BasBQ
Beef en Steak

Bimmy's Bacon

 
 
 

Rockabimmy

Kooltjesharker
Berichten
229
De vorige keer had ik een stuk Walcher's Spek en een experimentje gemaakt. Dat experiment was zo goed bevallen dat ik dit keer had besloten
hier een flinke voorraad van te maken en heb het maar gewoon omgedoopt tot Bimmy's Bacon:

Buikspek van ~1300 gr

~5 gr colorozozout
60 gr ketjap
25 gr zout
25 gr zwarte peper
20 gr knoflook poeder
10 gr paprika poeder

Dit alles met de spek in een ziplock en 4 dagen in de koelkast met elke dag een massage.


IMG_1917.jpg

Na 4 dagen mochten de spekkies (een voor een vriend en een voor mijzelf) uit de cure. Hier kregen ze nog een extra jasje van
grove zwarte peper.

IMG_1918.jpg

Zo'n 3 uur in de smoker op fruithout op ongeveer ~125 graden tot een kern van 72 graden.

DSC_4209.jpg

En voila, heerlijke pittige spek!

DSC_4221.jpg

Zojuist dit gegeten als ontbijt, een ei met je eigen gemaakte spek, life is good!

Bedankt voor het lezen.
- Tim
 
Mooi stukkie spek geworden.
Gelukkigs is mijn stukkie morgen aan de beurt :D
 
Echt heerlijk ziet dat eruit... dus eerst garen tot kerntemperatuur 72?C en dan heb je ontbijtspek dat je kunt uitbakken onder een eitje? Zalig man! Enige is dat je dan eigenlijk ook een mooie Berkel moet hebben, of kan je ermee langs een slager met z'n snijmachine in ruil voor een paar onsjes spek?  ;)
 
Sander72 zei:
Echt heerlijk ziet dat eruit... dus eerst garen tot kerntemperatuur 72?C en dan heb je ontbijtspek dat je kunt uitbakken onder een eitje? Zalig man! Enige is dat je dan eigenlijk ook een mooie Berkel moet hebben, of kan je ermee langs een slager met z'n snijmachine in ruil voor een paar onsjes spek?  ;)

Eigenlijk komt het dan denk ik wel het beste tot zijn recht op je boterham, alhoewel ik het grove werk ook helemaal niet erg vind :). Ik gebruik het zelf voornamelijk in de boerenkool, zuurkool e.d. en dan snij k toch blokjes er van.
 
wouw hee, dat zet eruit als een prachtig stuk spek
 
Terug
Bovenaan Onderaan