BasBQ
Beef en Steak

Blackbastard aansteken

Ik maakte de fout om meteen de kip erop te leggen toen die de temp had bereikt. Dus de volgende keer even rustig de temp goed krijgen. Het velletje van de kip was biet echt knapperig, als ik de kip bereid op de weber dan wel. Zou dat komen omdat de kip op het rooster staan te hoog. Zou ik de kip lager moeten zetten, direct op de plattezetting?
 
Hans zei:
Brecht zei:
Bram zei:
Ik heb de kickash basket. Vind het een geweldige uitvinding. Als ik de BGE ga vullen kan dat buiten de BBQ. Ik sorteer altijd de grote blokken. Die leg ik onderin. Daar bovenop de kleinere stukken. In dat kleiner spul "begraaf" ik de aanmaak wokkel. En steek die aan. Paar kooltjes er op en +/- 15min wachten. Dan is de wokkel op. Als er een mooie vlam is gaat de plate setter er op en het rooster. Daarna maak ik hem dicht. En laat hem rustig op temp komen.

Succes met je nieuwe bbq. Ik vond de eerste keer een Kamado aan maken ook wel even wennen. Wie zien de foto's wel verschijnen

een kamado heeft net het voordeel dat deze wat werkt als een firestarter. Gewoon de wokkel er boven op, een paar stukken houstkool erond (de wokkel niet begraven, dit geeft veel meer rook) en aansteken, werkt perfect en veel minder werk aan.

Zou dat bij een stalen kogel ook niet kunnen werken? :-?


Het werkt goed. Heb het nu op de WGA geprobeerd en ben nu de OTP aan het aan steken. Gaat lekker snel. Zo meteen de BBQ aardappels anders er op. En even later de schouder karbonade.

55b3185244f842055a27d53d9715b0ac.jpg


803b427dd88a54550e8a088b57a00d58.jpg
 
Roblaar zei:
Dan ga ik voor dammer kijken, hoe zit het met de temp beheersing van de bastard kan er weinig over vinden( lezen).

Hoi,

Houtskool wordt van verschillende soorten hout gemaakt, Dammer houtskool is houtskool uit Zuid Afrika, in principe gaat dit makkelijk aan en brandt het wellicht iets korter.

Daarnaast heb je nog andere soorten uit bijv de VS, Cuba en Zuid Amerika.. Ik heb verschillende geprobeerd, maar Dammer is toch wel mijn favoriet gebleken (is een waardeoordeel).

Ik kan je aanraden het boek: "Hete Kolen" bijv: https://www.bol.com/nl/p/hete-kolen-compleet/9200000085063210/ te kopen, hier staat veel in over het koken met een Kamado BBQ. Vooral ook houtskool soorten en instellen van de BBQ komen hierin uitgebreid aan bod.

Mijn ervaring met de Bastard zijn goed overigens, ze hebben tegenwoordig ook een handleiding online met een korte uitleg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan