BasBQ
Beef en Steak

Black Angus Shortribs op de Bastard

raouldw

Tondelzoeker
Berichten
3
Goedemorgen BBQ'ers,

Zoals beloofd een verslag van mijn Shortribs van afgelopen zaterdag.

Bij The Meatlovers had ik een kilo Australische, graangevoerde Black Angus besteld.
20240127_104623590_iOS.jpg


Eerst even neetjes het overtollige harde vet en de silverskin eraf gehaald en het vlies aan de onderkant ingesneden

20240127_105111638_iOS.jpg

20240127_105105203_iOS.jpg


Toen bestrooid met een zelfgemaakte SPG rub
20240127_105635615_iOS.jpg


Ondertussen de Bastard opgewarmd tot 110 graden en mijn net aangeschafte Inkbird ISC-027BW erop gezet voor de eerste keer

20240127_105746695_iOS.jpg


Drie blokjes hickory verdeeld over het houtskool en toen het vlees erop

20240127_105738915_iOS.jpg


Na ruim drie uur had zich een mooie bark gevormd en kon het vlees (69 graden inmiddels en al een tijdje in "stall") worden ingepakt. Ik was van plan dat te doen met Butcherpaper, maar na het luisteren van de laatste Podcast van Dennis en Marcel toch besloten om de "Noskos methode" te gebruiken en het vlees in te pakken met twee lagen dik aluminiumfolie.

Bekijk bijlage 61690
20240127_143311363_iOS.jpg


Weer drie uur later had het vlees een temperatuur van 92 graden bereikt, maar was het op het dikste stuk nog wat stuk. Weer 20 minuten later ging de probe erin als boter en heb ik van het folie een bootje gemaakt en het vlees nog even teruggeplaatst om de bark te laten drogen


Zoals je ziet is de bark hier nog zacht en vochtig
20240127_163034723_iOS.jpg


Na een minuut of 20 zag het er zo uit

20240127_165149993_iOS.jpg


Helemaal blij verrast was ik toen ik de shortribs aansneed en zag hoe lekker sappig ze waren

20240127_171746343_iOS.jpg


Ik had lekker wat grote aardappels erbij gepoft de laatste anderhalf uur. En met een lekkere salade erbij en twee verschillende zelfgemaakte BBQ sausjes (De Sweet & Smokey van Noskos en de Sweet Apple van PitmasterX) hebben we echt genoten van dit heerlijke stuk vlees. De Inkbird is ook erg goed bevallen. In het begin was het even zoeken naar de juiste opening in de topvent van de Bastard. Die bleek uiteindelijk echt maar een heel klein gaatje nodig te hebben. De BBQ bleef vanaf dat moment binnen 5 graden nauwkeurig dus ook daar ben ik erg blij mee.

Ik hoop dat jullie mijn eerste verslag een beetje oké vinden :)


Smokey Greets,
Raoul.

20240127_143155675_iOS.jpg
 
Ziet er heerlijk uit!
Wat vond je van de inkbird controller? Ik vind hem zelf echt op
 
Ziet er heerlijk uit!
Wat vond je van de inkbird controller? Ik vind hem zelf echt op
Ik was erg tevreden over de controller. Zoals ik in mijn post al zei was het even zoeken naar de juiste instelling van mijn precision top. Die had ik in het begin wat te ver open waardoor ik een overshoot kreeg van ruim 15 graden. Toen ik die eenmaal echt minimaal open had staan ging het uitstekend. Ik zou het wel aandurven om die een nacht te laten gaan terwijl ik lekker lig te slapen. Ik heb hem met een kortingsvoucher op Amazon gekocht voor nog geen 100 euro dus hij is zeker zijn geld waard. Ik heb van Inkbird ook de INT11P-B (Meater alternatief) en de IBBQ-4BW. Over die laatste ben ik ook zeer tevreden. De INT11P-B heb ik nog niet gebruikt. Het mooie is dat ze allemaal dezelfde app gebruiken.
 
Ik was erg tevreden over de controller. Zoals ik in mijn post al zei was het even zoeken naar de juiste instelling van mijn precision top. Die had ik in het begin wat te ver open waardoor ik een overshoot kreeg van ruim 15 graden. Toen ik die eenmaal echt minimaal open had staan ging het uitstekend. Ik zou het wel aandurven om die een nacht te laten gaan terwijl ik lekker lig te slapen. Ik heb hem met een kortingsvoucher op Amazon gekocht voor nog geen 100 euro dus hij is zeker zijn geld waard. Ik heb van Inkbird ook de INT11P-B (Meater alternatief) en de IBBQ-4BW. Over die laatste ben ik ook zeer tevreden. De INT11P-B heb ik nog niet gebruikt. Het mooie is dat ze allemaal dezelfde app gebruiken.
Ik heb dan precies dezelfde thermometers als jij. Tot nu toe ben ik echt heel tevreden over de inkbird thermometers. Prima prijzen en betrouwbaar. Heerlijk dat ze allemaal via 1 app gaan. (y)
 
Dat is een mooi stuk vlees en een heel fijn verslagje.
Leest lekker weg en ik krijg er honger van. 😋
 
Lekker stukje vlees geworden.
Zo'n verslag mag je vaker plaatsen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan