BasBQ
Beef en Steak

Black Ranch Steakhouse Houtskool - waar moet je op letten?

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Zojuist bij het BBQ paleis een zak Black Ranch Steakhouse houtskool gekocht.
Normaal gebruik ik altijd briketten, nu besloten om deze eens te proberen.

Ik heb 15Kg dus het is aardig wat maar wellicht kan me iemand wat tips geven of ik nog ergens op moet letten. Zou een beetje jammer zijn als ik iets low & slow wil maken en de Q is 800 graden, dan heb ik nog amper tijd om m'n pilsje op te drinken  :D

Verschillen tussen briketten (heb meestal de Weber Long Lasting) en deze houtskool, wat betreft:
- aantal
- hitte (komt hier nu echt meer hitte vanaf?)
- duur van de warmte en blijft de warmte ook gelijk?
- andere zaken?

Thnx!
 
Ik heb ook een zak. Ik vind het fijn dat ze snel aan zijn en ik heb het gevoel dat ze ook een stuk heter zijn dan de kokosbrikketen van de sligro. Maar als ik low and slow ga gebruik ik altijd cocos briketten branden langer en schoner.
 
Wat voor een bbq heb je Groundhog?
 
Ik heb een Weber OTO 47.
Dat zou toch mooi zijn als deze niet zo geschikt zijn voor low & slow tov briketten. Dat was juist waar ik ze voor gekocht had en wat het advies was.
 
Het zal wel werken maar de lumps zijn nog al groot voor een 47. Kokosbriketten zijn voor een Weber het fijnst.
 
Ik krijg deze ook niet zo warm als de kokosbeiketten van de sligro...

Als ik van beide een volle starter gebruik dan heb ik meer hitte met de briketten... Die lumps van black ranch zijn immens groot... Moet je gewoon een halve zak op kappen dan of hoe?
 
Persoonlijk vindt ik briketten fijner werken in een Weber barbecue. Dit komt door de gelijke vorm en samenstelling van de briketten, hierdoor zijn de brandeigenschappen gelijk.
Bij houtskool is de vorm nogal verschillend ook de mate waarin het hout in houtskool is veranderd is verschillend per blokje, niet zo vreemd natuurlijk als je de verschillende vormen ziet.
Hierdoor heb je afwijkingen in de brandeigenschappen van je houtskool en zal je waarschijnlijk meer moeten regelen met je Weber om de temp goed te kunnen regelen.

BTW Weber maakt fantastische barbecues maar hun briketten zijn helaas niet goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan