie nu zo moeilijk open gaat. Sterker nog ik zag er ook het voordeel wel van omdat in de winkel de vergrendeling van de II en III nu ook niet zo heel soepel ging. Kortom prijsverschil van 400-600 euro wilde ik niet uitgeven voor de paar verbeteringen nieuwere versie. Omdat over het algemeen gezegd wordt dat de KJC toch kwalitatief wat beter is dan de Grill Guru uiteindelijk toch voor de KJC I gekozen. Wordt pas over 2 weekje geleverd dus nog even geduld en heb nu nog ff de tijd om me hier een beetje in te lezen op het forum. Hoop hier veel goede tips en lekkere gerechten tegen te komen en zal jullie in de toekomst waarschijnlijk wel lastigvallen met allerlei rookie vragen maar hopelijk kan ik ook wat mooie en minder mooie resultaten delen. Ik heb er iig zin in om lekker aan de slag te gaan.

Vriendelijke Groet en fijne avond.

Welkom concrete bij het genootschap.

Jezelf inlezen is altijd handig natuurlijk.
Vooral lekker alvast een vriezer vol vlees aanschaffen is een goede voorbereiding 😜.
Genoeg houtskool en rookhout is ook wel handig.

En vooral lekker de rust nemen en genieten van het in elkaar zetten en eerste keer gebruiken.
Kamado is stabieler dan een Weber ketel en reageert daarom ook trager in warmte toe/afname.

Vooral de roostertempertuur meten en dit aanhouden voor gerechten is een tip. De dome temperatuur kan je beter hanteren als richtlijn maar de temp bij je rooster waar de boel bereid word is belangrijker.

Naar mate je langer de bbq aan hebt staan zal de temperatuur dichter naar elkaar komen ( rooster & dome )

Dank voor de tip. Toevallig dit weekend bij de weber gedaan maar maakte dan ook nog groot verschil of je de temperatuur op het rooster aan de ene of de andere kant van het vlees meet. Werd me ook duidelijk waarom het soms zolang duurt voordat ie op de juiste kerntemperatuur komt 😁. Dat ik daar dan na paar jaar pas achter kom zegt misschien ok wel wat :sleep:. Maar hopelijk straks allemaal beetje constanter.

Dank voor de tip. Toevallig dit weekend bij de weber gedaan maar maakte dan ook nog groot verschil of je de temperatuur op het rooster aan de ene of de andere kant van het vlees meet. Werd me ook duidelijk waarom het soms zolang duurt voordat ie op de juiste kerntemperatuur komt 😁. Dat ik daar dan na paar jaar pas achter kom zegt misschien ok wel wat :sleep:. Maar hopelijk straks allemaal beetje constanter.

Is uiteraard afhankelijk a.h.v hoe je de boel hebt aangestoken.
Als de thermometer recht boven de kolen hangt en de andere kant is niet aangestoken scheelt dat uiteraard een flink stuk.

Als je indirect bezig bent moet je ook op de thermometer op een indirect roosterstuk meten.

Is toch leuk zo'n leerproces ;)!

Terug
Bovenaan Onderaan