BasBQ
Beef en Steak

Blackbastard aansteken

Roblaar

Kooltjesharker
Berichten
146
Morgen eindelijk tijd om mijn bastard te gebruiken. Nu Ha ik er 2 kippen op doen, wil de bastard op zo een 170 180 Gr houden. Hoeveel aanmaak blokje moet ik gebruiken? 1 in het midden of is dat  te weinig. En ik las als de blokjes uit zijn dan de deksel dicht, klopt dat.
 
1 is genoeg alles los en wachten dat ie op temp is , gaat boven de 100 gr erg snel.
 
Roblaar zei:
Moet ik wachten tot het blokje uit is voor dat ik de deksel dicht doe?

Waarom zou je de deksel open laten , je kan toch ook de schuiven open zetten :-/
Oja dat heet de Margriet schijf bij een Kamado.
 
Ik laat de deksel open tot dat de wokkel opgebrandt is, heb het op verschillende manieren geprobeerd  maar gaat volgens mij het  snelste.
 
Ik laat mijn deksel open totdat ik vlammen boven mijn houtskool zie.
 
Ik heb de kickash basket. Vind het een geweldige uitvinding. Als ik de BGE ga vullen kan dat buiten de BBQ. Ik sorteer altijd de grote blokken. Die leg ik onderin. Daar bovenop de kleinere stukken. In dat kleiner spul "begraaf" ik de aanmaak wokkel. En steek die aan. Paar kooltjes er op en +/- 15min wachten. Dan is de wokkel op. Als er een mooie vlam is gaat de plate setter er op en het rooster. Daarna maak ik hem dicht. En laat hem rustig op temp komen.

Succes met je nieuwe bbq. Ik vond de eerste keer een Kamado aan maken ook wel even wennen. Wie zien de foto's wel verschijnen
 
Ik gebruik sinds een tijdje de looftlighter. Gewoon in het midden aansteken, schuiven open en eventueel je rookblokje er op. Platesetter en rooster gaan er bij mij ook direct op. Zodra de bbq in de buurt van de gewenste temperatuur komt, begin ik met het afstellen van de schuiven. Uiteindelijk is het wat ervaring met je kamado om te weten hoe ver je schuif open moet staan bij welke temperatuur.

Ik zou dus in jouw geval voor 1 blokje in het midden gaan. 170-180 graden red je dan makkelijk.
 
b.asv zei:
Ik gebruik sinds een tijdje de looftlighter. Gewoon in het midden aansteken, schuiven open en eventueel je rookblokje er op. Platesetter en rooster gaan er bij mij ook direct op. Zodra de bbq in de buurt van de gewenste temperatuur komt, begin ik met het afstellen van de schuiven. Uiteindelijk is het wat ervaring met je kamado om te weten hoe ver je schuif open moet staan bij welke temperatuur.

Ik zou dus in jouw geval voor 1 blokje in het midden gaan. 170-180 graden red je dan makkelijk.


Dit vind ik ook de prettigste manier om je bbq aansteken, alles prima onder controle.
Of ik nu L&S doe of H&F. (eigenlijk zoals hr. Minion het bedoeld heeft alleen die deed het met een paar gloeiende briketten.) al sinds enige tijd gebruik ik ook de LooftLighter. (Fijn ding toch)
En ik hobby gewoon met een Webertje  ;)
 
Bram zei:
Ik heb de kickash basket. Vind het een geweldige uitvinding. Als ik de BGE ga vullen kan dat buiten de BBQ. Ik sorteer altijd de grote blokken. Die leg ik onderin. Daar bovenop de kleinere stukken. In dat kleiner spul "begraaf" ik de aanmaak wokkel. En steek die aan. Paar kooltjes er op en +/- 15min wachten. Dan is de wokkel op. Als er een mooie vlam is gaat de plate setter er op en het rooster. Daarna maak ik hem dicht. En laat hem rustig op temp komen.

Succes met je nieuwe bbq. Ik vond de eerste keer een Kamado aan maken ook wel even wennen. Wie zien de foto's wel verschijnen

een kamado heeft net het voordeel dat deze wat werkt als een firestarter. Gewoon de wokkel er boven op, een paar stukken houstkool erond (de wokkel niet begraven, dit geeft veel meer rook) en aansteken, werkt perfect en veel minder werk aan.
 
