BasBQ
Beef en Steak

Black Basterd ook van cordieriet. Of toch voor de BGE gaan ...?

Chris02

Sprokkelaar
Berichten
31
Beste mensen,

Ik ben van plan een BB te kopen, een BGE is voor mij te duur. Nu heb ik al wat zoekwerk gedaan op het internet en ben tot de conclusie gekomen dan alleen de BB en de BGE van het hoogwaardige cordieriet zijn. Alle andere overige kamado's zijn van andere materialen en niet van cordieriet.

Ook zit er 10 jaar garantie op de BB en is hij stukken goedkoper en reeds bij diverse toprestaurants en koks in gebruik. Het blijft natuurlijk appels met peren vergelijken maar in mijn ogen wel een belangrijk punt.

Jullie ervaringen met de BB??
 
Hiermee kan ik je helaas niet helpen. Hoor hier ook veel goede berichten over Primo.

Succes met je keuze.
 
Ik heb nog niet zo lang geleden het zelfde dilemma meegemaakt en stond op het punt een BB te kopen. Uiteindelijk heb ik voor een Kamado Joe gekozen. Dit was voor mij de 'best bang for the buck'. De garantie van de KJ is gelijk aan de BGE dus ik ben niet zo bang voor de keramiek.
 
Idd, Primo was mijn eerste keus maar dit bleek achteraf toch een stuk duurder dan gedacht. Ze komen helemaal kaal, de KJ en BB compleet. De KJ heeft weer meer accessoires dan een BB.
 
Chris02 zei:
Ik ben van plan een BB te kopen, een BGE is voor mij te duur. Nu heb ik al wat zoekwerk gedaan op het internet en ben tot de conclusie gekomen dan alleen de BB en de BGE van het hoogwaardige cordieriet zijn. Alle andere overige kamado's zijn van andere materialen en niet van cordieriet.

Ik heb ergens een keer gelezen dat de Black bastard sinds 2014 van cordieriet is, maar weet niet of dat klopt, maar als dit een doel is, dan is het interessant om op te letten dat je geen oudere BB koopt.

Voor zover ik tot nu toe gelezen zou cordieriet tegen hoge temperaturen bestand zijn. Maar ja, stel dat een klei kamado bijvoorbeeld bestand is tegen 800 graden, en een cordieriet versie tegen 1000, wat schiet je er dan mee op als je q niet boven de 400 komt.
Mijn gedachte was nog dat cordieriet wellicht beperkt uitzet en krimpt als gevolg van de temperatuur, wat gunstig zou kunnen zijn, maar als je in een ander topic leest dat bij een BGE craquele ontstaat in het glazuur, dan heeft die beperkte uitzettingscoefficient ook maar weinig nut, zo lijkt het op het eerste gezicht.
Blijft -zuiver op het keramiek gelet- de isolatiewaarde en de pasvorm (lekkage) over lijkt me?

Edit: cordieriet zou wel heel goed bestand moeten zijn tegen thermische schokken, en zou dus niet snel moeten scheuren, dat zou een gunstige eigenschap zijn, maar moeilijk te beoordelen of dit nuttig is ten opzichte van andere, goed gebouwde kamado's van ander materiaal.
 
Beste mensen,

Vanavond naar een winkel geweest waar ze zowel BGE als BB in de winkel hadden staan, en er dus natuurlijk ook dealer van zijn.
Mezelf eens goed voor laten lichten m.b.t. de twee BBQ's.

BB wordt in China gemaakt, heeft 10 jaar garantie, maar is op alle punten (met name de dichtheid van de cordieriet) iets minder dan de BGE.
Ook het vilt is na een paar maanden al aan vervanging toe volgens de dealer. Verder wel een prima BBQ

Maar er zit natuurlijk ook een flink verschil in prijs, en blijkbaar ook in de materialen, tussen genoemde BBQ's. 

Zit nu toch ernstig te twijfelen om toch voor de BGE Mini te gaan, beide BBQ's worden overigens thuis afgeleverd, gemonteerd en er wordt uitleg incl. een proef- inbrandrun gegeven.

Dus wordt vervolgd.. B-) 
 
Los van of het waar is zou ik mij aankoop sowieso niet laten afhangen van vilt van 3 tientjes :)

En dat cordoriet-verhaal klinkt interessant, maar wat is het waard in de praktijk? Geeft het echt meerwaarde, of is het meer marketing?
 
Ik heb zelf een BGE waar ik erg tevreden mee ben.

Heb ??n keer een BB geprobeerd bij mijn zus.
De BB ziet er erg goed uit en voelt kwalitatief goed aan.
Zo op het oog geen verschil met een BGE.

Bij mijn BGE is het kinderspel om de temperatuur constant te houden.
Bij de BB kreeg ik dat niet voor elkaar. maar hoe dat komt weet ik nog steeds niet.
 
BGE mini lijkt me erg klein.
 
Mosseltje zei:
Bij mijn BGE is het kinderspel om de temperatuur constant te houden.
Bij de BB kreeg ik dat niet voor elkaar.

Dat is wel interessant.
Zal met isolatiewaarde en/of (ongedefinieerde) lekken te maken hebben?
 
Ik zou ook geen mini nemen, dat is een leuk speelgoedje voor erbij om even een paar steaks op te grillen. Een Medium is toch eigenlijk wel het minste voor een beetje normaal all round barbecue.
 
Naar wat ik inmiddels 'live' op verschillende kamado's gezien heb, kun je met een Black Bastard precies hetzelfde als met een BGE. Zolang de kamado goed sluit zal hij altijd makkelijk op temperatuur te houden zijn, dus daar moet je met name op letten. Dome moet goed aansluiten op de onderzijde en er mogen geen openingen zijn rondom de onderste regelschuif. Zolang dat allemaal netjes zit zal hij werken. En als e.e.a. wat minder aansluit kun je het natuurlijk altijd fixen met een beetje hittebestendige kit.
Zeker als budget een issue is, zou ik eerder voor een wat grotere, goedkopere kamado gaan dan voor een kleine van een duurder merk. Een BGE mini is gewoon erg klein, zoals Noskos hierboven ook zegt. Er is nu wel een minimax, dat is een wat kleinere mini, maar die is nog steeds tamelijk klein. En ook niet zo goedkoop.
 
Inderdaad de mini is erg klein. Nu aan het twijfelen over de minimax of de small.......  ;)
 
Van de Minimax en small zijn de afmetingen gelijk. Had ergens gelezen dat de accessoires op beiden te gebruiken zijn.
 
Of om de keuze nog moeilijker te maken... :)
(als je op zoek bent naar een klein model)
De Kamado Joe Jr heeft zelfde diameter als de small/minimax BGE (33 cm) maar is een stuk goedkoper.
Is denk ik een goed merk. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Zelf heb ik een medium ei (38 cm diameter en ben daar heel tevreden over), maar overweeg voor op de volkstuin en kamperen een Joe Jr. Maar die is voor extra er naast.
Maar als je budget (en je ruimte!) het toelaat zou ik voor een kamado gaan gelijk of groter dan de medium.
Gewoon lekker rondkijken en doorvragen voordat je beslist is mijn advies.
 
Jorte zei:
Of om de keuze nog moeilijker te maken... :)
(als je op zoek bent naar een klein model)
De Kamado Joe Jr heeft zelfde diameter als de small/minimax BGE (33 cm) maar is een stuk goedkoper.
Is denk ik een goed merk. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Zelf heb ik een medium ei (38 cm diameter en ben daar heel tevreden over), maar overweeg voor op de volkstuin en kamperen een Joe Jr. Maar die is voor extra er naast.
Maar als je budget (en je ruimte!) het toelaat zou ik voor een kamado gaan gelijk of groter dan de medium.
Gewoon lekker rondkijken en doorvragen voordat je beslist is mijn advies.
De Kamado Joe jr. lijkt mij ook een mooie optie. Kwalitatief echt wel vergelijkbaar, qua gewicht iets zwaarder dan een BGE.

Ik gebruik naar alle tevredenheid een Joe Classic en zou graag een junior toevoegen. (mijn dochter van 3 vind ze ook schattig en denkt zelfs dat het kinder BBQ's zijn )
 
Kom 'ns met een lekker linkje naar die Juniors... maak me gek!
 
Sander72 zei:
Kom 'ns met een lekker linkje naar die Juniors... maak me gek!

Bedoel je zoiets Sander72, ik vind ze ook wel schattig:
Ik heb er laatst eentje bekeken in Almere en zo'n Junior is echt wel groter dan ik verwachte, en dat voor nog geen 500 eurie.
_DSC2529_zpsea5d200c.jpg
 
Het is niet echt een advies, ik kan alleen vertellen hoe ik tot mijn besluit ben gekomen.
Eerst had ik een Weber, en kreeg een idee van wat je met een BBQ allemaal kan doen.
Toen ik wist dat ik een betere/andere BBQ wilde ben ik gaan nadenken...
Waarschijnlijk koop ik slechts ??nmalig een keramische BBQ en dan kan ik net zo goed de beste nemen. (alhoewel we nu een BBE minimax overwegen...)
Uiteraard weet ik niet zeker of de BBE de beste is, omdat ik hem nooit kan vergelijken met zijn goedkopere varianten.
Zelf heb ik heb echter nooit de twijfel of ik beter een andere variant had kunnen nemen en dit zou ik wel gehad hebben met een goedkoper alternatief.
En hoe vaak koop je nu een keramsche BBQ?

Edit: Als je maar 1 BBQ hebt, zou ik nooit voor een kleine BBQ gaan. BGE medium is voor mij wel de grens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan