BasBQ
Beef en Steak

Big T's Imitation Blues Hog BBQ Sauce

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Big-Ts-Imitation-Hog-BBQ-Saus-3-300x199.jpg

De beste BBQ saus die op de markt te verkrijgen is, is de Blues Hog BBQ Sauce. Deze saus heeft alles in zich wat je van een goede saus mag verwachten; zoet, zuur, bitter en pittig. Deze smaken vloeien heerlijk in elkaar over. Veel BBQ Teams over de hele wereld gebruiken deze saus als basis tijdens wedstrijden, vaak aangevuld met eigen idee?n.

Mijn queeste naar het recept van deze BBQ saus was dan ook snel ten einde, aangezien er met mij nog vele andere op zoek zijn hiernaar. Op Amazing Ribs kwam ik een soortgelijke saus tegen. Deze heb ik als basis genomen, vervolgens aangevuld met hetgeen wat ik dacht te proeven in de Blues Hog Sauzen. Zo is de Big T's Imitation Blues Hog BBQ Sauce ontstaan!

Dit recept is goed voor ongeveer 350 ml.

Benodigdheden
1 cup lichtbruine bastardsuiker
0,5 cup donkere corn syrop
0,375 cup ketchup
0,375 cup appelcider azijn
1 el worcestershire saus
1,5 el tamarinde pasta
1,5 el Molasses
2 tl geraspte sinaasappelschil
1 tl versgemalen zwarte peper
1 tl zout
1 tl knoflookpoeder
1 tl uienpoeder
1 tl cayennepoeder
1 tl paprikapoeder
1 tl hot pepper saus
1 tl mosterzaadjes
1 tl gedroogde tijm
1 tl gedroogde basilicum
1 tl vanille extract
1 tl liquid smoke (optioneel, heb ik niet gebruikt)
0,5 tl komijn

Plaats alle ingredi?nten in een pan. Verhit op een laag vuur het geheel. Roer het geheel regelmatig en zorg dat het niet hard gaat koken. Een paar kleine bubbels zijn niet erg. Verwarm het geheel voor ongeveer 25 minuten, zodat de suiker karameliseert en smaken de tijd hebben om vrij te komen.

Haal nu de saus van het vuur en laat het afkoelen. De saus is net zoals de originele saus redelijk dun. Hierdoor kun je deze goed gebruiken om te glaceren. Mocht je echter liever een dikkere saus hebben, kun je wat ma?zena toevoegen om het geheel wat meer te binden. De saus blijft in de koelkast een aantal dagen goed.

Wat vonden we van de saus? Fantastisch! Hoewel het moeilijk is om bij de Blues Hog saus in de buurt te komen, proef je in deze saus toch echt overeenkomsten. Helemaal hetzelfde is deze uiteraard niet. Naar mijn mening overtreft deze saus de meeste kant-en-klare BBQ sauzen!
 
Thanx Tom!! :D
 
Vanille in Bbq saus? Daar had ik nooit aan gedacht, interessant :)
 
Ga deze zeker een keer maken!
Als is de saus in gesteriliseerde potten doe, is hij toch wel langer houdbaar dan een paar dagen?
 
Mac zei:
Leuk recept Tom.
Op het einde alles nog door een zeef gehaald ?

Mac

nopes, zitten verder op de mosterdzaadjes, tijm en basilicum geen 'grote stukjes' in!
 
lijkt me heel leuk deze eens te gaan maken, bedankt voor het delen
 
gaat op de todo, ben toch benieuwd Tom , want de Blues hog is idd een grote favoriet dus als je deze weet te benaderen ben ik erg onder de indruk
 
Dank je!

Steriel in een pot moet je dit toch makkelijk een jaar goed kunnen houden lijkt me. Er zit niks in dat botulisme of zo veroorzaakt. Hoog suiker gehalte. Deel zuur en je kookg het 25 minuten.
 
noskos zei:
Dank je!

Steriel in een pot moet je dit toch makkelijk een jaar goed kunnen houden lijkt me. Er zit niks in dat botulisme of zo veroorzaakt. Hoog suiker gehalte. Deel zuur en je kookg het 25 minuten.

Hoe kan je dat bepalen Dennis ?
Kan je dat nader uitleggen aan deze leek (op dit gebied, en vele andere  :) )
Misschien ook interessant voor anderen ?

Mac
 
Terug
Bovenaan Onderaan