Brecht zei:
Bram zei:
Ik heb de kickash basket. Vind het een geweldige uitvinding. Als ik de BGE ga vullen kan dat buiten de BBQ. Ik sorteer altijd de grote blokken. Die leg ik onderin. Daar bovenop de kleinere stukken. In dat kleiner spul "begraaf" ik de aanmaak wokkel. En steek die aan. Paar kooltjes er op en +/- 15min wachten. Dan is de wokkel op. Als er een mooie vlam is gaat de plate setter er op en het rooster. Daarna maak ik hem dicht. En laat hem rustig op temp komen.

Succes met je nieuwe bbq. Ik vond de eerste keer een Kamado aan maken ook wel even wennen. Wie zien de foto's wel verschijnen

een kamado heeft net het voordeel dat deze wat werkt als een firestarter. Gewoon de wokkel er boven op, een paar stukken houstkool erond (de wokkel niet begraven, dit geeft veel meer rook) en aansteken, werkt perfect en veel minder werk aan.

Zou dat bij een stalen kogel ook niet kunnen werken? :-?
 
waarschijnlijk wel. Gewoon eens proberen Hans, heb je weer een reden om de Q aan te slingeren  :D
 
Brecht zei:
waarschijnlijk wel. Gewoon eens proberen Hans, heb je weer een reden om de Q aan te slingeren  :D

Die rede had ik al want er komen morgen wat spareribs  binnen. ;)
Geniet nu al weer van de voorpret. :D
 
Aansteken van de bastard ging goed, alleen de temperatuur beheersing was wat minder. Schoot vaak 20 Gr omhoog, toen weer naar beneden. Denk dat ik andere houtskool moet hebben, of ligt het aan de instellingen van de schuif, of margrietachtig.Heb nu weber houtkool omdat ze bij tuincentrum niks anders hadden. Wat raden jullie aan voor ?
 
Roblaar zei:
Aansteken van de bastard ging goed, alleen de temperatuur beheersing was wat minder. Schoot vaak 20 Gr om hoog en toen weer naar beneden. Denk dat ik andere houtskool moet hebben. Heb nu weber omdat ze bij tuincentrum niks anders hadden. Wat raden jullie aan voor houtskool?

Ik ben niet zo'n fan van de Weber houtskool en briketten maar heb ook nog geen echte goede gevonden. Ben redelijk tevreden over de Black Range, vooral erg lekker bij rundvlees. Nadeel is de kleinere stukken. Van het weekend ECHT gebruikt, maar dat is eigenlijk ook niks.. Meeste zijn wel te spreken over Dammers..
 
Dammer had ik ook goede berichten over gelezen, moet alleen nog de temperatuur goed in de vingers zien te krijgen, het afstellen van mijn bastard.
 
Ik gebruik nu dammers houtskool. Heb daar 5 zakken van gekocht. Ook heb ik nog 4 zakken peko liggen. Ook heel goed spul. En heb een tijd geleden een zak Josper houtskool gebruikt. Dat is ook goed spul. Alle drie horeca spul. Ik heb in alle drie de soorten nog geen klein grut gevonden. Lees poeder en troep. Iets wat in bouwmarkt en tankstation spul wel vaak zit. Ook zitten er mooie grote stukken in.
 
Dan ga ik voor dammer kijken, hoe zit het met de temp beheersing van de bastard kan er weinig over vinden( lezen).
 
Ik denk dat het voor alle kamado BBQ?s een beetje het zelfde gaat. Ik maak de BBQ aan. Als er mooi vuur is gaat de deksel dicht. En blijf ik een beetje in de buurt. Als de temperatuur richting het doel komt gaan de schuiven dicht. Zet de schuif onder dan vaak op een kwart. En de schoorsteen ook op een kwart. Dan stijgt de temp vaak nog even door. Vanaf dat punt ga ik hem eventueel opschroeven. Door eerst onder een beetje verder open. En dan boven een beetje fijn regelen. Het is vaak een beetje spelen. De temp omhoog gaat vaak makkelijker als proberen de temperatuur naar beneden.

Het schommelen van de temp in de Basterd kan ook komen doordat er steeds nieuw houtskool aan gaat. En dat de stukken niet van gelijke waarde zijn. Het ene kooltje brand harder dan het andere. Daarom is kwaliteit brandstof belangrijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan