BasBQ
Beef en Steak

Big T's Cherry Smoked Hangin' Tender

 
 
 
 

Big-T

Gemarineerd
Berichten
2.093
Vrouwlief heeft haar stuitje gebroken. En daarom mocht zij kiezen wat wij vandaag zouden eten. Na een week lang 24 kitchen te hebben gekeken had ze heel veel zin in een 'lekker stukje rood vleesch'. Komt dat goed uit! Wij hadden namelijk nog een longhaasje van de Aberdeen Angus in de vriezer liggen:

foto1-3.jpg


Ik denk niet dat hier mensen zijn die dit stukje vleesch niet kennen. Mocht er een enkeling tussen zitten, toch even wat uitleg hierover. Longhaas is de spier die de longen van het rund bediend. Dit stuk vleesch is dus vanwege zijn locatie continu in beweging. Hierdoor is het iets taaier dan de gangbare stukken vleesch, maar zit er ontzettend veel smaak aan. Vroeger gingen slagers als een soort zzp'ers vaak bij andere slachten (boer, fabriek e.d.). Ze mochten dan altijd een stukje vleesch uitkiezen wat ze mochten meenemen. Slagers kozen vrijwel altijd voor het longhaasje. Ik was dus erg benieuwd.
Voordat je het kunt bereiden moet je eerst de zeen verwijderen. Dit was voor mij de eerste keer, maar het ging me niet slecht af. Het resultaat:

foto2-3.jpg


Aan zo een stukje vlees moet je eigenlijk vrijwel niets willen toevoegen. Daarom alleen wat olijfolie en Todd's dirt erop gedaan.

foto3-3.jpg


En op de WGA gelegd. Gebruik gemaakt van reversed searing. Hoewel er geen wetenschappelijk studies over zijn, zijn er veel mensen die het idee hebben dat je met reversed searing een sappiger stuk vleesch krijgt. Omdat het vrij taai is, hield ik mij aan het motto 'baad het niet, schaad het niet'. Daarnaast heeft het kersenhout ook wat meer tijd om smaak aan het vleesch te geven:

foto1-1-1.jpg


Dus eindigen met even direct:
foto2-1-1.jpg


Even 10 minuten laten rusten en dit was het resultaat:
foto4-2.jpg


Geserveerd met SBR Raspberry Chipotle:
foto4-1-1.jpg


Dit hebben wij dus op vandaag:
foto5-2.jpg


Conclusie: Man man man wat een geweldig stuk vleesch is dit zeg. De kleur voor behandelen was al bordeaux rood. Hoewel kleur niks zegt vind ik dat al geweldig. Mijn verwachtingen waren dus hoog gespannen. Zeen verwijderen ging relatief makkelijk. Het kersenhout maakte het vleesch zoeter en dat was een absolute toevoeging. De taaiheid waar veel over gesproken wordt vond ik zelf erg meevallen, het had gewoon een lekkere byte. En wat een smaaksensatie was dat zeg. SBR hadden we rustig achterwege kunnen laten. Eigenlijk moet elke slager dit standaard in zijn assortiment hebben. Ik zeg biefstuk eruit, longhaas erin! Dit gaan we vaker eten. Maar niet te vaak, want het is aan de prijs.

En vrouwlief is blij dat ze het menu heeft uitgekozen.
 
Lekker hoor! maar bij een gebroken stuitje zou ik meer aan Picanha denken ;)
 
In een (1) woord fantastisch. Waar koop je dat?
 
Vuurvlieg zei:
In een (1) woord fantastisch. Waar koop je dat?
En de Sligro, Hanos, ISPC....Misschien ook Makro, maar dat weet ik niet zeker. Lekker heerlijk.
 
Tom, ik heb pijn aan mijn lekkere-trek-klieren.... Kun je dit voor mij ook even komen maken?
Ziet er erg goed uit! Goed gekozen, mevr.Big-T ;)
 
wat ziet dat er heerlijk uit zeg, je vrouw heeft een hele goede keuze gemaakt, en jij hebt het heerlijk voor haar gemaakt.
Petje af  :)
 
Wat een verwennerij!
 
Ziet er lekker uit en ik ben het met je eens, lekkerder dan biefstuk  ;)
Helaas is het in Nld. niet echt bekend en exporteren wij dit stukje vlees veel naar Frankrijk  :'(
 
Ziet er erg goed uit dat gaat er wel in .
 
Terug
Bovenaan Onderaan